Gå til innhold

Regner budsjett fra høsten av igjen.Et spm ang fødselspenger

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med de uendelige budsjetteringene til høsten.

Nav regner da gjennomsnittet av de 6 beste mnd av de 10 siste mnd før termin sant?

Men så kommer et spm til: jeg jobber i helesevesenet og den tiende mnd bakover fra termin er fra 11des og til. Jeg begynte i ny jobb fra 1nov, og fikk derfor dobbel lønn i des, for nov og des mnd. Hvordan regner nav på dette da, tar de bare og ser på summen du hadde utbetalt den mnd eller ser de på at jeg egentlig bare skulle hatt en lønn. Må må vel levere lønnsslipper, og der ser de jo det?

Også var det noen dager jeg jobbet ekstra føre jul som jeg ikke fikk utbetalt før i etter nyttår, sjekker de det, når jeg jobbet de ekstravaktene?

Også sluttet jeg i den jobben og begynte i ny jobb den 1 mars. Jeg fikk en mnds-lønning for mye fra den gamle arbsplassen. Dette må jeg selvsagt betale tilbake og det har jeg avtale på, men det trenger ikke nav å få greie på vel? Jeg kan vel bare levere lønnslippene også bare la de regne det ut la det stå til om de finner ut at jeg har fått dobbel lønning igjen?

Synes det her er pes, jeg aner jo ikke hvor mye penger jeg står igjen med når jeg skal ut i perm og klarer derfor ikke finne ut hvor lang permisjonstid jeg skal ha og har råd til.

Fortsetter under...

Hei!

På NAV sine sider står det at det er som hovedregel den lønnen du har når du går ut i permisjon som blir grunnlaget for utbetalingene. Jeg tror du må ha jobbet og/eller ha vært sykemeldt de siste 6 av 10 månedene før nedkomsten for at man i det hele tatt skal få foreldrepenger.(ellers får man vel engangsstønad?) Jeg kommer også til å ha skiftet jobb hele tre ganger i de siste 10 månedene før permisjonen starter. Jeg regner med at det er siste lønnsslippen som blir grunnlaget for foreldrepengene; det er faktisk den lønna jeg faktisk "taper" på å være hjemme det året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...