Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal "skrike" meg til å få ks for mitt 2.barn (vaginal fødsel 1.gang). Det er stor uenighet om hvor risikofylt ks er (se f.eks innlegg tidligere) i internasjonal forskning. Men fra norske medisinske miljø, ser jeg at selv om risiko for mor og barn er temmelig liten ved ks, er den fremdeles høyere enn ved vaginal fødsel. Samtidig sies det at mor har bare medbestemmelses-rett, altså det er legen som avgjør om du får ks. Og grunner til kunne å ta planlagt ks er:

Hvis barnet ligger med hodet oppover ved fødselstidspunktet – setefødsel.

Det ufødte barnet anses for lite eller for svagt til å kunne klare en naturlig fødsel.

Hvis moren har svangerskapsforgiftning, for høyt blodtrykk eller andre sykdommer.

Forandringer i livmoren pga. tidligere operasjoner på livmoren eller f.eks. fibromer.

Hvis den gravide kvinnen er psykisk syk eller er uttalt redd for å føde naturlig.

Dette vil etter min mening ville påvirke forskernes risiko-tall ved ks. Altså er det så å si ingen risiko å ta ks hvis man er frisk. Og hovedgrunnen til å motsette seg ks i Norge er økte kostnader (operasjon og lengre tid på sykehus etter fødsel).

Mitt spørsmål: Er det noen som har tatt planlagt ks uten medisinsk grunn (annet enn at dere ikke ønsker å føde vaginalt), og hvor vanskelig var det eventuelt å få det?

Kan legge til at jeg hadde fremfall av livmor forrige gang, som varte ca 1 år. Hadde problemer med psyken (depresjon, angst) og sliter fremdeles med søvnproblemer.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9192403-lov-til-%C3%A5-%C3%B8nske-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde fødselsangst, men fikk ikke planlagt ks. Men derimot fikk søsteren min det noen mnd etterpå-hun sto på sitt og nektet, mens jeg lot meg overtale etter lovnader om epidural og alt jeg ville ha...Endte med hasteks på meg, og da jeg var på samtale med legen etter ks, sa jeg at det blir ingen neste gang om jeg ikke får ks. Hun sa at man trenger nødvendigvis ikke føde, de tvinger ingen, men er opptatt av at fødsel bør forsøkes iallfall. Du har jo født før, og med de problemene du har hatt i etterkant-tror jeg du har en god grunn for ks. Stå på og ikke gi deg-så går det nok bra:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...