Gå til innhold

Røntgen når man er gravid uten å vite det?


Little P & D

Anbefalte innlegg

Jeg var på sykehuset og tok røntgen av hånda mi da jeg var gravid, men da viste jeg ikke at jeg var det. Kan det ha skadet barnet? Det må jo være en grunn til at de spør om du er gravid?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

leste i en sånn svnagerskaps bok at det ikke var farlig å ta røntgen av hender, føtter, tenner o.l fordi det da ikke strålte mot livmoren..

men dersom du skal ta undersøkeler av mage o.l er det farlig!

 

snakk med legen din om dette, tror ikke du elelr babyen får noe skade av dette=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok mest sannsynlig bra. Det er ikke så veldig store strålingsdoser med vanlig røntgen av hånda, og som noen andre skrev, så var jo ikke det på magen, slik at det bare vil være noen få stråler som traff magen din. Tror ikke du trenger og bekymre deg. Hadde du vært på CT av magen, derimot, hadde jeg vært litt mer bekymra...

 

Hvis du er redd kan du jo alltids snakke med legen din om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket litt rundt på nettet om dette med rtg.stråler. Jobber med dette selv, og fikk ved et uhell tatt flere rtg. bilder av meg selv. (Utrolig, men det går faktisk ann å tabbe sag sikkelig ut.) Har aldrti gjort noe lignende før, men nå som jeg er gravid klarte jeg det.

 

Uansett saken er:

Vanlig rtg, gir lite stråler. Ett rtg.bilde direkte mot livmor gir stråling på 1-4, tar man CT kan dette gi stråling opp mot 79. Jo lenger unna livmor man tar bilder,. jo mindre stråler mot foster. For å bli utsatt for skader som celleforandring/missdannelser på foster, må man over 100 ståleenhetert.

 

Altså, litt ståler er ikke farlig, men man bør uansett begrense seg. CT gir mest stråling og bør nok unngås dersom det ikke er påkrevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og tok røngten av benet mitt for ikke lenge siden.. Jeg sa i fra at jeg var gravid, og jeg fikk en blyvest over magen, og de begrenset antall bilder.. hun sa det var ikke veldig farlig, men ville ta sine forhåndsregler..!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo endel som tar røntgen av bekkenet når de er gravide, så regner med at det skulle gå greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å ta røntgen av handa di,i forhold til graviditeten. Hadde du blyvest over magen? Det skal de ha. For å beskytte de reproduktive organene,gravid eller ikke gravid.

 

Jeg tok også røntgen før jeg visste jeg var gravid, og var skikkelig bekymret. (var ikke av magen)

Legen min sa at det kom til å gå helt fint. Og jeg fødte et velskapt barn uten noen som helst skader.

 

Tror du skal ta alt med knusende ro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...