Gå til innhold

Oppskrift på babyvotter. Hva syns dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har laget en oppskrift på votter, men er litt usikker på om de kan fungere. Har jo ikke fått noen unge å prøve dem på enda, men i følge pappa kom de til å rekke midt opp på underarmen på en nyfødt... Så legger jeg den ut her, så kan dere kikke litt på det og si hva dere syns.

Hvis de faktisk er for lange, er det jo bare å droppe midtpartiet, mellom økning og felling. Syns også at hullrad øverst i vrangborden ikke ble så veldig fint, vet ikke om begge deler faktisk trengs. Vrangbord burde kanskje være nok?

Får dessverre ikke tatt noe bilde av det ferdige produktet, men kan skrive målene her. Hele votten er 8 cm lang. På det bredeste er den 5,5 cm. Vrangborden er litt i underkant av 4 cm bred, men kan strekkes til 7 cm.

På forhånd takk for hjelpen!

Legg opp 30 m på 4 strømpep 2,5 med tynn alpakka.

Str 10p vrangbord (1r, 1vr).

Str 2m r sm, kast, 2m r sm ut pinnen, det blir totalt 15 hull i raden.

Str 1 p r. Kastene strikkes rett, ikke vridd.

Str r, str 2m i hver 6. m ut p. Totalt 35 m på p.

Str r, str 2m i hver 7. m ut p. Totalt 40 m på p.

Str r, str 2m i hver 8. m ut p. Totalt 45 m på p.

Str r, str 2m i hver 9. m ut p. Totalt 50 m på p.

Str 6 p r.

Nå skal du felle av. Votten har 5 felter som skrår ut fra vrangborden, disse skal skrås innover mot tuppen, slik at det blir en 'vridd' spiral-effekt på votten.

Str hver 9. og 10. m r sm. Totalt 45 m på p.

Str hver 8. og 9. m r sm. Totalt 40 m på p.

Str hver 7. og 8. m r sm. Totalt 35 m på p.

Str hver 6. og 7. m r sm. Totalt 30 m på p.

Str hver 5. og 6. m r sm. Totalt 25 m på p.

Str hver 4. og 5. m r sm. Totalt 20 m på p.

Kan være greit å skifte til 3 pinner nå.

Str hver 3. og 4. m r sm. Totalt 15 m på p.

Str hver 2. og 3. m r sm. Totalt 10 m på p.

Str hver 1. og 2. m r sm. Totalt 5 m på p.

Fortsetter du å strikke 2 m r sm, får du en spiss tupp. Alternativt kan du ta tråden gjennom maskene og snøre sammen i tuppen.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei

Jeg måtte hente selbuvottene jeg strikket når jeg ventet Eline, for å måle de i forhold til målene du oppgir her.

De brukte hun fra hun var nyfødt og i ett par mnd. februar og mars i fjor.

De er tilsammen 13 cm lange der vrangboorden er 5 cm og resten av votten blir da 8 cm. De er som dine 5,5 cm brede.

Jeg synes de passe f\ganske godt. Ved p ha litt lengde på vrangborden sitter de skikkelig på også.

men jeg strikket 2 rette og 2 vrange i vrangborden. og har ingen hullrad med knytesnor i.

Skrevet

Hm. Min vrangbord er knapt 2 cm lang. Men siden jeg har hullrad burde det vel funke. Har vent meg litt til det nå, i førsten syns jeg de så skjeive ut. Det gikk jo ikke akkurat mye garn til en slik vott, så jeg strikker en til og satser på at de passe en liten stund i alle fall. Hvis finværet fortsetter på samme måten kommer jeg ikke til å få brukt dem i det hele tatt før de blir for små, alpakka er veldig varmt... Men men, det er ikke så farlig, gikk som sagt veldig lite tråd.

Takk for hjelpen!

Skrevet

Ettersom du har termin i mai får du egentlig ikke bruk for de, men du kan jo strikke ett par til men lag vrangborden litt lenger og resten av votten ca. 9 cm. da har du fine votter til høsten og vinteren.

Lykke til med resten av svangerskapet.

Skrevet

Så det går an å strikke denne oppskriften i alpakka, slik at den stemmer i str

Skrevet

Hehe tror jeg må lese hele innlegget først hehe

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...