Phiphi Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 Jeg har hatt en del høyt blodtrykk i noen mnd pga tvillingsvangerskap og måler derfor blodtrykket ganske ofte. Sist gang var på sykhuset og da viste det: Høyre arm med automatisk blodtrykksmåler: 145/100 Venstre arm med manuell blodtrykksmåler: 110/75 Hva er riktig? Det ene tyder jo nærmest på svangerskpasforgiftning og det andre er jo et fantastisk blodtrykk! Er høyre eller venstre arm best å måle på? Manuell eller automatisk måler best å bruke? Jordmor synes det bare var litt rart og morsomt og sa jeg ikke skulle bekymre meg, men er det så enkelt? Kan man ikke få tatt et korrekt blodtrykk på en eller annen måte? Hadde 120/80 før jeg ble gravid.
LRMG Skrevet 5. mai 2007 #2 Skrevet 5. mai 2007 Har ikke noe svar, men har opplevd akkurat det samme selv. Var hos legen og målte på høyre arm med automatisk måler, og var oppe i 150/100. Fikk låne en manuell med beskjed om å bruke den på venstre, og da har jeg alltid hatt mye lavere trykk. Mystisk. Hva skjer med resultatet om du prøver begge typer på begge armer? Får du samme resultat da?
Phiphi Skrevet 5. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2007 Har ikke prøvd.. de pleier som oftest å bruke høyre arm med automatisk måler og så måler de trykket om og om igjen helt til det er nede i foreksempel 137/85 i gjennomsnitt, og så er de fornøyd med det liksom. Hmmm... Går det virkelig ann å jobbe blodtrykket nedover på den måten? På den automatiske har jeg alltid høyt blodtrykk på høyre arm, ALLTID, selv om jeg ligger i 30 minutter osv. Venstre arm har noe lavere trykk.. merkelig
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 Jeg tror jeg ville stolt på det manulle blodtrykket... De automatiske kan ofte bli feil. Er selv sykepleier og jobber med barn, vi tar alltid flere trykk for å være på den sikre siden. Vi har dessuten flere ganger hatt problemer med diverse scoop eller BT-målere som bare oppgir feil tall og da tar vi alltid manuelle trykk for å ha et manuelt å sammenligne med. Andre steder vet jeg at blodtrykket bare måles manuelt, da man gjerne stoler mest på det...
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #5 Skrevet 6. mai 2007 Blodtrykket kan variere mye og raskt etter følelser, (stress, engstelse øker mens, ro, trygghet senker). Skal man ta et godt blodtrykk "etter boken" skal man måle tre ganger og så ta gjennomsnittet av de to siste målingene. Noen har såkalt "hvit frakk hypertensjon": alltid høyt blodtrykk hos legen pga litt legeangst. Hvis man opplever at "blodtrykket jobbes nedover" med flere målinger, som en skriver i denne tråden, så kan det være et utrykk for at de første målingene reflekterer litt stress i målingsøyeblikket, og at med flere målinger roer man seg litt i stolen. Angående manuell vs automatisk måler, så skal visst de nyeste automatiske være veldige gode hvis de er istand, så jeg vil tro variasjon mellom manuell og automatisk måler kan reflektere en naturlig variasjon hos pasienten, ikke nødvendigvis utstyrsfeil eller målefeil.
*Villekulla* Skrevet 6. mai 2007 #6 Skrevet 6. mai 2007 Det er det manuelle blodtrykksapparatet som er mest pålitelig. Best å måle på venstre, men mange leger måler på begge armene
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #7 Skrevet 6. mai 2007 var da løye at du brukte 2 forskjellige måter å måle på. skal en sammenligne må en jo bruke samme apparat på begge armene. de elektriske apparatene er veldig presise for tiden. måler en manuelt så er det ikke alltid vi får me oss alt, noen ganger beg nålen å lee på seg før vi hører slag, det skal telle, men ikke alle kan måle skikkelig BT. for å ha svangerskaps forgiftning må en har flere ting enn kun høyt BT.
november68 Skrevet 6. mai 2007 #8 Skrevet 6. mai 2007 Hei ! Det er en kjent sak at BT varierer på høyre og venstre side. Trykket er høyere på venstre enn høyre ( hjertet er plassert på ve. side, altså høyere trykk ) BT skal også taes flere ganger for å få et inntrykk av status. Ellers sverger jeg til automatisk BT måling, da du får en mer nøyaktig måling. Det forutsetter at du bruker riktig størrelse på mansjett og setter den på rett. Ved ekstrem hypotensjon kan det være nødvendig å måle manuelt.
Gjest Skrevet 6. mai 2007 #9 Skrevet 6. mai 2007 Det "gjeldende" BT er som regel det man måler på høyre arm. Er en uskreven regel at alle bruker høyre, fordi man da kan sammenligne med tidligere BT uten å måtte huske hvilken arm som ble målt. Et manuelt målt BT er som regel det jeg stoler på, virker som om det automatiske apparatet alltid måler for høyt (vi har eksperimentert en del med dette på jobb). En av grunnene tror jeg er at det er såpass "skummelt" (klemmer såpass hardt) at pasienten blir litt redd og dermed får litt høyere BT enn normalt. Forøvrig skal det automatiske BT-apparatet brukes tre ganger på rappen, og så regner man ut gjennomsnittet av de to siste resultatene. Høres voldsomt ut, men det må mån gjøre for å unngå et "falskt" høyt resultat.
Solskinnsjenta Skrevet 6. mai 2007 #10 Skrevet 6. mai 2007 De automatiske apparatene, tar de tre målinger i slengen? Har fått målt BT noen ganger nå, kun med automatisk apparat, og kun en gang pr kontroll. Blodtrykket mitt har ligget konstant på 120/70. Er det fordi det er såpass lavt at de bare måler en gang, at de er fornøyd, liksom? BT har vært målt både på høyre og venstre arm, litt avhengig av hvem som har målt, og jeg har aldri sittet mer enn 10 min før det har blitt målt. Er det mulig at mine målinger er falske? At jeg egentlig har lavere BT, men siden de er fine på kontroll ser de ikke hvor lavt det egentlig er? Ble bare litt nysgjerrig når jeg leste denne tråden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå