Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dere som har skrevet på "Lei av ammepresset" dere er mine reddende engler!

For en uke siden (28.4) fødte jeg mitt første barn som nekter å suge. På klinikken holdt jeg på å bli gal av at en ny jordmor og barnepleier skulle drive og presse på puppene mine for å prøve å få henne til å suge. Og så så mange tårer jeg har grått!! Vil jo så gjerne, men hva skal jeg gjøre når hun ikke vil da?? Fikk tips om å pumpe meg annenhver time, men siden jeg er alene om omsorgen for barnet mitt så får jeg jo aldri tid til henne.

Nå pumper jeg meg morgen, middag og kveld, og gir litt hipps om happs mm og mme. Er dere konsekvente på annenhver mme og mm, eller mm om dagen og mme om natten eller..?

Hun er jo bare 1 uke og får ca 60-70 ml til hvert måltid. Er dette nok? Hun gråter ganske mye om kvelden (etter siste måltid før natten og til neste måltid!!), burde hun kanskje få mer?

Bruker dere pulver eller ferdig blandet mme?

Blander dere flere flasker i slengen da (til feks natten) eller tar dere det etterhvert?

Jeg skal på helsestasjonen på onsdag, og kanskje mandag, men det er jo en hel søndag i mellom, så jeg blir veldig glad for svar fra dere med erfaring :)

Forresten var det utroolig godt å lese at det er flere som har samme problem som meg og som bruker mme med god samvittighet. Jeg må bare komme meg ovenpå og bli kvitt den dårlige samvittigheten så går det nok bra :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9199880-s%C3%A5-glad-jeg-ble-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også grått mine tapre tårer over vesla som ikke vil suge og jordmødre som ikke aksepterer dette og får meg til å føle at det er min feil. Ikke hyggelig i det hele tatt :-(

Nå gir jeg 2 flasker mm om dagen og resten mme. Vesla blir straks 3 måneder og hun har fått hovedsakelig mm frem til dette med unntak av kvelden hvor jeg ga mme.

Mitt grunnlag for hvordan jeg gir mm vs. mme er enkel; jeg må vite at hun er sulten nok til å drikke hele flasken om jeg skal gi mm. Det er så bittert å kaste det jeg har brukt dyrebar tid på å pumpe at jeg ikke risikerer det. Så her blir det som regel mm til frokost ca kl 07, mme ca kl 11, mme ca kl 15, mm ca kl 19 og til slutt mme ca kl 22, så er det natta.

60 - 70 ml pr måltid når hun er 1 uke er flott. Samme som min hadde på den tiden. Jeg blander ny mme hver gang, bruker vannkokeren og har flasker med ferdigkokt kaldt vann i kjøleskapet. Blandingsforholdene er 1/3 varmt vann og 2/3 kaldt. Prøv mme på kvelden, da sover de gjerne litt bedre.

Husk bare at helsestasjonen har det med å rynke litt på nesen av mme de også, det er voldsomt press fra alle kanter, jeg følte det også derifra men bestemte meg for å ta avgjørelsen om hvordan jeg skulle mate ungen min selv. Har aldri hatt det så bra som etter at jeg sluttet å prøve den amminga som bare fikk oss til å gråte.

Dårlig samvittighet ble borte med en gang jeg så hvor mye bedre hun hadde det. Lykke til med din nye lille verdensborger :-)

Men HERREGUD nå oppdaget jeg at jeg har gitt henne mme ferdigblandet som det står fra 4 mnd på!! Nå er det like før jeg blir nervevrak!! Hva skal jeg gjøre??

Men er det farlig for henne hvis jeg lager mme for flere måltider?

Føler at jeg ikke har tid til det om natten, for hun blir så urolig når hun ikke får mat med en gang!

Huff, jeg blir gal jeg! Og bare meg og babyen... Tror faktisk at jeg ER gal!!

Hei Matja. Det vi gjør om natten er at vi har tåteflaske med litt kaldt vann, termos med varmt vann også har vi kjøpt en doseringsboks fra avent som vi har mme pulver i (kan sikkert bare bruke en vanlig plastboks og men avent sin er veldig praktisk). Så når det er matingstid så tar det 30 sek å blande kaldt vann + varmt vann + pulver. Dette tar mye kortere tid enn å varme opp ferdig melk. De anbefaler heller ikke å blande for flere måltider lenger pga faren for bakterier.

Det er og kjempegreit når en skal ut å følge denne oppskriften:)

på sykehuset sa de at man kunne lage for 1 døgn av gangen. det gjør vi fordi de faktisk også gjør det på sykehuset, så varmer vi bare flasken i micro i ca 30-35 sek (ettersom hvor mye i flasken) uten smokken, setter på smokken og rister godt. fiks ferdig.

er vi på tur har vi termos med kokt vann og avkjølt til riktig temp.

har med rene flasker og pulver. fiks ferdig på like kort tid uannsett hvor vi er. dette fungerer hos oss.

Enig med krøllis her, det som tar kortest tid er å blande kaldt og varmt vann og ha i pulver. Evt varme vannet i mikro til passe temp først, og så ta i pulveret etterpå. Vannbad tar tiiid.....

Men hvis du gir henne ferdigblandet mme, så står det faktisk på nan-pakka nå at den fint kan varmes i mikro ca 30 sek, jeg trodde dette var litt fy fy pga ødelagte næringsstoffer og ujevn oppvarming, men står det der så må det jo være greit. Bare husk å riste godt så varmen fordeler seg jevnt i melken.

Lykke til! Du er ikke gal, det bare føles sånn ;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...