Gå til innhold

Babybjørn eller bæresjal???

Anbefalte innlegg

Hva synes dere? Jeg har fått i gave en babybjørn, men tror ikke jeg kan bruke den rett etter barnet er født... ser ikke for meg hvordan de spedbarns føttene skal stikke ut fra babybjørn på sidene... er ikke det bedre med bæresjal?... må være nesten like deilig å ligge i en sånn sjal som i mammas mage?.... eller blir det for varmt om sommeren???

Men jeg vet også ikke...... Derfor vil høre deres menning...

Er det noen som har erfaring???

Hvordan har dere tenkt å bære barnet det første tiden?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9240660-babybj%C3%B8rn-eller-b%C3%A6resjal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også bestilt slynge. Du finner en hel drøss av selgere som selger slynger på Ebay.com (MYE billigere enn å kjøpe i butikk her i Norge!!:)). Jeg fant en "sommerslynge" der, som var laget i mesh materiale, som visstnok skulle være helt genial på sommeren. Den fant jeg på siden for_baby_and_you. (29$). :-)

Eg har også ringslynge, og skal bestille elastisk bæresjal. Etterkvart kjem vi til å bruke vevd sjal, mei tai (viss eg får satt meg til symaskina) og kanskje ein Ergo bæresele til meksikanaren (viss eg ikkje får sydd ein "kul" militær-mei-tai)

Føler at babyen får meir støtte i sjalet enn i slynga, men kjem til å bruke begge deler.

Annonse

jeg har fått i babybjørn bæresele, den kan brukes fra nyfødt den også. og er bedre med støtte i ryggen på den. vurderte sjal jeg også, men etter å ha vært til en venninne som nettopp har født å som lot meg prøve begge deler. så synes jeg selen er mer behagelig, føler at den "sitter" bedre.

Kjenner noen til bæresele fra tomy?

Har arvet en slik, og lurer litt på når jeg kan starte å bruke den.

Den er blå og grønn av farge, hun jeg fikk den av hadde kjøpt den rundt seks uker...... Men var ikke sikker på om du kunne bruke den til nyfødt......

Eg trur sjal krev litt trening, slik at det ikkje er så lett å få det til å "sitte" perfekt første gang (eg har til no berre prøvd å knyte det med stor mage, og det funka ikkje heilt *hehe*) Med sjalet kan du jo bestemme "tyngdepunktet" sjølv, og kor breie skulderreimane skal vere - fleire variasjonsmoglegheiter enn Baby Bjørn. Men med nyfødt-innlegg i bb kan den jo brukast frå fødselen av. Eg føler likevel at sjalet støttar babyen betre, og med elastisk sjal kan ein knytte alt ferdig og så putte babyen inni.

Masse info om bæring på www.tettinntil.com - genialt forum!

Jeg ville aldri brukt noe som ikke støtter babyen riktig. Dvs babybjørn. Det er ikke bra for hoftene og ryggen til babyen at bena henger og slenger. Så jeg har slynge, sjal og thai-mai. Kjøpte også video og bok for å lære mer om knyteteknikker.

Var i Kroatia og brukte for det meste sjalet på 5,5 m. Hun lå og sov på brystet mye av tiden. Godt og trygt. Veldig greit at armene er fri :o) Dette blir mitt tredje barn og gleder meg til å bruke sjal. Det er veldig kos :o) Tydelig at babyen liker det. Men tror det er viktig å bruke/knyte riktig. Lykke til!

Fysioen min anbefalte ikke babybjørn pga. at det er tungt for ryggen; må bæres på magen, for de som har bekkenløsning da. Men slynge/sjal kan du ha på ryggen slik at det stabiliserer bekkenet bedre. Det tar som regel litt tid før magen er borte og bekkenet stabilt igjen og da kan dette kanskje hjelpe til riktig holdning....

Helt greit :o) Men syntes mye av fokuset er på mammaen. Det er vel viktigere med hoftene og ryggen til babyen. Men da er konklusjon at babybjørn hverken er bra for mammaen og babyen. Unnskyld hvis jeg virker rett fram. Blir bare litt overrasket over alle som snakker om hva som er enkelt og greit for mammaen.

Annonse

Jeg brukte babybjörn med min forrige og kommer ALDRI til å bruke den igjen... Det er en grunn til at fysioterapauter anbefaler minimal bruk av slik bæresele. I en slynge/sjal vil barnet praktisk talt bli bært som om du bar det i dine egne armer; man støtter opp der babyen trenger støtte!

ALDRI mer babybjörn på meg. Ikke funket det særlig på min lille kolikkpike uansett. Endte opp med å bære henne i armene mine hele dagen... Det var mye bedre trøst. Det var sikkert bare mer ubehagelig og vondt å måtte bære seg selv for ei lita mageplaget snuppe. Da var det bedre å komme inntil kroppen min for å få trøst... SKULLE HATT SLYNGE DA JA!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...