Gå til innhold

Noen spørsmål ang melk- og egg-allergi

Anbefalte innlegg

Sønnen min har melk- og egg-allergi, og jeg ammer, så vi holder oss unna det begge to.

Hvordan er det da og ut og spise mat? Hvis maten blir stekt i smør kan vi jo ikke spise den, osv.

Hvor lenge tok det før dere fikk barna til og drikke morsmelkerstatningen? Vi har fått nutramigen nå, men skal egentlig ha profylac, men de var tomme for den. Han vil ikke ha nutramigen i hele tatt, er profylac verre eller bedre?? Noen tips til og få han til og like det? Har prøvd og blande i morsmelk, har prøvd med mindre pulver i, har prøvd med sukker i, har prøvd og blandet med frukt, men han vil absolutt ikke ha det, og jeg skjønner han...

Andre tips tas imot med takk!

Fortsetter under...

hei! tassen min har det og! =O)

du er flink du som ennå ammer. jeg sluttet. ble litt for mye å passe på! men han var 10mnd da vi fikk det påvist. men har slitt med plagene helt siden han var nyfødt. vært vanskelig å si hva det har vært som plaget han fordi han ikke hadde de vanlige symptomene. hvor gammel er gutten din?

Vi prøvde først med profylac. den lukter og smaker bedre enn nautramigen. men fikk beskjed om at den ikke var å fa taki før i april og siden ble den hele tiden utsatt. så fikk vi beskjed om at de vanlige norske appotekene hadde sluttet å ta den inn, så den måtte alltid spesial bestilles. og det kunne ta tid! lang tid! så vi bestemte oss for å introdusere nautramigen.

den er det nå alltid lett å få tak i.

vi gjorde det ved å ofte gi han flaske så han vendte seg til smaken. noen ganger gav vi han det med skje. da syntes han det var spennende. ellers lagde vi grøt med det. nestle har en grøt type som de tåler. den 8mnd med eple og banan. det står at den må lages med melk. på den måten har han måtte venne seg til det. vi har ennå ikke fått han til å ta inn riktig mengde med melk for dagen. vi jobber med det. han er ikke så interesert i å drikke melken. elsker vann..men melken er han treg på.

så vi gir han tilskudd av kalsium tablett som man får kjøpt resept fritt på apoteket. er en brus tablett som vi vanner ut i vann/juice.

noe mer du lurer på? så har jeg vært inne i "gamet" en liten stund nå..hehe...

Hei!

Vi fikk aldri Jenta vår til å ta Nutramigen eller Proylac. Jeg ammet henne hele tiden, og morsmelk smaker sikkert veldig mye bedre, så jeg skjønner jo egentlig at hun ikke ville ha. Hun fikk påvist melkeallergi da hun var 3 måneder og eggallergi da hun var 8 måneder. Jeg fullammet henne til hun var 8 måneder, hun ville ikke ha fast føde. Jeg syntes det gikk greit å holde meg unna egg og melk, merket at hun fikk større toleranse overfor melk etterhvert. Så da gikk det greit å spise noe som var stekt i smør eller melk som var kokt.

Jeg synes ikke det var et problem at hun ikke tok mme, etterhvert kunne hun jo få fast føde og da kunne jeg være borte noen timer. Da fikk hun bare vann av pappaen til jeg kom hjem.

Nå er hun 22 måneder å vi bruker soya, ris og havremelk til henne. Hun drikker ikke melk, men vi bruker melken til matlaging. Hun får 500 mg Kalsium hver dag og ellers tran. Hun ble ammet til hun var 18 måneder, jeg tror allergibarn har godt av morsmelk lenge pga immunstoffene.

Så om du synes det er greit å amme er det ikke verdens undergang om du ikke får barnet til å da Nut eller Profylac :)

Bare spør om det er noe du lurer på :)

Takk for svar!

Gutten min er 7 mnd, fikk påvisst det for noen uker siden.

Han spiser nå kun et fast måltid om dagen, og det er grøt på kveldene. Ris/hirsegrøt fra helsekosten, som jeg blander med mm. Jeg har prøvd med små mengder med nutramigen i, men da nekter han og spise. (Vi begynte med grøt da han var 6 mnd, så det er vel litt tidlig og begynne med den grøten fra 8 mnd enda)

Syntes det hadde vært greit om han hadde tatt mme, for han skal på overnattingsbesøk snart, men jeg får vel sende med et lager av mm da, hvis jeg ikke får han til og like det snart. Jeg skjønner ikke hvorfor den mme må være så vond?

Det er sikkert mer jeg lurer på, men kommer ikke på noe nå. Men jeg spør sikkert igjen senerer...

Hei hei:) Sønnen vår på 8 mnd har også MEGG-allergi ( melk og egg), og jeg ammer og holder meg unna MEGG-mat. Synes egentlig det går greit, litt surt når vi nå skal til hellas da... blir lite tsatsiki..:(, men men.

Vi har fått mme Prosobee av legen vår, det er en soyamelk. Han liker den ikke spes godt, men jeg tror bare den er uvant, smaker egentlig ikke vondt , bare annerledes. Vi blander den i Nestles eple og banan-grøt som han kan spise. Tidligere gav vi han Nestles Sinlac-grøt, som også er uten melk. Den er tilpasset allergibarn fra 5 mnd, jeg vet Rema stormarked-butikkene fører den ( ikke vanlige remabutikker).

Prosobee bruker jeg også i vår vanlige matlaging der jeg trenger melk, og det funker kjempefint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...