Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hadde et håp om at de kunne fikse de tette egglederne mine med en operasjon men etter alt jeg har lest så er visst ikke det så enkelt. Det blir vel prøverør jeg må satse på tenker jeg. Hadde jo planlagt tur til Stork neste uke men dette stter je en stopper for det. Ser vel heller ut til at jeg må over på Nordica, noen som ha erfaring derfra? Kostnadene er jo temmelig høye i forhold til kun inseminering så nå må jeg vente på at leiligheten min blir solgt (ingen kom på visningen i helgen, sukk). Kan fastelegen min følge meg opp gjennom det som skal til før man drar til Danmark eller må dere være er gyn? Noen som kan anbefale en offentlig gyn i Oslo som er positivt innstilt til single? Det blir fort dyrt dersom man skal bruke Trolle hele tiden.

Det har vært en tung tid siden i går da jeg fikk beskjeden om egglederne. Har vært en del inne på siden assistert befruktning og det er jammen mye nye ord og uttrykk som jeg ikke aner hva er. Har skjønt at man må ta en del sprøyter på seg selv også og for meg som har sprøyteskrekk så kan jeg ikke si jeg gleder meg. Huff, grøsser bare ved tanken.

Fortsetter under...

Hei

NB! Dette er en oppmuntring til Chaiemae. Dere som ønsker å bli gravide ved inseminering må ikke lese dette og bli bekymret eller irritert :o)

Chaiemae, jeg har stor forståelse for at du er deprimert. Men, det kan være positive ting med dette og. Du er bittelitt sikrere på få et friskt barn, og abortrisikoen er redusert på grunn av spindelmikroskopet.

Jeg ble gravid på første inseminering for et år siden.

Da jeg skulle på ultralyd i uke 8, skulle jeg se om det var en eller to fostere. Jeg hadde nemlig hatt to egg i naturlig syklus. Skuffelsen var ubeskrivelig da det ikke var noen. Det var riktig størrelse på livmoren, riktig mengde fostervann, riktig mengde HCG, men kun rester av fosteret. Grunnen til det var at det var et dårlig egg som var blitt befruktet. Dette er dessverre ganske vanlig og skyldes sannsynligvis kromosomfeil, altså dårlig eggkvalitet. Sjansen for dette blir større og større jo eldre vi blir. Jeg var 36 da det skjedde med meg.

Ved IVF er det mye mindre sjanser for at dette skal skje da Nordica har muligheten til å sjekke kromosomlenkene i egget før de setter det tilbake. Jeg leste på en tysk side at Spindel mikroskopet kunne redusere abortrisikoen fra 40 til 14%.

Sjansen for å bli gravid ved IVF er og mye større ved IVF enn inseminsajon. Og som sagt tidligere, jeg har betalt betraktelig mer enn et IVF-forsøk på alle de turene jeg har hatt opp og ned til Køben.

Jeg begynner med sprøyter i morgen. Jeg sa til legen min at jeg gruet meg til det, men da bare lo hun og sa at det kom jeg til å klare helt fint. Man får det visst i sånn penn som diabetikere bruker. Chetchiiiiing, så er det gjort.

Jeg skal fortelle deg i morgen hvor lite vondt det gjorde :o)

Chaimae, dette kommer til å gå veldig bra. Også må du huske på hvor heldig du er. Hadde du startet for et år siden, hadde du trodd at håpet nå var ute i og med at det ikke ble lovlig med IVF for single før 01.01.07.

Ring til Nordica og "meld deg på". Dra til fastlegen din og få tatt HIV og Hepatitt-tester. Du trenger og en celleprøve som er under 1 år.

Legen min har dessverre ikke plass til flere pasienter, men undersøk litt rundt hvem som har kommunal avtale. Nordica samarbeider med en kvinnelig lege i Oslo. Kanskje hun har det.

Står du på så er du kanskje gravid allerede om 3 eller 7 uker :o)

Tusen takk for oppmuntrende ord. Må man følges opp av en gynokolog eller kan man gå til fastlegen? Har tatt alle disse testene du snakker om og innvendig ultralyd hos Trolle så det er jeg i allefall ferdig med. Hvor mye regner du med å bruke på dette forsøket? Når det gjelder sprøyter så er jeg veldig pysete men det er jo utrolig hva man er villig til å gjennomgå for å få ønskebarnet. Så forresten i siste nummer av Foreldre og barn at man kan få kjøpt sånn Emlakrem eller plaster som brukes før sprøytestikk. Er vel egentlig ment for barn men funker sikkert på meg også, he he.

Hei!

Ja, du må til gynokolog dag 2 eller 3 for å sjekke at det ikke har dukket opp noen cyster. Så må du til ultralyd på dag 5-6 for å se om det er noen utvikling. Hvis det ikke er det, øker man dosen. Så er det tilbake til UL etter noen dager for å sjekke om follikelene er ca 12 mm, når de er det, skal man i tilegg til stimuleringen ta noe for å hindre eggløsning. Så er det tilbake til UL for å finne ut når folliklene er store nok til å sette eggløsningssprøyte. Ca 36 timer etter at den er satt, er tiden inne for eggsanking. Yuhuuuuuu :o)

To dager etter er det forhåpentligvis masse befruktede egg. Et eller to til deg og resten til fryseren.

Vet du, at da jeg satt eggløsningssprøyte i låret, sprengte det litt,men i magen kjente jeg den ikke en gang. Jeg tror Gonal-F sprøyten er enda mindre. Jeg tror en blodprøve i fingeren er mye,og da mener jeg myyyyye verre.

Det er nok mulig det, ja.

Det er helt klart at dette koster mer enn inseminasjon, og jeg har full forståelse for den indre kampen du sikkert har nå, men tenk hva du kan få for pengene :o)

Jeg må innrømme at jeg slapp noen tårer da jeg hentet medisinen på apoteket. Pga teit oppsett på siden til felleskatalogen, hadde jeg regnet ut fra en pris som var halvparten av det som er reelt.

Jeg har regnet med at dette kommer til å koste rundt 50 000,- med alt.

Jeg har nok allerede brukt mellom 50 og 60 000,- på de seks inseminasjonsturene mine. Det blir fort penger der og.

Annonse

Hei

Ja, det ser dessverre ganske voldsomt ut i forhold til de 2300,- (3900,- Stork)som lyser mot en når en sjekker prisen på inseminasjon.

Men, de enkle turene (enkel inseminasjon) har kjapt kommet opp i 6-7000 med alt.

De doble har kommet opp i 10-12 000,- så det løper faktisk penger når man inseminerer og.

Og så må du huskle at sjansen for graviditet med IVF er mye høyere.

Når det er sagt, synes jeg helt klart at det er urettferdig at vi må ut med alle disse pengene når andre ikke må betale med enn 15 000,- i egenandel.

Den summen er dessverre ikke noe jeg har liggende klar så jeg må vente på salg av leiligheten min. Har hatt flere visninger og ingen bud så det er ganske deprimerende. Siste visning ( ingen kom) var samme dag som jeg fikk vite at egglederne var tette så det var ganske tøft. Leiligheten ligger på nettet hele tiden men det blir ingen nye visninger før i juni. Det betyr at jeg nok ikke kommer meg til Danmark før til høsten. Håper det rekker med en tur. Har bestilt time hos fastlegen min, skal ta litt flere blodrøver og få henvisning til gyn. Det hadde vært veldig bra om jeg kan bruke denne gyn. på Røde Korsklinikken sånn at jeg er sikker på å få tatt alt av tester for å finne ut om det er flere feil på meg.

Hei Chaimae

Jeg føler så inderlig med deg. Det er urettferdig og ja, det er mange penger. Det er jo toppen av kaka at markedet plutselig har stoppet opp. Nå som du hadde alt planlagt.

Men, kanskje det er meningen at du skal vente til høsten. Kanskje det skjer no innen den tid som viser at det var en mening med ventetiden.

Jeg krysser fingrene for at du får en god sommer og at høsten tar deg i mot med åpne armer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...