Gå til innhold

Røyking og amming...

Anbefalte innlegg

Hei.

Først av alt vil jeg si at røyking og amming selvfølgelg ikke er den beste kombinasjonen, men etter å ha lest litt rundt finner jeg så mye forskjellige "fakta".

Her på forumet sier de fleste; "Barnet får 3 ganger mere nikotin enn moren". Dette utsagnet stammer fra Allergiviten.no (anti-røyk)

Fra Lommelegen sies det at kun spor av nikotin går over i morsmelken. Det høres igjen ut til å være feil i helt gal retning.

Etter videre undersøkelser har jeg funnet ut litt mere.

Her er fra NLH (Legehåndbok): (Medisinsk nikotin)

Inhalasjon av nikotin: Vanligvis 6, maksimalt 12 dosebeholdere per dag. Ved kontinuerlig inhalering er den tilgjengelige nikotinmengden (4 mg) brukt opp etter 20 minutter.

En sigarett inneholder kun 0,6 miligram nikotin, og 4mg nikotin er oppbrukt etter 20 minutter.

Oppbrukt i medisinsk forstand er halvering av mengde i blod.

Fra G8/T14N i Norsk legehåndbok; Overgang til morsmelk angis som moderat (5–10 %)

Mere fakta:

Overgang til morsmelk er moderat. Amming frarådes ikke hos moderate røykere. Kan nedsette melkeproduksjonen. Økt forekomst av kolikk. Andre substanser i tobakk går også over i morsmelken. Derfor kan nikotinpreparater ansees som tryggere enn sigaretter. Disse gir også lavere nikotinnivå i morsmelken

Videre skal vi hente litt referanser fra amerikansk litteratur.

Breastfeeding mothers must use caution if they smoke and therefore consume nicotine. Heavy use of cigarettes by the mother (more than 20 per day) has been shown to reduce the mother's milk supply and cause vomiting, diarrhoea, rapid heart rate, and restlessness in breastfed infants.

** Her merker jeg meg - 20 sigaretter om dagen? Jeg synes de som ammer og røyker pleier å ta seg 3-4 røyk om dagen??

(Forøvrg står det videre i artiklen at alkohol og cannabis har mere skadelige effekter :)

Så litt utregning da som en fin avslutning

1 sigarett (Marlboro Light i dette tilfellet) = 0,6 mg.

5-10% overgang til MM = 0,03-0,06 mg

Halveringstid 20 minutter

20 minutter etter sig = 0,015-0,03 mg

40 minutter etter sig = 0,007-0,015 mg

60 minutter etter sig = 0,0035-0,007mg

120 minutter etter sig = 0,00042-0,00085mg

Dette er nikotin i morsmelken!!!

Fra inntak forsvinner også rundt 50% av nikotinen.

For at nikotin skal gjøre skade sies det (etter forskning på rotter og mus) at man trenger 2 mg på 50 kilo. (Tilsvarer rundt en sigarett for oss på 50 kilo...)

For at nikotin skal være dødelig (LD50) så trengs det 50mg pr kilo!

Med så lite overgang til MM og videre inn til barnet, og om man da regner at man venter i to timer fra man tar sigaretten til man ammer og at det skal 0,2 mg på 5 kilo for at det skal være skadelig.

(0,2 mg er nesten en halv røyk om barnet ditt skulle sette røyken som en sprøyte direkte i blodet!)

1 Marlboro Light, med 5% til MM, 50% fra MM til barnets blodopptak og to timer venting så sitter vi igjen med 0,00021 mg nikotin

For å komme til 2,1 mg (les ett hakk over) så trenger man 10.000 sigaretter!!!

Om jeg tar feil eller har misforstått noe her så gi meg gjerne tilbakemelding, for dette er et seriøst emne som burde forskes mere på. Merk også at emnet her diksuterer kun inntak av nikotin og ikke andre substanser i en sigarett

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9205202-r%C3%B8yking-og-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ops! Regnet feil - 0,2 miligram er skadelig for oss på 50 kilo (altså en halv sigarett ca). Det gjør at tallet blir 1000 sigaretter og 2 timer venting for å oppnå skadelig effekt ut fra hva som er forsket på rotter osv.

Merk deg at disse tekstene er hentet fra Anti-røyk forskning :)

Hei! Fint sammendrag!

Rart å tenke på at det fremdeles er bedre for barn med mm fra mor som røyker enn mme, huh? Gro Nylander er faktisk ekspert på dette her...

Ja, nikotinen er mer konsentrert i melka enn i mors blod, det er riktig. Ja, røyking kan gi mindre melk hos mor. Ja, baby kan bli mer urolig av det og få kolikk. Man kan ikke samsove.

Nikotinforgiftning er godt gjort å oppnå fra sigaretter, selv om det skal sies at morfaren min klarte det. Da var det snakk om to pakker rullings (!) per dag over lang tid... Men som enhver røyker kan fortelle deg, man kjenner jo effekten og abstinensene fra mye mindre doser enn det som gir forgiftning!

Nikotinforgiftning er lettere å få fra for eksempel lusedreper for roser og slikt (aldri mens barn er i nærheten!)

Det anbefales at, hvis mor MÅ røyke, at det gjøres umiddelbart etter amming, og gjerne vare en halv. Da påvirkes barnet minst mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...