Gå til innhold

Nedsatt gullegemefunksjon?? (Litt langt, men blir evig takknemmelig for svar!)

Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg kunne prøve her før jeg evnt ringer lege eller buena ventura...

Vi har vært prøvere i ca 1,5 år nå, men har ikke gjort noe annet enn å ta ting som det kommer. Vi har ikke stresset noe særlig rundt dette med å bli gravid, annet enn at jeg har hele tiden målt temperaturen med Babycomp. Det gikk et helt år fra pp-slutt til første EL, og derfor tar jo ting tid...

For dere som kjenner til Babycomp, så vet dere jo at den angir syklusstatestikk. Her om dagen oppdaget jeg noen nye tall på min. Det står altså at;

"LI og et tall (feks LI:10) vises: Tallet er %-andel med nedsatt gullegemefunksjon i % av de siste 20 målte syklene. Dette betyr i sin alminnelighet underskudd på hormonet progesteron i høyfasen. Dette kan være årsaken til at graviditet mislykkes."

Når jeg finner frem til min statestikk, sier den LI:22!!

I og med at eksempelet viser LI:10, og det snakkes om at "dette kan være årsaken til at graviditet mislykkes", så skulle en jo dermed tro at siden min viser LI:22, så er %-andelen min med nedsatt gullegemefunksjon veeeldig stor?! Eller??

Så til spørsmålet... (hehe,litt mye om og men dette her!)

- Har noen noe erfaring med dette her med "nedsatt gullegemefunksjon", eller med hormonet progesteron??

Enten det er med eller uten Babycomp!

Blir veldig glad for svar =)

Fortsetter under...

Hei! Har du kort lutealfase? Lutealfasen (tiden fra el til ikm) skal jo helst være 12-14 dager. Er den defekt(10 dager eller kortere) så bruker en avogtil progresteron for og hjelpe denne lutealfasen. Er ikke ekspert på dette med det gule legemet, men det er jo det som blir liggende igjen og sender ut hormon signaler til kroppen om at her er det et det et egg som skal bli til en bebi og mens skal ikke komme. Dersom dette ikke funker vil somregel mens komme alt for tidlig og bare skylle egget ut før det har en sjangs til og feste se han syklussen din og sjekker hormonbalansen! Dersom egget er befruktet da selvsagt) Men du må jo bestille en time hos legen din og spørre om dette, så kartlegger jo han dette og sjekker hormon balansen!

lykke til

Hei mia_x, og tusen takk for svar =)

Nei, lutealfasen min er normal. 12 dager.

Har tenkt litt rundt dette med hormonet progesteron i dag, og ser nå i bruksanvisningen til bc'en at "hormonet progesteron driver temperaturen opp" og at "etter EL setter det gule legemet i gang produksjon av progesteron og dette fører til temperaturstigning dagen etter".

Temp.stignigen min er kun på 0,10 grader dagen etter EL. Noe som jeg tror er veldig liten stigning i tempen!?

Konklusjonen min blir derfor at i og med at har så lav stigning, så tror jeg at jeg produserer lite eller ingenting av dette hormonet progesteron. Et hormon som tydeligvis er viktig å produsere nok av dersom en prøver å bli gravid, for det står jo også som sagt at "underskudd på hormonet kan være en årsak til at graviditet mislykkes".

Hørtes ikke dette logisk ut?!

Alle er selvfølgelig velkomne til å komme med innspill ;)

Og ja, tror at jeg skal bestille en legetime i nærmeste framtid!

Lykke til med prøvingen til deg, og alle andre her inne :) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...