Gå til innhold

Fødsel :) Hjelp og råd søkes

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har født to premature gutter i uke 24 og 25, de var tvillinger men klarte ikke å overleve. Jeg syntes da at det var vondt, riene var helt forferdelige med nr. 2 og jeg fikk epidural så hjalp en del da. Men jeg synes det gjorde så uffattelig vondt i underlivet, er det noe man kan ta for det? Er gravid igjen og gruer meg når jeg tenker på at denne gangen er babyen mye større... hvordan skal dette går, er redd for å revne... min største frykt med fødselen egentlig er det... HAr dere noen råd som hjelper mot revning og vet dere om andre typer smertestillende...

Fortsetter under...

Jeg tror de riene som vil komme er like vonde uansett uke det fødes i (mener da ikke tidligere i sv.skapet)

Det er flere som har sakt at det er flott å føde i badekar, at det skulle gi en helt annen oppfatning av det å føde og at det lindrer godt på smertene.

Lystgass skal visst nok være med på å gjøre den fødende mer likegyldig til smertene, hvor rart det enn kunne høres ut. Ellers går det å søke på nettet da:)

Jornøttolje er et råd mot revning. Skal masseres rundt åpningen i skjeden mens man tøyer.

så bra at du er gravid igjen og håper at svskapet går bra denne gangen og med babyen!!:-) jeg var også veldig redd for å revne, etter å ha hørt flere skrekkhistorier fra venninner. Etter råd fra jm der jeg gikk til kontroll skrev jeg det i "ønskebrevet", slik at jm var oppmerksom på det under fødselen. Hadde skrevet at jeg da ev heller ville klippes. Ble klippet litt og revnet ikke:-) Jordnøttolje er et råd for å myke opp før fødselen, dette kan du selv prøve å massere med hjemme. Ellers gikk jeg på yoga for gravide, hvor man fokuserer på å jobbe med riene, ist for å kjempe mot som ofte er naturlig når smertene kommer. Pusteøvelsene fra yoga hjalp meg veldig mot smertene (hadde riktignok ikke veldig store smerter). Vil også anbefale deg fødselsforberedende akupunktur (tror det sto noe her på forsiden av barnimagen.com). Har hørt mye positivt om det, at det letter fødselsforløpet for mange. Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen!!

Du kan spørre om å få pudendalbedøvelse. Det er en lokalbedøvelse som settes inni skjeden for å bedøve skjeden og mellomkjøttet når barnet skal presses ut. Jeg fikk det sist jeg fødte og pressa ut en unge på over 4 kg uten å ha sterke smerter. Pudendal settes med en lang tynn sprøyte dypt inni skjeden, du blir stukket to steder innvendig, og er bedøvelsen effektiv kan du slippe å kjenne så mye til at "barnet spjeler underlivet ditt". Så spør om du kan få pudendal når du skal føde. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...