Anonym bruker Skrevet 5. mai 2007 #1 Skrevet 5. mai 2007 Er det noen som vet hvor langt opp man må for å kjenne tappen?... hvordan vet man om det er modent?? Hadde kynnere hvert tiende minutt i hele går.... men de var ikke skikkelig vonde... i dag er de vondere men ikke fullt så ofte..... lurer på om jeg er moden og har åpning.... har kun 8 dager til termin...
mamma til 2 skjønne!!! Skrevet 7. mai 2007 #5 Skrevet 7. mai 2007 hei hei! jeg satt på huk å førte peke finger opp i skjeden, må litt langt opp. da kjenner du en klomp lignene sak. er det en strek på den er den lukket, er den åpen kan du føre inn fingeren. det er ikke alle som kjenner den. men er den åpen kjenner du den garantert. jeg var på føden i går for en skjekk, har hatt det son som deg siden fredagen, å begynte å bli litt urolig, jeg har en finger åpning, men det er ganske normalt for flere gangs fødene. men jeg er i en tidelig fase av fødsel. det kan gå dager og uker før det kan skje noe! så det var noen gode tips om hvordan man kan starte fødselen på skravle, så prøv sex, det skal ialle fall jeg, orker ikke så mye smerte stort lengere! jordmor sa at det var det dem annbefalte, for det var mest "naturlig"! håper du fikk noe ut av dette, er ikke flink til å forklare sonne ting, bedere å tegne det!!! ønsker deg masse lykke til, skjønner du begynner å bli sliten av å gå å ha vondt!!!!!!
Gjest Skrevet 7. mai 2007 #6 Skrevet 7. mai 2007 Alle har forskjellig tapp, så med mindre du har kjent på den før i svangerskapet når den skulle være lukket og hard, så har du jo ingenting å sammenlikne med.. Men, kjenn etter oppi der, kjenner du en slags tapp, så er det livmortappen, du har ikke andre ting som henger rundt der oppe Den kan være ganske langt opp, ikke laltid man klarer å kjenne den.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #7 Skrevet 7. mai 2007 Livmortappen vender seg med åpningen ned når det nærmer seg termin. Den er vanligvis fast og lukket (som nesetippen din), og åpningen vender bort fra skjeden. Når det nærmer seg termin modner den, og blir etterhvert myk som leppene dine samtidig som den sentreres. Har du ikke født før opplever du kanskje noe som likner på en "strek" nederst på tappen når du kjenner etter, og du kjenner evt. at den er kort eller lang (skal være ca 3-4cm). Denne "streken" er åpningen på livmoren, og vil utvide seg etterhvert som du går i fødsel. Den kan være åpen uten at det betyr snarlig fødsel. Er du flergangsfødene oppleves denne livmoråpningen mer som en åpning med "kryss" i, men modningsfremgangen er den samme selv om mange flergangsfødende ofte går med litt åpning over tid uten at det betyr snarlig fødsel. I tillegg vil jordmor kjenne hvor langt ned i bekkenet babyen har kommet når hun vurderer deg ved kontroll, kanskje kan den dyttes godt opp eller står hodet langt nede i bekkenet? Det er ikke anbefalt å rote så mye rundt der oppe når man ikke vet hva man gjør, og har du ikke sjekket deg der inne før vet du heller ikke hva du skal kjenne etter - eller om det er forandringer. Be heller jordmor sjekke deg ved neste kontroll du(:
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 7. mai 2007 #8 Skrevet 7. mai 2007 Langt inne ihvertfall. Jordmor anbefalte ikke å sjekke selv da det kan gi flere kynnere. Var fryktelig ubehagelig når jordmor sjekket sist, og jeg blødde i mange dager etterpå. Er i uke 32 Hun sa hun fikk en finger inn, og at den var myk, men 3-4 cm, og lukket helt innerst. den er visst bitelitt moden, men jeg har født før, så da er det helt i følge jordmor helt vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå