Gå til innhold

Min første legetime..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til min første legetime i dag. Sa det som det var, at jeg hadde testen positivt på graviditetstester hjemme. Så spurte han meg når IKM var osv. Men så sa han at jeg måtte komme tilbake på onsdag med urinprøve for å ta den første undersøkelsen. For han trengte litt lengre tid enn tiden som var satt av til meg for å ta undersøkelsen og å fylle i papirer.

Er det noen som vil fortelle meg hva som skjer på den første undersøkelsen? Er litt nyskjerrig :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

som regel setter di av dobbeltime til den gravide, dersom du opplyste om det da du bestillte timen!=)

første kontrollen leverer du urinprøve, måler blodtrykk, tar blodprøve, veier/måler deg og fyller dinn diverse personlige opplysninger i helsekortet du får hos legen=)

i tillegg kan du spørre om alt det du ønsker og lurer på og du får div bøker og hefter om graviditet=)

Skrevet

Ikke mye!

Var til første kontroll idag,og det eneste lege gjorde var å fyll i helsekortet og søknaden til sykehuset(fødeplass og ordinær UL),så tok hun et par blodprøver og målte blodtrykke. Ja,og så leverte jeg urinprøve.Thats it! Var unnagjort på 25 minutter. Men kan jo legge til at jeg har i tillegg oppfølging fra gynekologen min,så har allerede hatt GU og en ultralyd hvor alt så fint ut. (jeg er 11+6 idag)

Neste kontroll er ikke før jeg er i uke 24,men skal ha en UL til hos gyn.,samt den ordinære UL'n på sykehuset...

Var egentlig lite spennende,men det var helt greit,for jeg er så kvalm at jeg hadde ikke orka sitte der lengre uansett!(greit å slippe å spy foran legen sin,liksom,he-he!)

Skrevet

Tusen takk for raskt svar, Storken!=)

Jeg opplyste ikke om dette så derfor må jeg tilbake på onsdag. Shit happens :)

Okei, da får jeg bare se frem mot onsdagen! Gleder meg masse=)

Skrevet

jeg sa ikke i fra om at jeg var gravid da jeg var på min første time, å jeg hadde ikke dobbeltime, men fikk unnagjort alt som skulle gjøres=)

men hos jordmor der i mot fikk jeg satt opp dobbeltime=)

Skrevet

Jeg var hos gyn.lege i uke 8. Det var min første lege time etter å ha testet posetivt. Da fylte vi ut papirer, med mor/fars navn osv, om du røyker ol.

Så hadde jeg innvedig ultralyd. Da så vi en liten klump, som var fosteret:) Legen så også at hjerte slo, og at det lå slik det skulle. Legen fortar også noen prøver da du ligger i den gyn.stolen, mot hiv/aids, sopp ol.

Senere tok de 7 glass med blod fra meg, og sendte papirene til fødeplassen.

Jeg ble ikke målt eller veiet, de spurte bare om ca vekt/høyde.

Samvoeren min var med så vi stilte noen spørsmål, og hadde en som svarte oss.

Lykke til..

Skrevet

Nå er jeg vel hjemme igjen etter den første kontrollen.

Legen min tok noen notater om jobb, røyking, samboeren min etc. Så spurde han litt om hvordan jeg har det, om dette var planlagt osv. Og så måtte jeg opp i gyn.stolen og han kjente at livmoren lå slik den skulle, og alt virket i skjønneste orden med knøttet:)

Etterpå fikk jeg gå inn til verdens hyggeligeste sykepleier som tok blodprøver, sjekket urinprøven, og veide meg. Og til sist kom jordmor inn og hilste på meg, og vi fikk fikset time. Så om 4 uker skal jeg til jordmor, og gleeeder meg!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...