Gå til innhold

Spyling av eggledere - hva er din erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos gynekolog på tirsdag hvor vi fikk konstatert at både sædprøve og innvendig UL viste at alt var fint og normalt. Samme gjaldt syklusene og tempkurvene mine (tok med FF skjema), så det eneste som evt kunne ha hindret oss i å bli gravid så langt kunne være feks tette eggledere. Ble enige om å bestille tid til "spyling"(?) - i Haugesund. Høres jo ikke videre behagelig ut det jeg fikk med meg (fikk seff vanlig hjerneteppe som jeg allitd får hos legen - glemmer å spør om alt osv). Noen som har gjort det og har lyst å fortelle om sin erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei. skal du "bare" til kontrastvæske gjennomskylling ved røngken, eller lap?

kan bare fortelle om erfaring av gjennomskylling ved røngken. jeg var der 2. mai. jeg synes det ikke var ubehaglig i det hele tatt.

der jeg tok måtte jeg legge meg ned på benk, med beina i bøyle, legen tok sånn spekel(brukes også i vanlig gyn undersøkelse), førte et tynt rør, (som dem også brukes til å tømme urinblæren, står helt stille hva det heter.......) så pumpet han en liten "balong" i livmoren, kan gjøre vondt, og så begynte han å skylle m kontrastvæske, det var som sterke menssmerter, og jeg fikk se på skjermen hva som skjedde. var litt fasierende;-) da han var ferdig trakk han bare alt ut, blødde litt etterpå. men det er vanlig. der jeg tok det var de kjempe flinke til å førtelle hele tiden hva de gjorde. je har bare positivt å si om den undersøkelsen:-) nå bare håper vi at jeg blir gravid snart;-)

ønsker deg lykke til, ikke noe å grue seg til;-)

Skrevet

Det er ikke lap. i alle fall, for de skulle bare inn den "naturlige" veien, så da antar jeg det er kontrastvæskeopplegg? Godt å høre du ikke har noen pyton opplevelse med det i alle fall :o)

Var det forresten kateter du tenkte på? Fikk det på sykehuset etter min første (og foreløpig eneste) fødsel - ikke spes ubehagelig nei, spesielt tatt i betraktning av hvordan jeg TRODDE det kom til å være :o)

Skrevet

Et spørsmål til til deg (mor til 2 snart) - hvor var du i syklusen da du var til denne behandligen? Må jo følge med deg nå for å se hvordan det går :oD

Skrevet

ja, det var kateter;-) fikk oxo det etter at jeg fødte lillemann, dvs da jeg skulle ta hastekeisersnitt..... det var noe av det j.........liste jeg har gjort, smertene stoppet en krafig rie... så jeg spurte da da så at skulle sette inn et kateret lignende ting om det var såååååååå vondt, men det var det ikke:-) kjente det ikke i det hele tatt.

den undersøkelsen skal gjøres innen dag 10 av syklusen, men pga 1 mai fikk jeg den på dag 11, etter eget valg, eller så måtte jeg vente til neste syklus. det eneste var at hvis jeg var gravid, var jeg ikke det etter den undersøkelsen.......men jeg sa at det skal store under at jeg den ene gangen jeg ikke skal bli gravid, at jeg får eggløsning før dag 11, jeg som har EL på dag 14 eller 19.... så jeg tok sjansen:-) lenge siden du fødte?? lillemann er 2 år 6mnd;-)

Skrevet

Fødte i april 05 så hun er så vidt litt yngre enn gutten deres. Brukte dere lang tid på ham også eller? Gikk kjapt med Matilde - 3 forsøk så satt hun, så jeg var litt overrasket over at det har tatt så lang tid nå, når jeg attpåtil kjenner syklusen min bedre og sånn. Selv var jeg klar for nr 2 5mnd etter fødsel, men gubben ble ikke med på prosjektet før hun nærmet seg året :o) På en måte er jeg nesten litt glad for det + at det har tatt litt tid nå, for jeg har plutselig fått masse muligheter på jobb, og det er jo viktig det også (å trives og sånn). Godt det, for nå er jeg ikke så deppa som jeg var en periode mtp prøving...

Skrevet

vi brukte litt over året på å få Alexander, akuratt da skulle vik egentlig ikke prøve, for planen var å gifte oss i august 04, men det ble utsatt til juni 05.... vi hadde også tenkt til å ha to tette...men det har ikke skjedd:-( jeg todde oxo kjente syklusen min....men jeg hadde kke EL... så jeg har gått på 4 dobbel pergo kurer siden okt 06..... har fått 4 nye kurer. når har du IKM nå da??? jeg har det 22 mai......

Skrevet

Jeg har IKM 19. mai denne gangen, men denne mnd har vi lagt prøvinga på hylla faktisk. Dvs satser på "sikre perioder" frem til august i alle fall pga ny jobb og litt kritisk med arbeidsskjema og sånn. Så da går vel startskuddet igjen like før det blir tid for spyleseansen min :o) Deilig denne mnd å blåse i alt som ahr med prøving å gjøre - det er ikke bare, bare å "time og tilrettelegge" for babylaging i lang tid... Og gleder meg veldig til å starte opp igjen snart! Bare ha litt ferie først :oD Hadde det ikke vært for at jeg var så dårlig og sykemeldt nestne hele svangerskapet med Matilde, så hadde vi nok kjørt på nå også, men tar mine forhåndsregler..

Skrevet

vi hadde noe sånne ta dat som det kommer mnd etter jul, og forrige pp startet vi igjen, det var kjempe deilig å bare impulsiv, ikke tenke på dag i syklus osv du vet at du får spyling i august???

ikke veldig gøy å være dårlig i svangerskapet, der var jeg heldig, var bare sykmeldt den siste mnd pga sterke og mye kynnere.

lykke til i ny jobb;-) skal du begynne eller har du startet??

Skrevet

nei, har ikke fått tid til spyling i august, men fra august av har vi "tillatt" oss selv å kjøre på i fruktbare perioder igjen :o) Men gyn skulle sende henvisning, og det var ca 2mnd ventetid + ferie så da antar jeg at det ikke blir så veldig lenge over sommeren. Må jo uansett kjøre på den mnd vi får spyl i alle fall :oD

Tusen takk, forresten. Har nettopp begynt nå i mai og utfordringene står i kø. Mye (!!!) å gjøre! Fikk forresten en veldig positiv vibb fra sjef i dag da det var ei annen som nylig har fått samme stilling som meg men i en annen avdeling av bedriften som faktisk var gravid da hun fikk jobben, men uten å vite om det selv. Han sa noe sånn som at "man skal ikke henge seg opp i sånt, for det er sånn som skjer og bare koselig". Så da er jeg ikke redd for å kjøre på når vi selv vil :o)

Skrevet

ok, jeg var os legen 22 mars og fikk time 2 mai, så her gikk det veldig fort... så bra at sjefen er positiv til event graviditet,det skulle vel egentlig bare mangle:-) nei, nå skal jeg legge meg snart, sliter m allergi, så jeg er kjempesliten på denne tiden... koselig å "skravle" litt, skal holde deg oppdatert;-)

Skrevet

I like måte! Du må sove godt - skal ta køya jeg også snart, sov sååå lite i natt (mye å tenke på for tida) så håper jeg kan få tatt meg inn litt i natt... Spent på å høre oppdatering etterhvert! natti!

Skrevet

Hei !

Titter innom her iblandt. Jeg hørte til dette forumet selv i nesten to år...

Jeg har "spylt" egglederene som det siste i utredningsopplegget i fjor høst. Jeg opplevde det som helt uproblematisk. Tok en paralgin forte og en paracet og kjente så godt som ingenting (det var som å sette inn en spiral omtrent). Jeg var overlykkelig da jeg var ferdig for jeg hadde lest så mange ultrajævlige historier om hvor vondt dette var. Nå var mine eggledere åpne og på røntgen avd sa de at flere kvinner ble gravide etter denne undersøkelsen for selv om egglederene pr def. ikke var tette kunne kontrastvæsken være med å åpne passasjen noe (det er jo trange strenger dette her). Jeg tenkte "Jaha og liksom" for vi hadde prøvd alt, men det funket. En pausemåned uten sex og måneden etter i desember satt spiren - etter nøyaktig to års prøving!!!

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...