Gå til innhold

D-visum eller familieinnvandring

embarazada84

Anbefalte innlegg

skal prove aa faa den peruvianske pappan til barnet mitt til norge paa D-visum for fodselen og i og med at fodselen er i september saa kan det bli for lang ventetid med vanlig familieinnvandring.

noen her som vet saann ca hvor lang tid det tar med vanlig familieinnvandring?stemmer det virkelig med UDIs 8 maaneder?

vet noen hvor vanskelig det er aa faa D-visum (at man kan komme til norge og vente paa svar paa soknaden i norge?)

har mer enn 178 000 i inntekt per aar, men store problemer med aa dokumentere det i og med at store deler av inntekten kommer til aa komme fra lanekassen

hilsen frustrert student

Fortsetter under...

Hei!

Har du vært i kontakt med UDI? På nettsiden deres er det en ganske god oversikt over hva som gjelder. Det er også lett å komme i kontakt med dem, på epost eller på et spesielt telefonnummer som står opplyst på siden deres.

Min mann skal også søke om oppholdstillatelse i Norge. Han har bodd i Danmark i hele sitt liv omtrent, men er født i Tyrkia. Så jeg er også veldig spent. Har forstått det som at ventetiden er kortere dersom personen kan søke via den lokale politistasjonen. Det kan han hvis han har lov til å oppholde seg i Norge.

Du skal se at det løser seg!

Lykke til!

klem

Hei, igjen,

jeg tror nok at du har rett i at mannen din ikke kan det. Men snakk med UDI om alt dette. De kan reglene. Min mann kan oppholde seg i Norge, fordi han har dansk oppholdstillatelse. Da kommer han inn under Schengen- og EØS-avtalen. Og har lov til å være i Norge i tre måneder, på lik linje med en annen EØS-borger.

http://www.udi.no/templates/Page.aspx?id=7919

Om mannen din har lov til å søke om midlertidig oppholdstillatelse mens han venter, kan helt sikkert UDI svare deg på:

http://www.udi.no/templates/Page.aspx?id=7229

Lykke til! Alt ordner seg nok til slutt!

Så flott!:o) Ja, gjør det! Takk skal du ha!

Det viser seg at vi også trolig må søke fra den norske ambassaden i Danmark, der han har oppholdstillatelse. Men dersom vi har vært samboere i mer enn to år, kan han søke fra Norge. Jeg syns reglene er litt komplekse. Men det løser seg nok på en eller annen måte!

Lykke til!

Stor klem:o)

• 1 måned senere...

Annonse

hvorfor kommer han ikke til norge som turist og deretter søker familiegjenforening med sitt bsarn i norge? det gjorde jeg.. gikk fint. men det tar sin tid. minst 8 mnd. du burde sjekke grundig. udi vet ikke mye, den ene sier noe, den andre sier noe annet. men han har rett til å oppholde seg i norge hvis han søker herifra. men inntekten din er jeg litt mer usikker på.. det står på udi sine sider at de godar visse inntekter, ikke sosial vet jeg. ta å sjekk ut

hvis det stemmer at han kan søke fra riket på turistvisum så er udi talentløse, har jo spurt ca 20 ganger i alle ledd av udi om dette. så vidt jeg har fått med meg så ble det laget en en ny regel for akkurat dette 6 måneder siden fordi de tidligere hadde vært så ukonsekvente med folk som hadde gifta seg på turistvisum og deretter blitt i norge. så vidt jeg har forstått er det ulolig i dag å ikke reise hjem når du er her på turistvisum! når var det mannen din gjorde det?

MEN: pappan kommer på D-visum 3.juli:) det er et innreisevisum sånn at han kan søke om opphold fra riket. ambassaden godtok studielån og noen andre inntekter blant annet deltidsjobb. føler meg som verdens heldigste:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...