Gå til innhold

Har alle IVF'ere tatt lap?

Anbefalte innlegg

Fikk svar fra en annnen her inne vedr. hva jeg kan forvente av utredning, at jeg måtte regne med lap fordi de kvier seg for å utføre ivf hvis ikke. Stemmer dette med deres erfaring? Har alle dere som er i gang med ass. befruktning her inne tatt lap?

Ble litt bekymra nå kjenner jeg....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9232359-har-alle-ivfere-tatt-lap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei !

Tror nok noen har påført deg unødig bekymring.

Jeg er i gang med ivf,men jeg har ikke hatt lap.

Derimot har jeg tatt hyscoscopi (litt usikker på skrivemåten),hvor de ikke fant noe galt.Egglederne mine er åpne og fine.Enkel og grei undersøkelse det.Men hvorfor blir du bekymret over å eventuelt måtte ta lap ?Er ikke noe å grue seg for som jeg har forstått det :o).

Hilsen

Takk for at du roer meg ned:-)

Timen er jo i morgen , så jeg kan alltids spørre legen, men jeg har en ekkel tendens til å ta alle bekymringer på forskudd...

Grunnen til jeg frykter lap, er fordi jeg har gjennomført en operasjon på den måten tidligere, og det gikk veldig galt og endte med at de rev "hull" i leveren min...Dette gjorde at jeg fikk helt ekstreme smerter og uten morfin tror jeg at jeg hadde hoppa ut av et vindu.

Litt god gammaldags psykisk frykt altså;-)

det va rikke det du spurte om da...

spørsmålet var vel mer hvordan de skulle sjekke om egglederne var

åpne,og at de ikke brukte kontrastvæske.

og da svarte jeg at da skal du nok gjennom en Lap.

ser ingen andre muligheter til å finne ut dette på...

hei

Jeg slapp unna LAP da det allerede var bevist at min mann hadde dårlige svømmere og at eneste sjanse var icsi.

da spilte det jo ingen rolle om egglederne mine var tette eller ikke uansett

Jeg slapp unna med ul og et tonn med blodprøver og har i dag hatt mitt første egguttak.

Så det er ikke alle som må igjennom alle undersøkelsene.

Annonse

Jeg fikk beskjed om at det ikke var nødvendig med LAP om jeg ikke ville. De finner ikke noe feil med oss, men tror kanskje jeg kan ha endometeriose. Fikk beskjed om at de fleste som har det uansett ender opp med IVF og at jeg da like gjerne kunne starte med det først som sist.

Røntgen med kontrastvæske måtte jeg ta.

Hei du.

Jeg fikk avslag på min søknad om lap siden jeg allerede hatt en HSG (røntgen/gjennomskylling). Skulle ønske de hadde fortalt meg at det var enten/eller tidligere i utredningen, for Lap er den eneste måten man kan bekrefte endometriose på. (og også gjøre noe med det)

HSG er visst også regnet for å være mindre nøyaktig. Man kan ha en tilfeldig "krampe" som viser tette eggledere idet man får gjort undersøkelsen, visstnok. Jeg hadde diagnose: "En, kanskje to tette" etter min HSG, mens IVF-legen satte meg opp som "uforklarlig barnløs" siden HSG ikke alltid var å stole på.

Jeg likte bedre den første diagnosen, for da vet man liksom hva man kan gjøre.

Har jeg endometriose og dette skulle være det som lager trøbbel for meg, må jeg vente til ETTER jeg evt. har brukt opp mine tre statlige IVF-forsøk før jeg får muligheten til å ta Lap. Det fortoner seg for meg som lettere idiotisk.

Jeg skjønner likevel din bekymring med tanke på tidligere historie. Jeg liker å tenke på det slik: Hva er oddsene for at noe galt skulle skje med deg denne gangen. Fryktelig små. Du har på en måte utlignet statistikken allerede;-)

Uansett hva du bestemmer deg for: Lykke til!

Hei=)

Jeg tok lap i forbindelse med a de stulle prøve å refertilisere meg (omgjøre steriliseringa), men det ble misslykket, og dermed skal vi igang med IVF. Hadde nok ikke trengt lap hvis jeg skulle rett på IVF.

Men en innvendig ul må du nok ta, det mtte jeg, og da fant de en polypp jeg må få fjernet (21 mai), så får jeg forhåpentligvis startet opp med spraying i slutten av mai;)

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...