Gå til innhold

Har mange av dere tatt glukosebelastningstest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det lege eller jordmor som bestemte at du skulle ta denne testen?

Jeg har lest noen steder her at alle som har bmi over 30 må ta denne testen, men jeg har ikke fått beskjed om det. Er i uke 24 nå, og har heller ikke hatt noen utslag av sukker på urinprøvene. og nå står vekta på 90 kg igjen, etter at jeg gikk ned 3 kilo med en gang jeg ble gravid.

Regner med at de ville sjekke meg nøyere med slike tester siden jeg er overvektig, men legen min er bare fornøyd med både vekt og alle prøver.

Syns det er litt rart at noen MÅ ta denne testen kun fordi de er overvektige.

De fleste må vel ta den, men min lege sjekka bare at kroppen produserte insulin nok:) Heldigvis, for jeg hadde forberedt meg på den belastninga den dagen... Så får jeg se hva JM sier når jeg skal dit. Noen er visst kjempestrenge, mens andre ikke er det. Men det er heldigvis ikke så ofte man finner noe feil dersom det ikke er sukker i urinen eller høyt blodsukker:)

Jeg tok den like før helga... Hadde 5,5 før og 7,1 etter, og de sa at det var bra (iallfall innenfor normalen). Jeg fikk reise hjem og vente, men jeg har hørt at det er noen som må vente på legekontoret. Kjedelig. Ta med deg lesestoff og evt bærbar PC:-). Jeg syns egentlig det verste var å drikke det derre søte klisset, for det var skikkelig KVALMT! Jeg holdt på å spy. Trodde også jeg skulle krepere av å være uten mat så lenge, men det gikk i grunnen ganske greit.

Jeg måtte ta den pga BMI 31. Ikke sukker i urinen eller noe annet med meg! Det ble gjort kun fordi prosedyrene tilsa det. Det er vel forskjell på hvor regelrytterer lege og JM er.

Målingene min var 5.9 før sukkervannet og 6.9 etter sukkervannet og 2 timers venting. Det ble betegnet som bra, men jeg kunne godt være forsiktig med sukkeret...

Annonse

Jeg måtte også ta den testen hos legen foriegang jeg var gravid p.g.a overvekt.( helt j....) Denne gangen spurte jeg jm om jeg skulle ta den denne gangen også,( fortsatt overvektig) hun rynket på nesa og sa: "for guds skyld ikke utsett deg selv for det." Hun mente jeg burde nekte hvis legen ville at jeg skulle ta prøven. ( jeg går kun hos jm denne gangen)Det eneste de er redde for er at man skal få et stort barn. Hun anbefalte bare å være forsiktig med sukkerinntaket. Og så lenge man er frisk ellers tror jeg det ikke er så mye å bekymre seg over. Jeg tror jm har mye mer greie på sånne ting enn fastleger. Jm jeg går til har lang erfaring både på helsest, egen praksis, sykehus og hjemmefødsler så jeg velger å stole på henne :0)

Jeg har tatt glukosebelastning 4 ganger, 1 gang med første mann, og 3 ganger denne gangen. ( er nå i uke 35). Har tatt det ekstra mange ganger denne gangen fordi jeg er med på et prosjekt. Jeg syntes ikke det så ekstremt ille, men værst var det de første gangene da jeg bare var 12 og 19 uker på vei, for da var jeg så kvalm om morran. Ventetiden syntes jeg er helt grei. Tar med meg strikketøy, en bok eller evt. mp3 spilleren med lydbok...... Ved siste måling nå hadde jeg 4,6 før inntak og 3,6 etterpå, og det er veldig bra. Jeg har aldri hatt noen tendens til høyt blodsukker heller.

Med førstemann fikk jeg beskjed om at jeg burde ta belastningen, da jeg er overvektig og har en far som har diabetes. Det var ikke noe tvang, bare en oppfordring. Og det er klart jeg gjør det!

Denne gangen sa fastlegen at det nå var blitt innført at alle med en viss BMI skulle ta belastningen ( nå skulle jeg jo dette uansett pga prosjektet)

Men hvertfall alt i alt så er det ikke noe å grue seg til, men det er litt kjipt hvis du er kvalm om morran. Et lite tips, jeg har alltid fått vannen med sukkeret lunket, men sist fikk jeg kaldt vann. Det var MYE lettere å svelge det kalde vannet. Syns jeg da.

Annonse

Jeg er glad lab'en på mitt legekontor mener det er unødvendig å ta glukosebelastning hvis man ikke har spesielle grunner til det. BMI over 27 var ikke grunn god nok ifølge legekontoret mitt så jeg slipper heldigvis. Jordmor har heller ikke nevnt det.

Ser det er forskjellige måter å fordrive tiden på de to timene mellom blodprøvene. Jeg jobber selv på laboratorium og vil bare opplyse dere om at om testen skal bli utført riktig, skal du gjøre absolutt ingenting de to timene. Du ska IKKE reise hjem og vente der for så å reise tilbake for å ta blodprøve nr to, du skal ikke engang gjøre håndarbeide. Du kan lese i en bok eller høre musikk, ellers kun sitte (evt ligge) og slappe av i nærheten av prøvetakningsstedet. Forkjellige aktiviteter som krever muskelarbeide gjør at cellene jobber, og prøvene vil derfor ikke bli riktige.

Hilsen en som både utfører testen på andre og som nettopp har tatt den selv.

• 2 uker senere...

Måtte nok til pers jeg også i uke 24. Har ikke hatt spor av sukker i urinen, og testen var helt fin. Kan anbefale å ta med masse lesestoff og evt. musikk da man må sitte i ro på venterommet i 2 timer.

Det er nok forskjellig fra lege/jordmor til annen hva de mener er nødvendig av tester, men for oss med høy BMI i utgangspunktet er risikoen for svangerskapsdiabetes, høyt blodttrykk og preeklampsi større enn hos de med lavere BMI. Noen leger/jordmødre vil nok være føre var på dette, og teste tidlig for kanskje å kunne unngå at problemer oppstår.

Ja det trodde jeg også =/ er overvektig men er andre gangs og har aldri hatt problem med blodsukkeret..Jenta mi var heller ikke veldig tung da hun kom til verden (3700 og 49cm) Men like vell måtte jeg igjennom dette pga høy Bodyindexmålene var høy. Så for og blidgjøre jordmor (legen sa ingenting om det) så måtte jeg ta den glukosebelastingen da. Hadde før sukkervann blodsukker på 4 og etter sukkervann blodsukker på 5. altså helt fint =) Men jeg trøstet meg med at dette var noe jeg bare gjorde engang og tiden gikk fortere enn jeg hadde forestilt meg..

Jeg sliter med kvalme og oppkast, og har bedt pent om å få slippe, men nei. Både jordmor og lege mente jeg måtte. Har født 5 barn tidligere, aldri hatt sukker i urin eller andre indikatorer. Men er 43 år og noen kg for mye, 15 kanskje.

Resultatet ble jo som ventet at jeg kastet opp, og ikke bare at det var nedverdigende å sitte på et fullt venterom å spy, men de ble sure fordi de måtte avbryte forsøket. Og som plaster på såret får jeg regning på sukkeret....

Alle med BMI på 27 og over bør ta glukose belastningstest. I tillegg til alle med diabetes i nær familie, dei som er frå sørøst asia, nordafrika og andre land med stor risiko for diabetes. Og dei med tidlegare svangerskapsdiabetes. Svært få/ingen med BMI på 27 vil få svangerskapsdiabetes om ikkje dei andre risikofaktoane er tilstades. men det er jo viktig å få vite om ein er i ferd med å utvikle det. Mykje rart som kan skje med dei som får svngerskapsdia, ein tenkjer først og fremst på svært store babyar.

Dei med risikofaktorar skal eter forskriftene ta belastningstest kvart trimester, men det er noko som oppstår hovudaskleg i siste trimester.

Jeg tok glukosebelastning for noen uker siden. Hadde lest mange horrorhistorier om det inne på forum - men serriøst jenter, det er da ingenting å grue seg for! Jeg holdt for nesa da jeg drakk skvipet, og ellers benyttet jeg de to timene jeg skulle sitte å vente til å kose meg med en bok i sola.

Så jeg håper ingen fler kaster bort energi for noe som var piece of cake!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...