Gå til innhold

Gravid i New York?

emirense

Anbefalte innlegg

Jeg bor i NYC i en periode, og er gravid (uke 14.1). Jeg bare lurer på om det er noen andre her i byen i ca samme situasjon... og om det er noen som har noe erfaring på hvordan man går frem for å få oppfølging og kontroller fra helsevesenet her. Jeg har bare vært på kontroll i Norge. Men skulle gjerne hatt noe her og :) siden det er her jeg skal være de neste månedene. Jeg har ikke amerikansk helseforsikring, men utvidet reiseforsikring og frivillig medl.skap i folketrygden.

Fortsetter under...

Hei. Mannen min og jeg bor rett utenfor NYC (Westchester), men flytter til Norge naa i slutten av mai.

Har ikke saa veldig mange tips aa komme med, men dersom du har norsk folketrygd ville jeg begynt med aa ta en telefon til HSI (Health Systems International--det forsikringsselskapet de samarbeider med) og faa tilsendt en liste over obstereticians i New York. Vet ikke hvor lenge du skal vaere her og om du skal foede barnet her, men dersom du skal det ville jeg valgt foedelegen ut ifra sykehuset de samarbeider med. Tror de fleste er veldig gode, og oppfoelgingen er uansett mye tettere her enn det hadde vaert i Norge, men det er noen forskjeller fra sted til sted. Jeg hadde en SA foer jeg ble gravid denne gangen, og i det foerste svangerskapet gikk vi til en obsteritician hvor det var veldig lang ventetid og hvor jeg synes det var litt vel mye hastverk. (Uansett er det ikke verre en norske helsekoer altsaa...oppfoelgingen var helt grei, bare ikke straalende.) Denne gangen har vi derimot vaert superfornoeyd--vi valgte en legepraksis som er tilknyttet Montefiore Medical Center i the Bronx, som er et veldig bra sykehus, og legekontoret er i en bedre del av byen. Aldri noen koe, legen tar seg god tid, og ypperlig service. Er nesten litt lei meg for at jeg ikke skal foede paa Montefiore, men i Norge... Saa mitt tips: det kan vaere en tanke aa velge legen ut ifra sykehuset hvor han/hun er tilknyttet--eller ta en liten tur for aa se hvor legekontoret ligger foer du velger lege. (Hvis du er i selve Manhattan er det nok ikke noe problem uansett...er du for eksempel i the Bronx ville jeg foerst sett litt paa hvilket sykehus det er snakk om..saerlig dersom du skal foede der. Men igjen--tror du vil bli positivt overrasket uansett.)

Andre tips--det er en kjempebra butikk for gravide paa Madison og 51st (tror jeg) som heter Destination Maternity. Mulig det er 56th--se adressen paa www.destinationmaternity.com. Alt mulig i gravidklaer, spa for gravide, treningssenter, osv. Og skal du vaere her lenge kan det vaere en tanke aa gaa foedselsforberedende kurs her. Vi tar Bradley kurs for tiden, og det er ogsaa veldig bra. (www.bradleybirth.com)

Si gjerne i fra dersom du har flere spoersmaal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...