Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Min 5 åring (gutt) får "kjeft" fordi han forstyrrer og tuller med mat under måltidene i barnehagen. Han er litt umoden og får stor glede av at andre barn ler med ham. Han fantaserer for mye tiltider og det sliter på moralske pedagoger

 

I barnehagen syntes de at dette har blitt et så stort problem at de må kalle oss inn for en samtale om å få løst dette.

 

Hjemme under måltidene så oppfører han seg ok, mest fordi da har han bare sin storebror på 10 år og oss rundt seg.

 

Han er så full av fantasi og humor, at vi syntes dette blir litt for pedagogisk. De møter ham med å sende ham ut på gangen med matpakken sin.. en 5 åring skal takles på annen måte..

 

Ellers fungerer alt annet i barnehagen; Gå på do, kler av/på seg, sko og normer/regler i lek.

Han leder mye av leken fordi han har så mye fantasi..

Det han sliter med er å skille mellom fantasi og regler. Han hører ikke på de ansatte og de klarer ikke å få slutt på dette uten oss foreldre.

 

Vi har regler hjemme og hvis han bryter de, så tar vi vekk leker eller goder.Han har så mye fantasi at han blir ikke lei seg mer enn 5 min, så er leken igang med noe annet.

 

Nå er vi litt redde for at barnehagen skal fortelle skolen at han er for umoden til høsten. Da vil alle hans venner hjemme begynne på skolen uten ham og det vil bli et slit for ungen under hele hans skolegang. Nå må ikke pedagogene få fritt spillerom uten av vi fedre må rise våre barn.

 

Hvordan syntes du at barnehagen takler situasjonen?

Hvilket belønningssystem bør vi og barnehagen bruke?

Noen som har "et system" som fungerte for sin fantasifulle 5 åring?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9228999-5-%C3%A5ring-med-for-mye-fantasi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei,

jeg jobber i en barnehage selv og har sett maaaange forskjellige barn. Personlig synes jeg at ansatte i deres barnehage gjør ikke en god jobb hvis de kan ikke finne en løsning på bråket ved matbordet. Du bør ikke tenke at sønnen din har skyld i noe av dette. Han er morsom, aktiv og andre barn liker ham. Det er jo fint det!!!! :-) Kanskje de voksne som jobber i barnehage burde være mer morsomme også??... Kan de ikke fortelle en spennende eventyr mens barna spiser? Dramatisere den kanskje på en enkel måte? Sette på musikk? Snakke med barna om det som skal skje i løpet av dagen eller har skjedd?? Jeg lover deg at det finnes hundre tusen sånne løsninger... det burde de ansatte vite.... Dessuten får de mer respekt av sønnen din ved bruk av slike tiltak og jeg er helt sikker at gutt med stor fantasi kommer til å bli heeeeeeeeeelt stille hvis matpakketid slutter å bli så kjeeeeeeeeedelig. :) Og det å sende et barn ut fra rommet som straff...... ufff... veldig trist... utrolig at pedagogisk leder velger det som løsning på problemet...

 

Takk for svar

 

Jeg skal i samtale med BHG og der vil jeg ha svar på hvilke tiltak de har gjort for å holde tullet nede ved spising.

Vi har snakket med gutten, men han blir bare lei seg og 30 sekunder etter at samtalen er over, så er alt "glemt" Han forstår at slik skal man ikke gjøre når man er 5 år, men han spiller roller og går så langt inn i leken at han mister kontrollen.

Han tror virkelig at han kan alt nå..og at det han gjør er rett. Vi føler at BHG presser for mye på normer og regler at han ikke vil høre. han vil leke.

 

takk :-)

Beklager, men dette høres ikke bra ut.

 

Hvis en 5 åring ikke kan følge normer, undretrykke fantasi og lek under et måltid, blir det vanskelig å begynne på skolen.

 

For inntrykk av at du nærmest oppfordrer ham til slik oppførsel.

 

Vel og bra at barn er glad og liker å fantasere. Men dette virker for mye.

 

Sønnen din trenger å få stuktur, slik at han kan utvikle andre sider enn bare fantasi. Sikkert et fantastisk barn, hjelp ham å finne seg selv, så slipper han ubehagligheter pga oppførsel.

 

Ta i mot hjelp fra bhg.

 

Ta kontakt med skolen og ta sønnen din med dit. Da vet han hva som venter ham, og han kan forberede seg.

 

Du kan ikke forvente at læreren alltid skal ha noen triks i ermet for å holde sønnen din i ro. Da blir det konsekvenser, gang, foreldresamtaler og ppt. Bråk blir ikke belønnet : (

 

Det er ikke barnehagen som bestemmer eller anbefaler utsatt skolestart. Etter L-97 er det mindre åpning for utsatt eller fremskutt skolestart. Når det gjelder utsatt skolestart, skal foreldrenes ønske vektlegges og PPT skal uttale seg. Med tanke på at han skal på skolen allerede til høsten (?), burde denne prosessen ha kommet langt dersom det skulle vært aktuelt.

 

Det er viktig at dere foreldre og barnehagen er samstemte. Gutten din må kunne forholde seg til felles regler. De blir det flere av ved skolestart. Barnehagen må kunne opprettholde sine regler slik at det ikke blir fullt kaos ved bordet. Hvis gutten din i tillegg er en de andre liker, kan han lett dra med seg de andre. Jeg ville lagt opp til at dere forklarer ham hva som er forventet ved bordet (sitte på stolen sin, ikke leke med maten og ikke rope ved bordet f.eks). Si at dere vet han klarer det, det ser dere hjemme. Sørg for at barnehagen gir ham advarsler, etter tre advarsler bør han fjernes fra situasjonen. Det er viktig at han får masse ros når han klarer det. Belønninger kan være en stjerne på et ark og dere gjør noe hyggelig sammen med ham for hver stjerne (pappa og han bygger lego, han kan velge en av to middager osv). En så impulsiv unge bør få belønninger hyppig. Altså masse ros og få se stjernen i barnehagen og belønning av dere hjemme. Hvis hel gruppe er vanskelig for ham, kan han kanskje sitte sammen med bare noen barn (gjerne de rolige som ikke lar seg trekke med).

 

Jeg kan forstå at personalet opplever dette som frustrerende, særlig hvis dere ikke tar det på alvor. De er nok ikke ute etter å "ta ham", men har behov for å stramme inn litt. Det er gutten deres også tjent med, særlig med tanke på kommende skolestart.

Det å sende en 5-åring på gangen med matpakken sin synes jeg er helt greit, særlig hvis han etter gjentatte tilsnakkinger ikke hører etter. Det er ikke noe man bør gjøre mange ganger, men for å sette et eksempel hadde jeg gjerne brukt det. En 5-åring er så stor at han forstår hvorfor.

 

På skolen går det ikke an å tulle og tøyse med matbordet. Det er en del av den sosiale innlæringa, i tillegg til at lærere, assistenter og andre barn blir slitne ved for mye tull. Vi har ofte høytlesning, og vi forventer at barna skal sitte rolig å spise.

Annonse

Hvis han skal begynne på skolen til høsten, bør han nå kunne følge de reglene som er rundt måltider i bhg. Greit nok at han kan glemme seg, men etter gjentatte påminnelser bør han kunne huske dette. Ut fra hva du sier, virker det som han får utløp for fantasien i andre situasjoner, og bør da kunne følge normer og regler under måltidene. Jeg har full forståelse for at personalet kan oppleve situasjonen uholdbar. Jeg har selv erfaring med barn som med sin tilstedeværelse kan snu måltider (og andre situasjoner) totalt på hodet...

 

En annen ting: Barnehagen kan ikke overbringe informasjon til skolen uten deres samtykke. Barnehagen kan heller ikke avgjøre at han ikke skal begynne på skolen til høsten. Det skal utrolig mye til for å få utsatt skolestart nå. Og dessuten, de barna som evt skal ha dette, vil stort sett være avgjort på et tidligere tidspunkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...