Gå til innhold

Burde sikkert vite dette, men... spørsmål om UL

emlyn

Anbefalte innlegg

Til dere som har tvillinger med hver sin morkake: Hvor ofte skal/har dere vært på UL? Vi fant ut at det er tvillinger da jeg var 18+5 (er 21+1 nå), og legen vil ha meg tilbake ca uke 28. Er det noen som får hyppigere UL enn som så?

Jeg spør fordi både privatlegen som tok UL + fastlegen min er flinke, men synes å være litt "sløve" når det kommer til tvillinggreier - de har gitt meg noen råd jeg senere har skjønt ikke er standard.

Så jeg forholder meg til jordmor, men hun har ikke UL.

Bare lurer...... er ikke stressa, men dersom "alle andre" får hyppigere UL vil jeg gjerne vite om det.... :)

Fortsetter under...

Hver 3 uke har jeg gått til gynekolog. Fra nå av skal jeg gå annen hver uke. Får ul hver gang. Så langt har alt stått bra til med både meg og barna.

Når du er gravid med tvillinger skal du gå til en spesialist, det er bare å si fra til legen din med en gang for rask henvisning.

Av de jeg kjenner og vet om som har fått tvillinger, har alle blitt "overført" til sykehuset med en gang det er påvist tvillinger. Legen min sa rett ut at dette kunne han ikke noe/mye om - og det er jo bedre å være ærlig.

Jeg var til ordinær UL på ullevål i uke 19/20 - og fikk ny time to uker senere. (for å komme inn i normal tvilling oppfølging eller noe sa de). Deretter fikk jeg ny UL tre uker etter det igjen.

Så jeg synes du skulle "krevd" mer.

Ta evt kontakt med sykehuset ditt/fødeplassen din for å høre.

Lykke til!

Hæ? Nei nå... uff nå ble jeg faktisk litt irritert her. Det er så innmari typisk enkelte leger, de er så ufattelig overfladiske noen ganger. Men ringer jeg bare fødeavd. på sykehuset da og sier at jeg har tvillinger? Eller går sånt gjennom fastlegen/jordmor?

ÅÅÅÅ IDIOTER.

Men takk for svar!!!!

Forresten - noen andre i Stavanger som skal ha 2? Hva gjør dere/hvem går dere til?

Vi fikk vite at det var tvillinger på ordinær ul i uke 18+5. Neste ul var 24+5. Skal tilbake på ny ul rundt uke 30.

Så fra ordinær ul blir det hver 6.uke, og senere, etter uke 36 tror jeg, blir det annenhver eller hver uke.

Mine tvillinger har hver sin morkake, forresten.

Får alle mine kontroller på sykehuset.

Annonse

Forskjell i oppfølging utfra om de har hver sin morkake eller ikke. Mine har hver sin morkake og jeg har hatt komplikasjonsfritt svangerskap fram til nå. Har derfor blitt fulgt opp etter standard retningslinjer. Ble fulgt opp fra sykehuset fra uke 20. Har da hatt kontroll med ultralyd hver 4. uke fram til uke 32. Deretter hver 2.uke fram til uke 36. Og fra da av en gang i uken. Målte livmorhals i uke 24 og i uke 28. Skal være hyppigere kontroller når de deler morkake. Men når ligger i hver sin fostersekk som mine er det egentlig ikke så mye mer komplikasjoner enn ved enlingfødsel. (litt økt risiko for svangerskapsforgiftning og litt økt risiko for for tidlig fødsel)

Men man skal følges opp av spesialist fra uke 20-22. Og de fleste er også sykemeldt fra da av, hvis de ikke er i veldig god form og selv ønsker å jobbe.

Takk for svar. Mine har også hver sin morkake og ligger i hver sin fostersekk.

Det virker som om det er den uke 24-UL/undersøkelsen som har glippet her. Har skrevet i det vide og brede om hva som har skjedd i det innlegget som heter "jeg blir så sint!" :) Men nå må jeg bare ringe og mase om ny UL. Følges jo ikke opp av spesialist, det er det jeg kjenner jeg reagerer litt på. Fikk null info da jeg var hos fastlegen etter at jeg hadde funnet ut at det var 2, bare beskjed om å forholde meg til jordmor. Men alle dere andre går til spesialist, altså?

Det var jo spesialisten som hoppet over 10 uker med undersøkelser for meg, så jeg tror gjerne jeg bytter til en annen...

Er dere sykemeldt? Legen var motvillig til å sykemelde meg da jeg spurte hva som var vanlig der - jeg forstår jo det med inkluderende arbeidsliv, og jeg vil jo ikke være "lat" (har en hektisk, men stillesittende kontorjobb), men det er noe med den manglende oppfølgingen... jeg er tross alt ikke lege. Føler meg fin, men så hører man om andre som "føler seg fine" og som føder i uke 30...

Hmmm nå ringer jeg jordmora mi, tror jeg!! Takk og pris for dere på BIM. Takk for alle svar!! :)

Oppfølgingen din høres ikke bra ut! Jeg bor i Stavanger og får fantastisk god oppfølging! Anbefaler å gå til gynekolog Johan Bergh. Jeg vet om flere tvillinggravide som går der, og som er fortnøyd! Fra uke 18 til uke 27 var jeg hos ham hver tredje uke, de siste ukene har jeg vært annenhver uke. Har da ultralyd hver gang, han har helt nytt utstyr med 3Dog 4D. Jeg har valgt å droppe å gå til fastlegen (synes ikke det er nødvendig), men går til jordmor i tillegg. Hilsen M

Hei,

gratulerer med 2 først og fremst :o)

Jeg ville bare si at jeg også er fra Stavanger, men jeg vet ikke om jeg har 1 eller 2 ennå. Grunnen til at jeg er her er fordi jordmora trodde kanskje at hun så 2 da jeg var på UL i uke 9, men hun var usikker om det var den samme hun så to ganger.. Jeg skal derfor tilbake til ny UL neste mandag, og det er på sykehuset.

Hei

Vi er ganske mange som skal ha tvillinger fra Stavanger for tiden, men vi holder til på eget forum på Babyverden.no under "gravid med tvillinger"-forumet. Der har vi en egen tråd for tvillinggravide fra Stavanger og omegn. Vi er vel rundt 10 stk nå, førstemann fødte i påsken, neste har termin i juni. Veldig hyggelig om du stikker innom, vi begynner å bli en ganske erfaren gjeng med god kompetanse på tvillinggraviditet dersom du lurer på noe. Vi har også hatt ett par treff, men i det siste har flere av oss vært beordret sengeliggende, så det har vært dårlig.

Selv venter jeg 2-eggede gutter med termin i begynnelsen av juli, men har fått beskjed om at de er nok her i løpet av 5 uker.

Jeg har hele svangerskapet gått til kontroller hos Johan Bergh på Madla. Han er utrolig flink og har det utstyret som er nødvendig for god oppfølging. Du trenger en henvisning fra fastlegen din til spesialist og så ringer du bare til den du ønsker å gå hos og håper de har ledig kapasitet. Jeg kan i alle fall på det varmeste anbefale Bergh.

Det varierer nok litt hvor mye oppfølging en trenger, jeg har hatt et relativt enkelt svangerskap, men fra uke 18 har jeg gått ca hver andre/tredje uke til kontroll hos Bergh. I tillegg har jeg gått til min fastlege ca hver 2. mnd og det samme til jordmor. Jeg sluttet å jobbe da jeg var 29/30 uker på vei, litt for sent, men jeg valgte å jobbe så lenge selv. Nå sliter jeg med kort livmorhals og må ta det med ro, men skal ikke på kontroll igjen før om 2 1/2 uke, dvs 3 uker mellom kontrollene fordi ting ser bra ut. Så det er ikke alltid nødvendig med kontroller hver uke fra uke 30 selv om rettningslinjene anbefaler dette. Jeg føler meg i alle fall veldig trygg!

Stikk innom oss på Babyverden da, så kan vi prates mer!

Lykke til videre!

Lene

Hei Lene, takk for invitt! Skal stikke innom der, ja. Alltid greit å møte folk i samme situasjon :) Hadde jo vært hyggelig med et treff!

Jeg har termin 17. september. Gleder oss masse! Det er de første våre, så alt blir jo veldig spennende. Heldigvis har vi kjøpt et hus på Storhaug som vi bare kan fylle opp med unger!

For å oppdatere her... snakka med jordmor, hun virket ikke så veldig bekymret, men sa jeg burde kontakte spesialisten jeg hadde UL hos. Synes bare det er så rart at ALLE andre synes å ha fått ny undersøkelse i uke 24, uavh. av eneggede, toeggede e.l. Så jeg ringte like gjerne og bestilte time til UL + gyn. unders. om to uker hos spesialisten. Regner jo med hun har full oversikt, men leger er jo ikke alltid så gode på det med kommunikasjon - det er det jeg synes ofte fører til misforståelser og litt unødig stress.

Så får det bare være om jeg fremstår som nevrotisk førstegangfødende... er faktisk ikke det....

De nye retningslinjene om tvillinggravide gir dem lov til å ta ut sykemelding fra uke 22, og helst skal alle tvillinggravide sykemeldes etter uke 29. Dette har jeg lest hos tvilling foreldre forening, og fått beskjed om fra legen på sykehuset.

Personlig er jeg ikke sykemeldt, rett og slett av den grunn at jeg er student, og man kan ikke sykemelde seg fra studier på samme måte som fra arbeidslivet...

Vil gjerne ta eksamen også, pga lånekassen...

Kan heldigvis ligge hjemme og lese på mine egne premisser.

Les gjerne litt på www.tvilling.no , tff sine hjemmesider. Der står endel nyttig info og litt om dine rettigheter.

Lykke til. Håper du får den oppfølging du har krav på!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...