Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #1 Skrevet 9. mai 2007 Hvor setter dere intramuskulære injeksjoner og hvordan finner dere frem til punktet dere skal stikke på? Har noen opplevd uhell med å treffe feil noen gang? Er det farlig å sette en medisin rett i blodet, hvis man skulle treffe blodåre?
2nj♥ Skrevet 9. mai 2007 #2 Skrevet 9. mai 2007 Man setter injeksjonen i en muskel (of course), enkleste da er f.eks overarm, lår eller øvre/ytre del av rompa...... Når man har stukket inn, må man alltid aspirere (dra stempelet litt tilbake) for å se om det kommer luftboble i sprøyta. Gjør det det har man truffet riktig og kan sette injeksjonen.
Gjest Skrevet 9. mai 2007 #3 Skrevet 9. mai 2007 Forskjellig i hvilken muskel den settes, f.eks. B12 og mange andre medikamenter (smertestillende, hormoner osv) settes i setemuskelen. Vanlig muskel å bruke. Man setter etter hva man vet om anatomi, en kjenner litt + at en lærer seg et "eget grep" etter hvert. Jeg har ikke opplevd å stikke feil, men har nesten stukket i benet pga ekstremt tynn pasient. Uæææh, det verste jeg vet. Ikke ofte man setter i blodåre, men det er derfor en aspirerer før en injiserer medikamentet ;0)
Gjest Skrevet 9. mai 2007 #5 Skrevet 9. mai 2007 Vanskelig å forklare... Setemuskelen kan du dele i fire, og så stikke oppe til høyre. Jeg pleier å bruke et håndgrep der jeg plasserer hånden på hoftekammen til pasienten, og sprer fingrene mine. Da stikker jeg mellom pekefinger og langfinger. Som sagt; vanskelig å forklare. Er vel trening som gjelder... Ellers stikker en der en vet at muskelen ligger.
2nj♥ Skrevet 9. mai 2007 #6 Skrevet 9. mai 2007 Bruke samme grepet jeg også. Når jeg setter på låret er jo lårmuskelen ganske stor, så ikke vanskelig å treffe den. Setter vel sånn ca midt på låret. Bruker ikke noe spesielt grep der. Man vet jo hvor musklene sitter og setter inj. der.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå