Gå til innhold

DU SOM MENTE TILSKUDD AV MME VAR BEDRE ENN FAST FØDE FRA 4 MND!!!

Anbefalte innlegg

Tror du misstolket det som stod i brosjyren litt.

Her er helsedirektoratets annbefalinger om spedbarnsernæring. Utdrag fra heftet og spedbarnsernæring (http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1019__1971a.pdf):

"Tegn på at barnet kan trenge tilleggskost før seks måneder er utilstrekkelig vektøkning, at barnet virker

sultent selv etter hyppige brystmåltider og at barnet viser tydelig interesse for annen mat.

Det anbefales at brysternærte

barn som har behov for tilleggsnæring, får fast føde fremfor morsmelkerstatning fra fire måneders alder.

Barnet er modent til å håndtere fast føde fra fire måneders alder, og kan derfor trygt introduseres for

tilleggskost fra denne alderen. Det er imidlertid ingen fordeler ved å introdusere fast føde før 6 måneder."

Altså anbefales fast føde fremfor mme fra fire mnd dersom ikke mm er nok.

Videre står det (regner med det er dette du missforstod):

"Dersom amming ikke er mulig, eller det er behov for annen MELK (jeg fremhevet denne) i tillegg til morsmelk, bør hovedsakelig

morsmelkerstatning brukes frem til 12 måneders alder."

Altså bør HOVEDERNÆRINGEN til spedbarn (som ikke ammes) være mme frem til 12 mnd. Og fast føde bør innføres som tilskudd i stedet for mme fra 4 mnd. Jeg har gir velling (har nå begyndt så vidt med grøt) på kvelden, og nå har vi to måltider per natt istedet for våre vanlige 4. Snuppa er mye mer fornøyd, og jeg får bedre og mer sammenhengende søvn.

Fortsetter under...

Jeg satt faktisk og leste akkurat det samme i går, Ellie... men på kontroll i går sa faktisk hs til ei anna på gruppa mi at det var bedre å gi mme enn grøt, hvis de trengte tilskudd før de var 6 mnd.... Og like etter ga hun oss det heftet...

Hehe. Min HS, legene på st.olavs, ernæringsekspertene på bergli gård på rikshospitalet og heftet sier fast føde fra 4 mnd. Bla opp på side 17 i heftet (dær hvor 6 mnd starter). Dær og litt ut står det litt om fast føde før 6 mnd også.

Jeg var på firemnd. kontroll med gutten min i dag, og jeg fortalte da helsesøster at jeg hadde begynt med litt maisgrøt, og så har han fått smakt en t-sje sviskepurre. Og hun sa at det var helt riktig, man skulle heller prøve grøt i stedet for mme når barnet var fire mnd. og ga uttrykk for at det ble for lite mat. Sviskepurre var også bra, det var godt for magen. Han hos oss begynte å våkne på natten igjen flere ganger, da bestemte vi oss for å prøve grøt, og det har blitt bedre. sovet fra 21.30 til 06.30 de siste nettene, og det er jeg fornøyd med, blir vel å prøve å ta tidligere kveld etterhvert også :)

Så flott da. Snuppa mi har alltid våknet mange ganger hver natt. Det er til å bli gal av. Første måltid var stortsett rundt ett et sted. Deretter hver andre til hver tredje time utover. Noen ganger bare en time mellomrom mellom nattmåltidene. Nå som jeg gir litt grøt har hun første måltid mellom halv fire og seks et sted, avhengig av hvor mye hun spiser. Og hun har ENDELIG begyndt å legge på seg. Herlig det.

Annonse

Hmm, tror ikke det var meg du mente siden jeg har vært borte i 3uker herfra, men jeg deltok på en tråd før da om at det var så mange som startet med fast føde ved 3mnd alder, og da sier både HS og lege at de anbefaler mme fremfør grøt, da grøt er tyngre for det umodne tarmsystemet,. men da var det og snakk om barn før 4mnd alder da..

Forresten så har vi og blitt opplyst om at grønnsaker kan være lettere å starte med for tarmens skyld fremfor grøt.

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...