Gå til innhold

Hvorfor dobbeltnavn når bare det første skal brukes??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har selv valgt dobbeltnavn på datteren min, men bruker bare det første til daglig. Hun er oppkalt etter noen derav dobbeltnavn.

Men jeg synes det er fint med dobble navn selv om ikke begge brukes så ofte. Vet ikke helt hvorfor, men synes ikke det er upraktisk.

Synes også at signaturen blir finere når det står f.eks: Monica S. Helvik og ikke "bare" Monica Helvik.

Men det er nå min mening da...

Det handler mest om identitet det å ha to navn eller flere. Hvis man f.eks skal ha et vanlig fornavn er det lurt å ha et til så man kan skille det fra andre. Så egentlig er det mest upraktisk å IKKE ha to navn ;-)

Synes det kommer ann på hva man heter, om man har et vanlig navn eller ikke. Har selv erfart hvor vanskelig det kan være å finne telefonnr. til noen som heter Line Hansen - dersom man ikke har adressen f.eks. Line Margrethe Hansen ville straks lette jobben... For øvrig har samboeren min samme navn som en annen her i byen - vi får støtt og stadig post til ham, alt i fra postkort til regninger... Da hadde det vært greit med et ekstra navn på papiret også...

Annonse

Fordi vi vil kalle opp lillegutt etter sambos morfar, som betydde veldig veldig mye for ham. Men det navnet blir for spesielt og uvanlig til at vi vil bruke det til daglig, og derfor blir det fornavn nr 2. Han får et vanligere fornavn til daglig bruk.

Hvis vi skulle ha jente hadde det blitt akkurat samme begrunnelsen for å bruke min bestemors navn som fornavn nr 2.

Hmm, ja det med oppkalling skjønner jeg!

Men det argumentet med at signaturen blir finere...?

Enn når jenta gifter seg da... Da blir det vanskelig å beholde pikenavnet...

For to fornavn og to etternavn er jo iallefall i meste laget!

Det gjør vel ingenting med mange navn?? Synes bare det er koselig å få vite mellomnavn til folk jeg. Artig å se alle kombinasjonene folk har.

Dessuten så er det jo lettere å skille personer med samme fornavn fra hverandre som nevnt her oppe et sted. Og i signaturen kan jo folk velge hva de vil bruke, det de selv synes er finest. Har mange gifte venninner som har to fornavn og to etternavn og det blir naturlig etterhvert, navnet er jo identiteten vår.Dumt å kutte ut fordi det blir for mange. Mange velger jo også å beholde eget etternavn isteden for å ta mannens eller de velger å bare ha mannens etternavn. Smaken er som baken-den er delt.

Fordi hvis noen heter det samme som deg, fornavn og etternavn er det lettere å skille hvis man har dobbelt-navn.

Min mann får en haug med inkasso krav fra en som heter det samme, til og med født i samme år. Han vurderer å legge til et navn, for å bli kvitt problemet.

Når de begynner på skolen og det er 5 Eliaser og 3 Emmaer er det jo også greitt å ha mellomnavn sånn at de føler seg som et enkelt individ.

Jeg selv har alltid savnet å ha to navn.

Barnet kan ha mulighet til å velge selv når de blir eldre.

Kjekt å ha når man er virkelig sint på barnet sitt, da kommer hele navnet og barnet skjønner alvoret. (Dette er ingen god grunn, jeg vet det altså) Men det funker!!

Vi har gitt vår nyfødte datter to navn, fordi det første er kort, og veldig "pop". Navn nummer to er oppkalling. Synes det er kjempefint med to navn, selv om vi for det meste kommer til å bruke kun det første. Synes også det er mer sjarmerende å skille to Emma'er med "Emma Louise", enn med Emma H eller Emma S.

Når jeg kikker tilbake på familietreet, til både meg og sambo, har alle hatt to eller faktisk også tre navn. Kun min generasjon som har ett navn. Mange flotte navn i familien, synes det har sin sjarm og egenhet med to navn!

Men av en eller annen grunn virker folk nesten sure når vi forteller navnet vi har valgt!? Og nesten alle maser om hvorfor vi har valgt to navn hvis vi bare skal bruke det første... Føler nesten de er sjalu. Jeg bryr meg jo ikke om venner vil ha kun ett navn på sine barn, selv om kanskje jeg ville hatt to.... Deres valg!

Annonse

Jeg synes det er fint med dobbeltnavn, selv om man ikke bruker det. En fin anledning til å kalle opp barnet med navn fra begge familier for eksempel. Litt morsomt.....bruker som regel hele navnet på gutten når han har gjort noen rampestreker :) Med streng stemme.

Smak og behag sier nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...