Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig veldig heldig fordi jeg får minimum ett år hjemme uansett hva jeg velger. Dvs. jeg får min samboers fedrekvote på 6 uker overført på meg med lønn pga. at han er heltidsstudent og ikke har krav på pappaperm. I tillegg har jeg 5 uker ferie oppspart i år og får 5 uker oppspart til neste år.

Så hvis jeg velger 100 % lønn ser regnestykket slik ut:

44 uker (inkl. fedrekvote) + 10 uker = 54 uker (Tilsvarer like mange uker som med 80 % lønn). Dvs. at jeg begynner i jobb i august når barnehagene har sitt hovedopptak. Et lite aber er det at jeg ikke har mer ferie å ta av resten av året, men det er ikke så stort problem.

Og hvis jeg velger 80 % lønn ser regnestykket tilsvarende ut bare at 54 uker da blir forlenget med 10 uker ferie. Dvs. at jeg begynner på jobb i midten på oktober. Jeg kan velge å jobbe frem til august her også og heller ta ut ferie i lønn...

Hvilket alternativ ville dere valgt? Og mht. at det er lettere å få bhg plass i august, er det kanskje mest lønnsomt om barnet starter da.

Jeg lurer på en ting til også. Jeg har lyst til å jobbe 80 % etter permslutt i ca. ett år. Har jeg krav på å få det? Sjefen min kan være litt tverr, så hvis noen har en lovparagraf å henvise til, så ville det vært supert.

Fortsetter under...

De fleste ønsker jo som oftes å være hjemme med barnet lengst mulig. Et annet alternativ er å ta ut resterende permisjon (når barnet begynner i barnehage) som gradert eller ved utsettelse. Utsettelse innebærer at du arbeider 100% i en periode, mens gradert innebærer at du arbeider mindre enn 100 % i tillegg til at du mottar noe i foreldrepenger. All permisjonen må imidlertid tas ut innen barnet fyller 3 år.

Når det gjelder å arbeide i redusert stilling etter permisjonen er slutt tror jeg at det beror¨på en enighet mellom deg odin arbeidsgiver. Jeg tror egentlig at du stiller litt svakt der. Dersom du er organisert kan det være at organisasjonen har en spesiell avtale med arbeidsgiveren din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...