Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #1 Skrevet 8. mai 2007 Jeg satt med den bærbare pc'en på fanget, slik mange gjør, og kom til å tenke på om stråling av pcen som kan skade meg nedentil? Jeg bruker trådløs nettverkskobling. Kan det øke faren for kreft eller skade befruktningsevnen? Hei. Dette er et relevant spørsmål som mange lurer på. Vi er ikke eksperter på dette området, så vi har henvendt oss til Statens strålevern for hjelp. Det er foreløpig ikke påvist noen sammenheng mellom bruk av bærbar pc eller mobilbruk i forhold til ståleskader eller økt kreft fare. Men dette kan jo enda være for tidlig å si noe sikkert om. Selv om man har utført laboratorietester kan man se at disse avviker fra det virkelige liv. Derfor har Statens strålevern ganske klare anbefalinger i forhold til bruk av både mobiltelefon og bærbar pc. Skal prøve å gjengi det her etter beste evne. Uavhengig av stråling vil det bli veldig varmt hvis man sitter med en pc i fanget. Testiklene og sædcellene er følsom for varme og man kan for eksempel se midlertidig redusert sædkvalitet når man har feber. Anbefalingen er at jo større avstand eller luft det er fra de edlere deler til pc-en, jo bedre er det. Sett pc-en på et bord eller ha en pute mellom fanget og maskinen. Det går også an å ha en pc der sendekortet sitter i skjermen og ikke på tastaturdelen. Det er ikke sunt for kropp/vev med for høy temperatur over lang tid. Når det gjelder bruk av mobil gjelder egentlig de samme reglene der. Telefonen avgir ikke mye stråling eller varme når man ikke prater i den, men anbefalingen er: Bruk handsfri og oppbevar telefonen i ei jakkelomme eller i baklomma. Når det gjelder jenter er det de samme anbefalingene, selv om deres reproduktive organ ikke ligger så utsatt til og påvirkes i samme grad mht temperatur som det gjør hos guttene. Dette er da anbefalinger som er gitt etter «bedre føre var-prinsippet» da man kanskje ikke vet nok om eventuelle skader/senskader ennå. Anbefaler også sidene til Statens strålevern, der de har mange interessante artikler. www.stralevernet.no. Mariann Olsvik, helsesøster
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 8. mai 2007 #2 Skrevet 8. mai 2007 kjempeflott at du har lagt inn denne, da jeg har lurt på akkuratt det samme selv:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå