lilli1979 - venter på ivf Skrevet 8. mai 2007 #1 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg skal til utredning hos Smestadgynekologene onsdag morgen og lurer på alt.... Noen som vet hva de sjekker og hvilke undersøkelser jeg bør være forberedt på? Vi vet at problemet ligger hos mannen og at min utfordring er ustabile sykluser. Jeg har eggløsning og har vært gravid en gang før. Purvis sa han ville henvise oss til ivf så snart min utredning var overstått, så slik jeg forstår det skal gynekologen bare sjekke at alt er ok og bekrefte (forhåpentligvis) at kroppen min er i stand til å ta i mot et befrukta egg. Er jeg helt på jordet? Det eneste Purvis sa var at de måtte sjekke at jeg ikke har tette eggledere og vanlige celleprøver. Men hvordan sjekker de om jeg har tette eggledere? Jeg ble henvist til Smestad fordi de ikke bruker kontrastvæske, men en annen smertefri metode... vet noen hva dette går ut på? Oj, det ble rotete... men det er litt sånn det er i hodet mitt nå Håper noen kan gi meg noen hint! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9228778-dere-som-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-utreding-selvom-det-er-hos-mannen-problemet-ligger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rakkerunge Skrevet 8. mai 2007 #2 Del Skrevet 8. mai 2007 Hei Lilli! Jeg har ikke mann med problemer, men har vært på utredning hos Smedstadgynekologene, så kanskje jeg kan ha litt info: Jeg ble på første konsultasjon undersøkt med vanlig invendig ultralyd. Da så han på eggstokkene og livmoren. Her kan han blant annet sjekke om du har PCO, som kan være årsak til uregelmessige eggløsninger. Dette vil ha betydning for medisineringen dersom dere skal ha IVF. I tillegg tok han alle mulige blodprøver. Legen min hadde allerede tatt blodprøver som viste at jeg hadde eggløsning, men hvis du ikke har dette, må du nok ta flere prøver gjennom syklusen. Så kom jeg tilbake rett etter neste mens for å sjekke egglederne. Her bruker klinikken en metode med ultralyd og kontrastvæske (og ikke røntgen og kontrast som sykehuset bruker). Kanskje det er dette du har hørt om? Det var ikke vondt. Etter denne undersøkelsen mente gyn å konstatere at jeg hadde en tett og en nesten tett eggleder. Men nylig var jeg hos en ny lege som var skeptisk til svarene fra den undersøkelsen. Han sa at ultralyd/kontrast er en mye mindre sikker metode enn røntgen/kontrast. Jeg er derfor nå henvis til Riksen der jeg skal ta røntgen. Så jeg vet ikke helt hvor bra den er. Men samtidig skjønner jeg ikke helt hvorfor de må sjekke egglederne dine? Dersom dere skal ha IVF er det jo faktisk det samme om egglederne funker! Uansett - jeg tror de vil ta godt vare på deg på Smedstad, og svare på alt du lurer på. Ove Mortensen, som jeg var hos, er kjent som en veldig flink gynekolog, og jeg var fornøyd (bortsett fra at denne kontrastvæske-undersøkelsen tydeligvis var fullstendig bortkastet, siden resultatet ikke var til å stole på...) Masse lykke til! Håper dere kommer raskt i gang Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9228778-dere-som-har-v%C3%A6rt-p%C3%A5-utreding-selvom-det-er-hos-mannen-problemet-ligger/#findComment-9230220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå