Lille_hønemor Skrevet 8. mai 2007 #1 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg er 18+3 og har vært på vanlig UL to ganger. Begge gangene tilkalte de en lege for å se. Babyen har litt for stor mengde vann i bakhodet. Og nå ble de enig om å sende meg til Ullëvåll til spesialist. Legen sa at dette ikke var et stort funn og sannsynligvis ikke var noe farlig. Men de ville sjekke for sikkerhetens skyld. De skal ringe fra Ullevåll i morgen.. huff.. Dette er ille. Er så redd for at det skal være noe galt. Noen som har opplevd lignende? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9235440-vann-i-hodet-samme-som-fosterv-ultralyd/
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #2 Del Skrevet 9. mai 2007 jeg er 28+3 og jeg vet ikke om dette er helt det samme, men jeg var på UL i dag pga en liten blødning. Blødningen var ufarlig, men legen fattet imidlertid interesse for babyens hode og etter å ha sjekket sa han at jeg lå på "grensen" hva gjaldt verdier for ventrikkelsystemet i hodet. Han forklarte ventrikkelsystemet som "veskefylte" hulrom i hodet, og at jeg lå på grensen hva gjaldt størrelsen på disse. Jeg skal også til spesialist, på Rikshospitalet. Er kjemperedd og gruer meg. Legen sa at mest sannsynlig er det IKKE noe galt, men det er jo så lett å fokusere på "worst case scenario"... vil gjerne høre fra folk som har fått lignende beskjed... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9235440-vann-i-hodet-samme-som-fosterv-ultralyd/#findComment-9241803
Lille_hønemor Skrevet 10. mai 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei du Huff, jeg forstår veldig din bekymring. Vi har nok kanskje litt det samme problemet. Jeg har forstått at inntil 10mm med veske i hodet var greit, men gutten min hadde 12mm, så jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta fostervannsprøve. Han kunne ikke se noen andre misdannelser på gutten min, men hvis det var noe galt var det nok trisomi 18, som ikke er forenlig med liv. Nå er du 10 uker lenger enn meg, så jeg vet ikke om det er de samme "reglene" da. Forstår også at du tenker det værste. Det har jeg gjort i nesten hele dag også. Forbredte meg rett og slett på å måtte føde gutten min om kort tid. Men jeg tok som sagt fostervannsprøve og fikk beskjed 6 timer senere at han ikke hadde trimosi 18 eller noen annen alvorlig kromosomfeil. Så jeg prøver å tro at hjernen vil vokse seg til etterhvert utover i svangerskapet og at det ikke er noe farlig. Det kan jo hende dette er tilfelle for deg også, for du har jo fortsatt hvertfall 10 uker igjen før babyen kommer. Men det er så fælt å vente, man tenker og tror så mye forferdelig. Det er grusomt å ha det sånn. Men jeg krysser fingre og tær for at det går bra med deg! Masse lykke til!! Koselig om du skrev etter du har vært hos spesialisten. Håper du kommer med en gladmelding. Kanskje det ikke er så ille som du tror alikevel... Igjen lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9235440-vann-i-hodet-samme-som-fosterv-ultralyd/#findComment-9259106
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #4 Del Skrevet 22. mai 2007 Etter en skrekkelig uke med venting på time, var vi endelig på UL på Rikshospitalet. Legen brukte godt over en time, og målte og studerte og målte og studerte. Det han imidlertid sa ganske raskt var at "jeg kan berolige med at her er det ingen alvorlig hjerneskade, hvis det er det dere tror, så jeg håper det kan berolige dere litt i første omgang". Det var godt å høre det, men allikvel hadde jeg puls i 140 resten av undersøkelsen. Konklusjonen var at "Vi kan ikke se noen feil eller misdannelser, alt ser klikende normalt ut, men sideventriklene ER lett forstørrede". Videre sa han at det ikke behøver bety noen ting, men k a n s k j e problemer i kategorien lese/ skrivevansker. Vi skal på ny UL om tre uker, og jeg bør vel være litt beroliget, men allikvel så tenker jeg fortsatt veldig mye.. hele tiden egentlig. Har også tatt fostervannsprøve, og får svar ila uken mest sannsynlig. (Heldig du som fikk svar etter seks timer, det er denne ventingen som er ille..!) 10 uker igjen til termin, og det virker som om det er 10 år... takk for gode ord fra deg forresten:) det gjør godt i slike situasjoner. Krysser fingre og tær, og unner ikke min verste fiende å få slike beskjeder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9235440-vann-i-hodet-samme-som-fosterv-ultralyd/#findComment-9370778
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå