Gå til innhold

erfaring med fødsel uten Epidural og KS?

Lunas gutt f:11.06.07

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gjennomgått en fødsel uten epidural, med feks lustgass, akupunktur etc.?

Alt jeg har blitt formidlet via jordmødre-kurs anbefalinger går mot at man bør prøve den naturlige måten.

Har noen erfaring - en beretning om en slik fødsel?

Jeg har i alle fall tenkt å prøve å gjennomføre min fødsel slik. Så ser vi hva som virkelig er saken, når det kommer til stykke....

Fortsetter under...

Jeg brukte bare lystgass sist. Det var en flott opplevelse. Denne gangen skal jeg føde på ABC-klinikken og der er det ingenting av smertestillende (de tilbyr akupunktur) Hadde ikke turt det dersom jeg ikke hadde hatt så fin opplevelse med første fødsel. Jeg går på yoga for gravide denne gangen også. Brukte endel av øvelsene under fødselen, og er ganske sikker på at det var til god hjelp.

Hei Lunas gutt

Jeg har prøvd alle måter, første var planlagt keisersnitt, gikk bra men ble jo veldig hemmet etterpå. Med Nr 2 fikk jeg kun lystgass og var frisk og rask så fort han var ute, med nr 3 prøvde jeg først lystgass og akupunktur men måtte til slutt få epidrual da fødselen ble ganske langvarig og jeg ble veldig sliten. Var i grunnen ganske fin form etterpå da også.

Mitt råd er å ta det som det kommer, ikke planlegg så mye. Ingen fødsler er like uansett. Jeg føler i hvertfall at min andre fødsel var den enkleste og beste. Jeg har termin med nr 4 i november og har i grunnen ikke tenkt så mye på fødselen ennå, før jeg leste innlegget ditt nå. Det er 9 år siden min siste fødsel og snart 19 år siden første.......Så jeg føler meg nesten som førstegangs igjen.

Lykke til og ha en strålende søndag.

Jeg fødte uten smertestillende for to år siden. Det gikk veldig fint, men hadde en rask fødsel med ca 6 timer fra første ri til gutten var ute. Fikk varmeflaske på ryggen og massasje av min kjære.

Hadde gått på Yoga for gravide, og pusteøvelsene med rolig pust derfra var til stor hjelp.

Men ingen fødsler er like, så med en fødsel som trekker ut med store smerter i mange timer er det sikkert godt å få noe smertelindring. Så ikke lås deg til at du ikke skal ha smertestillende på forhånd, se hvordan det går. Det er ikke noe nederlag å takke ja til det!

Men det kan gå veldig fint uten.

Lykke til!

Jeg har tenkt å være åpen. Man får jo vel veiledning underveis av fagfolk.

Det er også grunnen til, hvorfor jeg ikke ville gå på mange kurs - jeg tror jeg heller låser meg i mine tankebaner da.

Tanken er altså å starte uten noe annet enn kanskje lystgass, badekar og eller akupunktur, hvis det er mulighet for det.

Jeg skal en tur innom sykehus for UL tirsdag. Får se litt der...

Mange takk for innspill :-)

Det var nyttig!

Annonse

Jeg har født alle mine 5 barn uten smertestillende. Har hatt tilbud om lystgass, men føler ikke at det gir meg noe effekt. Hadde badekar noen timer med nr.4, og det var godt. Spurte om det og akupunktur med nr.5 men fikk det ikke. Har spurt om epidural flere ganger, men får det ikke. Første fødselen varte 20 timer og endte med vacum, men ingen smertestillende. Har fått vite at enkelte jordmødre er imot smertestillende.....så da så. Er vel de jeg har hatt da. Siste gangen spurte jeg også om epidural, men fikk beskjed om at når jeg hadde klart 4 uten, så klarte jeg en til. Har jo ikke så mye valg, da!! Jeg har ALDRI blitt informert om hvilke tilbud jeg har om smertelindring.

Det høres ut som en lur innstilling, å være åpen og se hva som skjer underveis. Jeg tror det er viktig å ikke føle det som et nederlag dersom en feks. ser at fødselen kommer til å bli langvarig og velger å prøve epidural. Det er viktig å ikke bli for sliten og noe større sjanse for at fødselen stopper litt opp osv ved å bruke epidural, og jeg vil absoulutt anbefale å prøve seg frem med lystgass og massasje og bad først ,dersom en kan det.

Jeg brukte bare lystgass da jeg fikk barn for tre år siden, og synes det gikk veldig fint. Er ikke sikker på om lystgassen virket noe særlig, men det gir en ihvertfall noe å konsentrere seg om. Du bør prøve lystgassen noen ganger før du ser om du "liker" det- de kan stille inn styrken til et nivå du er komfortabel med. For meg var det behagelig å føle at jeg hadde kontroll og ikke var rusa av lystgassen, så de justerte den ned endel hakk.

Hei Lunas gutt!

Jeg har født tre barn og venter mitt fjerde i august. Jeg har født alle tre uten bruk av smertestillende, annet enn enn varmepakning over korsryggen. Det har gått kjempegreit og raskt.

Jeg fikk råd om ikke bestemme meg for noe på forhånd allerede da jeg fikk førstemann, og det har jeg klart med alle tre. Jeg har god erfaring med å puste godt og være i bevegelse så mye som mulig, og ikke stresse. Da jobber du med kroppen istedet for mot den.

Da jeg fikk tredjemann for drøyt to år siden, startet fødselen etter noen dager med murring og nedpress. Stod opp med kynnere om morgenen som etterhvert kom regelmessig. Ringte til føden i ellevetiden på formiddagen og sa at jeg trodde at noe var på gang, men at jeg ville vente litt. Så stoppet det hele opp, og jeg fikk spist litt og dusjet. Da klokka var ca 1430 dro vi til sykehuset for å få sjekket at det var bra med babyen og om jeg var kommet i gang ordentlig. Da hadde jeg 4 cm åpning og jordmora mente at det kunne gå raskt. Klokka 1630 fikk vi fødestue og plutselig hadde jeg 6 cm. Riene kom tett og effektivt når jeg var oppreiset og i aktivitet, og roet seg når jeg satt meg. Etterhvert ble det mer intenst og jeg fikk varmepute på korsryggen som dempet smertene. Synes også at det var god effekt i å bevege bekkenet, nesten som magedans, avspennende og nesten godt....

Plutselig fikk jeg trykketrang og jordmor konstaterte full åpning og dermed "falt" prinsen ut og landet på gulvet på en dyne. Alt gikk veldig bra og jeg hadde ingen rifter eller sår, gutten var i fin form og jeg var oppe og stelte gutten selv etter en time med han på brystet. En fantastisk opplevelse. De to første fødslene var veldig lik denne, og jeg har ikke kjent behov for eller hatt tid til smertelindring utover varmepute.

Jeg er fullstendig klar over at det ikke alle fødsler kan bli enkle. Derfor tror jeg det er ekstra viktig at man ikke bestemmer seg for noe konkret på forhånd, men tar ting litt som de kommer. Ofte vil man ha en oppfatning av om man ønsker mest mulig smertelindring eller om man ikke er så opptatt av det. Det kan kanskje være lurt å forberede seg ved å skrive et brev til føden slik at jordmor kan vite noe om hva du har tenkt før du er midt oppi det, og derfra forsøke og geleide deg best mulig gjennom fødselen.

Lykke til med resten av svangerskapet og med fødselen!

Hei Lunas gutt

Jeg har født to barn uten epidural eller lystgass, og har bare gode erfaringer med det. Da jeg fikk mitt første barn for 19 år siden, ga de meg 5 stikk i ryggen med en slags saltvannsoppløsning. Dette skulle etter sigende virke smertedempende. Jeg vil vel heller si at det forflyttet fokuset fra smertene i magen til smerter i ryggen istedet. Har aldri hørt om denne metoden verken før eller siden (mulig den fortsatt praktiseres?), men den førte i hvertfall til at jeg skydde alt som het smertestillende da jeg skulle føde neste gang.

Som de andre sier her er alle mennesker og alle fødsler forskjellige, så hver og en må finne ut hva som passer best for seg.

Jeg for min del gleder meg virkelig til fødselen, og er takknemlig for at jeg nok en gang skal få oppleve dette. Håper at det også denne gang skal gå etter naturmetoden.

Ønsker deg lykke til, uansett hva du velger å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...