Gå til innhold

E-112 skjema, føde i Tyskland

Peika

Anbefalte innlegg

Jeg er utvekslingsstudent i Tyskland, og hadde tenkt å føde her. Men i dag fikk jeg plutselig vite at jeg trenger et E-112- skjema, som jeg nå har fått opplyst på NAV om at kan ha opptil tre års søknadstid.

Har enda ikke fått tak i riktig person på telefon, men er det noen som vet noe om dette? Uten dette skjemaet må jeg betale for fødselen selv. Noen som aner hvor dyrt slikt er?

De anbefalte meg å reise hjem til Norge for å føde, men det har jeg jo ingen planer om.

Noen som kan hjelpe?

Fortsetter under...

Hei, igjen!

Er du sikker på at du ikke kan benytte det europeiske helsetrygdekortet ditt? Jeg har fått litt ulik beskjed fra de forskjellige trygdekontorene. Men har fått vite at hvis jeg skal føde i utlandet skal jeg først prøve med helsetrygdekortet (det kan du bestille via NAV sine nettsider). Og dersom det ikke var nok, skulle jeg søke om et slikt skjema som du viser til. Andre har fortalt meg at skjemaet ikke brukes lenger. Så jeg vet ikke hva som er riktig svar. Det kan jo også være at det er ulik praksis i forskjellige land.

Har hørt om folk som kun har brukt helsetrygdekortet.

Du skal se at det løser seg.

Lykke til!

Hei! Takk for alle svar! Har naa faatt orden paa sakene, tror jeg. Det viser seg bare at ingen egentlig vet noe sikkert med disse E-112-skjemaene. Men fikk til slutt kontakt med riktig person pa AOK ja, som sa at saa lenge jeg faar presisert hver gang at jeg er i Tyskland pga studier og ikke paa grunn av graviditet, saa rekker det med helsetrygdkortet.

Saa skal ikke vaere noe problem:) Og det er jeg glad for, hadde ikke hatt raad til aa betale for det selv, og et lengre norgesopphold til hösten, var ikke med i planene akkurat.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...