Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #1 Del Skrevet 8. mai 2007 Hei Min 5 åring (gutt) får "kjeft" fordi han forstyrrer og tuller med mat under måltidene i barnehagen. Han er litt umoden og får stor glede av at andre barn ler med ham. Han fantaserer for mye tiltider.. I barnehagen syntes de at dette har blitt et så stort problem at de må kalle oss inn for en samtale om å få løst dette. Hjemme under måltidene så oppfører han seg ok, mest fordi da har han bare sin storebror på 10 år og oss rundt seg. Han er så full av fantasi og humor, at vi syntes dette blir litt for pedagogisk. De møter ham med å sende ham ut på gangen med matpakken sin.. Ellers fungerer alt annet i barnehagen; Gå på do, kler av/på seg, sko og normer/regler i lek. Han leder mye av leken fordi han har så mye fantasi.. Det han sliter med er å skille mellom fantasi og regler. Han hører ikke på de ansatte og de klarer ikke å få slutt på dette uten oss foreldre. Vi har regler og hvis han bryter de, så tar vi vekk leker eller goder. Han har så mye fantasi at han blir ikke lei seg mer enn 5 min, så er leken igang med noe annet. Nå er vi litt redde for at barnehagen forteller skolen at han er for umoden til høsten. Da vil alle hans venner hjemme begynne på skolen uten ham og det vil bli et slit for ungen under hele hans skolegang.. Hvordan syntes du at barnehagen takler situasjonen? Hvilket belønningssystem bør vi og barnehagen bruke? Noen som har "et system" som fungerte for sin fantasifulle 5 åring? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9225762-sitter-ikke-pent-%C3%A5-spiser-i-barnehagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #2 Del Skrevet 8. mai 2007 Det viktigste først.... Gutten din vil ikke begynne på skolen ett år etter de andre fordi han ikke kan sitte pent ved bordet, det er helt sikkert. Det skal uhyre mye til for å utsette skolegangen et år, som regel en tung diagnose og foreldrene MÅ være enige i det. Når det er sagt, så skal man kunne forvente at en 5 åring ikke skal tulle/grise med maten, og at han skal kunne følge normale bordskikkregler. Mitt råd til dere, er å sette dere ned sammen med gutten, både personal og foreldre og på en saklig og rolig måte fortelle han hvordan hans adferd under måltidene virker forstyrrende for de andre. Vær konkrete og få han selv til å forklare dere hva som er ønsket adferd i denne situasjonen. Jeg er sikker på at han innerst inne vet det! Avtal deretter at han skal prøve så godt han kan å gjøre slik og hvilke metoder som vil bli brukt for å minne han på det dersom han glemmer seg. Bli også enige om hva som vil skje dersom han glemmer seg feks 3 ganger i løpet av et måltid. Hvis gutten din er normalt oppegående, vil ikke dette være noe stort problem etter kort tid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9225762-sitter-ikke-pent-%C3%A5-spiser-i-barnehagen/#findComment-9230992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #3 Del Skrevet 9. mai 2007 takk for svar. Er det ikke pedagoene som skal finne løsnigen før de må trekke oss foreldre inn. Vi har ikke mulighet til å påvirke Barnehage miljøet uansett. De gjør slik som de mener er best også må vi stole på at de har kompetansen. Utenfor barnehagen så fungerer dette ok.. Det må da finnes mange løsninger for å kontrollere et fantasifult barn...Han blir jo også fyret opp av andre barn..Han starter ikke dette tullet helt alene. Jeg har fått forslag som jeg skal legge frem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9225762-sitter-ikke-pent-%C3%A5-spiser-i-barnehagen/#findComment-9240286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2007 #4 Del Skrevet 9. mai 2007 Selv var jeg en fantasifult barn. Min mor syntes det var supert. Hun praktiserte fri oppdragelse. Hun ville ikke lytte til velmenene råd fra verken bhg eller skole. Det var ingenting som vi trengte å forandre på. I ettertid ser jeg at hun har gjort meg en bjørnetjeneste med holdningen sin til førskolelærere og lærere. Jeg ble et vrangt barn som ikke hørte etter i timene. Tenk på all kunnskapen jeg har gått glipp av. Hvis du foreslår at bhg skal legge måltidet tilrette for din sønn. Antyder at det må være noe de kan gjøre bedre. Så vil de mest sansynlig gi opp. Det er ikke lenge igjen, de kan leve med det. Men hva vinner dere på dette? Se på det positivt. De har sett noe som må læres før skole start. Som Maud sa blir det flere regler på skolen. Hennes innlegg bør du lese godt. Bhg kan ikke stoppe sønnen din i å komme på skolen, de ønsker å hjelpe ham slik at overgangen blir myk. Alle barn trenger grenser. Du hjelper ikke barnet ditt med å bare ta ham i forsvar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9225762-sitter-ikke-pent-%C3%A5-spiser-i-barnehagen/#findComment-9243086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nissegutt på vei:) *født 7.12* Skrevet 9. mai 2007 #5 Del Skrevet 9. mai 2007 Hei, jeg er pedagog og gjorde følgende da en gutt hos meg stadig forstyrret de andre under måltidet: Han var fullt inneforstått med at hvis han ville bråke (han kranglet), så kunne han sitte på benken i ganga (med innsyn til matbordet) til han var ferdig. Han satt der og skulte inn på oss, og etter noen min kom han tuslende inn. Han skulle spise SAMMEN med oss andre. Litt av poenget mitt var at han skulle fa se hvor kjedelig det var å sitte der ute uten mat.. Etter bare noen få ganger ble han bedre. Og det som er litt "vittig", er at den benken ble liksom "hans plass" da han syns livet ble ugreit. En slags trygghet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9225762-sitter-ikke-pent-%C3%A5-spiser-i-barnehagen/#findComment-9248387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ompalompa Skrevet 10. mai 2007 #6 Del Skrevet 10. mai 2007 Jeg er ikke enig i at det pedagogene som skal finne løsningen på dette. Dette dreier seg om DERES barn, da synes jeg det er helt naturlig at dere "trekkes inn". Dere kjenner ham best og vet hva som fungerer hjemme. De ansatte i barnehagen kan dermed ha stor nytte av å legge en felles slagplan for hvordan man skal gripe an situasjonen. Deres foreldreansvar opphører vel ikke de timene han er i barnehagen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9225762-sitter-ikke-pent-%C3%A5-spiser-i-barnehagen/#findComment-9250417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå