Gå til innhold

Jobb, alkohol og prøving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg begynner i ny jobb 1. juni og dagen etter skal det var en stor firmafest. Jeg har kjempelyst på en fest, det er så lenge siden, men...så er saken den at vi i juni skal prøve på å få et barn. Aner jo ikke når jeg har eggløsning - har aldri sjekket så jeg vet ikke når i syklussen den er der. Utifra beregninger på nettet har jeg eggløsning dagen før festen eller samme dag. Har et barn fra før og var da alkoholfri i hele prøveperioden også. Har ikke lyst å skade den lille begynnelsen til liv så raskt (samme dag som befruktning kanskje). Har hatt en SA før, så jeg er litt ekstra skremt (det hadde ingenting med alkohol eller noe annet jeg gjorde heldigvis).

Er det noen som vet om alkohol vil skadet egget før det er befruktet eller er farene der først ved befruktning? Antar at egget ikke kan skades av alkohol før eggløsning for da skulle vel de fleste av oss ha ødelagt eggkvaliteten for lenge siden. Vet dere om noen jeg kan spørre som har kompetase (og villighet til å svare) angående dette? Fastlegen er det vanskelig å komme gjennom til (og jeg hadde nok ikke turd å spørre der likevel) og har ikke lyst til å bruke legevaktens dyrbare tid til et slikt spørsmål.

Jeg vurderer fem muligheter:

1. Vente med sex til alkoholen er ute av kroppen etter festen og håpe at det ikke er for sent til å få med seg denne EL

2. Prøve på barn fra starten av fruktbarhetsperioden og avstå fra alkohol

3. Teste etter EL (med eggløsningstester), starte prøvingen den dagen denne slå ut og hvis det er før eller samme dag som festen så dropper jeg alkoholen.

4. Vente med sex til alkholen er ute av kroppen etter festen, teste for EL slik at jeg vet om det er noen sjanse, om den er liten eller stor for å få med seg EL

5. Leve et vanlig liv - starte prøvingen i fruktbarhetsperioden, feste og slutte med alkohol en gang etter festen

Hvis det er en fare for at egget skades etter det slippes, heller jeg mot alternativ 3 - noe som mest sannsynlig i realiteten vil bety at jeg avstår fra alkohol, men at vi starter å prøve sent i den perioden. Alternativ 5 er bare med fordi det er et alternativ, kommer nok ikke til å gå for det.

Off---alkohol er ikke viktig for meg, men det hadde vært så greit med en fest før vi satte igang med prøvingen. Tar meg av og til et glass vin til maten, men det er sjelden og det er over 2 år siden sist jeg var på en fest der jeg drakk alkohol....

What to do...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare gå på den feste og ikke tenke på at du skal prøve å bli gravid akkurat den kvelden? ta deg en øl, eller litt vin og kos deg. ingen som har sagt at du trenger å drikke deg sanseløs.

Det beste når man prøver er å ikke tenke så mye over det, og heller leve normalt. jeg var på fest helgen før jeg fant ut at jeg var gravid...

Så og si alle jeg kjenner som har vært eller er gravide har funnet det ut en gang mellom 4-8 uke og har alle vært på en fest eller 2 før de fant det ut. og de har friske barn alle sammen.

ikke bekymre deg du... gå på den festen og kos deg!

Skrevet

Hei

Takk for svar.

Fant en artikkel der en jordmor uttaler at ettersom forsterannlegget ikke har festet seg i livmoren så vil det kun være i kontakt med små menger alkohol ettersom alkohol i all hovedsak er i blodet.

Kommer nok til å kjøpe meg noen EL-tester for å ha kontroll på når EL er. Håper jeg er heldig og at det er etter festen.... Hvis ikke får jeg bare la spørsmålet modne litt - for tiltross for det oppmuntrende svaret ditt er jeg fortsatt i tvil på hva som er det riktige valget.:o(

Skrevet

Noen andre som har synspunkter?

Skrevet

JEg ville gått for alternativ fem... Du er ikke gravid ennå, og jeg mener det beste er å leve som vanlig til da.. Kanskje et par glass vin kan hjelpe deg med å slappe av og kople ut litt? Mener ikke du skal drikke deg snydens, men bare kose deg å ha det morsomt.. Bli kjent med dine nye kolleger og ta prøvinga når dere kommer hjem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...