Gå til innhold

Jeg blir så sint!

emlyn

Anbefalte innlegg

Kanskje jeg overreagerer her, men... dette er en oppfølging til innlegget mitt under, om UL.

Det ble langt... men mannen (AKA klagemuren!) er ute og reiser, og jeg måtte bare få øst av meg litt frustrasjon her....

Greia er den at jeg sitter her og er litt skjokkert over at jeg i kveld, helt tilfeldigvis ved at jeg kom til å tenke litt og stilte et spørsmål her på BIM, har funnet ut at jeg ikke har fått den oppfølgingen jeg har krav på som tvillinggravid. Fant det ut på ordinær UL i uke 19 (er nå i uke 22). Det var hos en spesialist i gynekologi og obstetrikk, privat - gikk til henne fordi jeg fikk henne anbefalt av fastlege.

Noe av det første jeg spurte henne om, var hvilke praktiske konsekvenser dette hadde ifht oppfølging av svangerskapet. Fikk ikke noe spesielt svar, annet enn at hun ville seg meg igjen i uke 28. Hun satte meg opp for ny time 10 uker senere.

Dagen etterpå ringte jeg fastlegen min, fordi jeg fremdeles følte at jeg behøvde litt klarere svar. Jeg visste rett og slett ikke hvor jeg skulle begynne å spørre - hadde jo tusen spm. Måtte mase (!) meg gjennom sentralbordet til å få en akuttime den uken. Legesekretæren sa først at jeg kunne få time i juni... dette var i april...

Da jeg var hos legen, tok jeg først opp det med sykemelding, fordi jeg var temmelig stressa på jobb den tida, og var bekymra for om det var sunt. Han skrev et brev til arb.giver om at jeg måtte ha tilrettelagte oppgaver (det ordna seg). Videre spurte jeg om vektøkning, og fikk svar at det gikk sikkert fint (jeg lurte på om jeg hadde lagt på meg for lite). Så spurte han om jeg fulgte med på at jeg gikk til jordmor hyppig nok i følge skjemaet jeg hadde fått på første kontroll (enling-skjemaet). Noe jeg gjorde. Han sa INGEN ting om at tvillinggravide skal ha tettere oppfølging enn enlinger.

Men så syntes jeg gjennom å ha lest på denne listen at så mange av dere her refererer til stadige kontroller hos lege osv. Så jeg begynte bare å lure på om jeg også kanskje skulle ha hyppigere. Googla litt og spurte her, og fant ad omveier frem til helsetilsynet som refererte til ”Veileder for fødselshjelp”. Det sto:

"...tvillinger kontrolleres i svangerskapsuke 18, uke 22 og deretter hver 2. uke til uke 30, og så én gang ukentlig frem til fødsel. Videre skal det i henhold til normen utføres ultralydvurdering av fostervekst og fostervannsmengde hver 3.- 4. uke i alle fall fra uke 22. Det skal også kontrolleres med hensyn til morkakesvikt, og livmorhalsen skal vurderes klinisk eller helst ultralydsmessig for å oppdage tegn til truende for tidlig fødsel."

HALLO!!!!! Ingen ting av dette ante jeg noe om! Jeg har virkelig lagt meg i selen for å spørre - til og med spurt legen min rett ut "er det noe spesielt som vil skje nå med videre oppfølging?" og fått NEI til svar.

Nå er jeg egentlig litt lei meg (hormonell og alene hjemme, buhu). Men så lurer jeg på hvor jeg skal begynne - føler at jeg må få ordna at jeg kommer inn i et "system" i morgen. Skal jeg ringe til fastlegen igjen? Går det an å ordne time direkte hos spesialist, eller trenger man henvisning? Hva med sykehuset....?

Sukk... for noe tull. Blir glad for all moralsk støtte, hulk :(

Fortsetter under...

Aller først; Gratulerer med 2 små nurk i magen!

Blir sjokkert over den mangelfulle oppfølginga di. Jeg har riktignok visst om at jeg venter 2 helt siden jeg var 7+3. Det fordi det er prøverørsbarn.

Men jeg fikk vite tidlig at jeg skulle til jordmor hver 4. uke , og til gynekolog hver 4. uke. Disse er tilpasset slik at jeg er hos en av dem hver 14. dag. Jordmora mi har UL så jeg ser dem utvendig der og innvendig hos gyn.

Å gå til gynekolog er veldig viktig som flerlinggravid da det er han som måler livmorhalsen osv.

Prøv å skaff deg henvisning til en annen gynekolog, gjerne en med erfaring fra fødeenheter. Kontakt fødeavdelingen der du skal føde og be om samtale med lege eller jordmor der. De burde kunne hjelpe deg!

Ønsker deg ellers masse lykke til, håper det ordner seg! :-)

Forferdelig irriterende, ja...

Jeg hadde også IVF, og visste om tvillingene fra uke 8. Likevel var det ikke så lett å finne ut hva jeg kunne forvente meg av sykemelding og videre oppfølging.

Har du ikke vært i kontakt med sykehuset i det hele tatt, ikke en gang for UL i uke 18-19? De skal i hvert fall ha orden på dette. Ring fødeavdelingen, det er riktig adresse. De bør få vite om tvillingene så snart som mulig, det er jo de som (om leeenge til) skal ta i mot dem...

Lykke til!

Takk for nyttige svar!

Vil ta kontakt med fødeavd. i dag. Jeg gikk til UL til hun private spesialisten i uke 19, fordi det var hun fastlegen anbefalte, så har ikke vært i kontakt med sykehuset ennå. (Har time hos jordmor i neste uke, det var i utgangspunktet neste post på programmet.)

Vurderer også å skrive et (saklig, men kritisk) brev til gynekologen jeg var hos, og forklare hvorfor jeg kommer til å avbestille UL der, og heller bytte spesialist. Synes man må si fra om sånn i tilfelle andre havner i samme situasjon.

Takk og pris for internett... :)

Jeg ville helt klart tatt kontakt med sykehuset, og droppet hun gynekologen. Man SKAL ha tettere oppfølging!!! Og man burde sykemeldes tidlig, for å unngår tidlig fødsel (jeg fødte selv i uke 28, og det anbefaler jeg ingen...)

Prøv å ta det med ro og ikke stress, det er det værste for babyene!

Og ellers, GRATTIS MED 2!!!

Hei Emlyn!

Gratulerer med tvillinger!!

Jeg fant ogsaa fort ut da jeg var gravid med tvillinger at jeg var nodt til aa lese mye selv. Var hos legen som mente i uke 28 at det ikke var noe problem aa fortsette aa jobbe 50% Selv om jeg folte meg daarlig.

Jeg spurte om det ikke var mer risiko for for tidlig fodsel eller ttts naar man jobbet saa sent i svangerskapet.

Ttts?? Sa legen, hva er det...

Jeg krevde aa bli sykemeldt i uke 30, og det er jeg veldig glad for at jeg gjorde.

Man maa virkelig staa paa kravene sine.

Jeg syntes ganske synd paa deg, fordi ingen fortjener den behandlingen som du har faatt!!

Man er allerede saa saarbar og full av sporsmaal, og saa faar man ikke den behandlingen man har rett paa.

Du burde skikkelig si ifra til legen din, slik at dette ikke skjer igjen!

Jeg onsker deg lykke til!!

Annonse

Takk igjen for svar, dere er så snille...:) I dag har jeg ringt rundt og møtt på flere late legesekretærer (hva ER det med de folka der?) og en hyggelig jordmor. Hun sa at spesialisten jeg hadde UL hos er kjent for å være veldig flink. Jeg stoler også på henne rent medisinsk, men kommunikasjon er rett og slett et utrolig svakt punkt hos enkelte leger. Aner ikke hvorfor hun satte meg opp med så store intervaller, godt mulig hun hadde en grunn, men synes hun kunne ha kommunisert den til meg... så slipper jeg å gjøre sånne ubehagelige oppdagelser som i går.

Uansett, jeg snakket med legesekretæren hennes (en hyggelig variant) og bestilte like gjerne ny time til uke 24 selv. Tenkte å ta med den der veiledninga til Helsetils., bare for å spørre om hvorfor hun ikke valgte å følge den. Jeg tror hun nok vet hva hun gjør, men de glemmer kanskje at VI ikke er tankelesere - og nervøse gravide på toppen av det hele!

Fint med så mange hyggelige svar her.

Svanger - det høres ut som om du også har måttet krangle litt. Jøje meg. Tvillinger er jo ikke akkurat en medisinsk situasjon... rutinene burde være på plass!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...