Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bare et spørsmål. Di fleste må vel antagelig til danmark og stork eller nordica mer en 1 gang. Tenker litt på å benytte denne metoden selv , men jeg har ikke pengene klare, da må jeg ta opp lån.. hva koster det pr gang, det blir vel en del penger til prøver, samtaler reise og selve inseminasjonen.. Det kan jo fort bli veldig dyrt... Men det er jo verdt det når man sitter med den lille bylten i armene...

Fortsetter under...

Det er verdt det allerede når testen blir positiv!!!! Men mye penger går det, spesielt hvis man må prøve mange ganger. Vi sluttet å regne på det etterhvert, det ble for slitsomt å tenke på....

Journalsamtale og inseminasjon er det jo fast pris på (du kan se prislister på hjemmesiden til Stork). Ellers kommer det litt an på om du vil bruke helt anonym donor, eller bestille "åpen" donor (åpen er dyrere). Reisemåte tur/retur København spiller inn. Fly eller bil, overnatte i København eller ikke. Heldig å få tak i billige flybilletter eller ikke....

I tilllegg oppdaget vi etterhvert at det tilkom en del utgifter vi ikke hadde tatt høyde for da vi startet "prosjekt" baby. Som f.eks at eggløsningstester koster penger og at man gjerne trenger ganske mange. Å ha bilen parkert på Gardermoen støtt og stadig koster..... Å oppholde seg en hel dag i København koster penger (mat, drikke, is, aktiviteter for å få tida til å gå....)

Av egen erfaring har jeg følgende råd å komme med:

-Kjøp billigtester fra nettet (jeg gjorde det siste gang og ble gravid+sparte mange penger i forhold til clearblue).

-Parker på Dalen parkering på Gardermoen (hvis du flyr fra Gardermoen da).

-Ikke tenk for mye framover på at du kanskje skal mange ganger, ta en tur av gangen og håp at det blir den siste! Vi sparte ikke opp penger til mange turer først, vi bare "skrapte" sammen penger hver måned og fikk det til. Ble lite kino, spise ute, nye klær etc det halvåret.....men det gjør ingenting.

Masse lykke til!

Hei anonym! Vet ikke hvem av oss du mente å svare, men jeg har bare følgende å si:

Vi har nok penger til å ha et okej liv, reiser på ferier, spiser god mat etc. Ingen overflod, men vi mener at vi har nok penger til å gi et barn et godt liv og nødvendige ting.

Men det betyr ikke at vi hver måned i over et halvt år hadde nok penger til å gjøre følgende:

-Bruke 400-600 kr på eggløsningstester.

-Ta fri fra jobb 1-2 dager når det trengtes.

-Fly 2 voksne tur/retur København (skal være heldig for å få tak i billige billetter på avreisedagen, så vi endte oftest med billetter til ca 1500 pr stk).

-Inseminasjon på Stork 3000 pr gang.

-Bestilling av donor først fra USA (ca 20000 kr) deretter fra Danmark (cirka 12000 kr).

-Diverse utgifter for å oppholde seg 1 dag i København, evt overnatting.

I tillegg kom diverse ting som undersøkelse hos egen lege, HSG undersøkelse, eggløsningssprøyte, ultralyd av livmor etc på privatklinikk, journalsamtale med Storkklinikken....... som hver og en kostet sine kroner.

Så alt i alt ble dette ganske enorme kostnader på et snaut år, og det er all grunn til å tenke og regne litt på det før man setter i gang. At man ikke har oppspart massevis av penger betyr ikke at man ikke kan bli gode foreldre.

Det er ikke 12000 pr porsjon, man bestiller for flere ganger, og frakt og oppbevaringskostnader er med. Du vet kanskje ikke så mye om dette, men det er altså slik at sæden fraktes og oppbevares på nitrogentanker, og det koster. Dessuten er den renset og testet for alle farlige sykdommer og donorene er grundig intervjuet og vurdert av lege og psykolog, jeg regner med at dette også koster noen kroner.

Hva mener du forresten med "fra en mann man aldri har møtt"? Du får ikke møte donorene, de er anonyme og kvinnene som kjøper sæd er anonyme. Det er en vesentlig del av poenget med å bruke klinikken framfor å gjøre avtaler med "menn man har møtt". Stork tar seg nok godt betalt, men så driver de også seriøst.

Annonse

"fra en mann en aldri har møtt" - med det så mener jeg at jeg synes det virker helt sprøtt at man ønsker å la seg innseminere med en fremmed manns sædceller. Hadde det vært bloddonasjon så hadde jeg ikke tenkt noe på det , men tanken på at en mann har sittet og onanert sitt ejakulat oppi en skål også skal jeg senere la meg innsemineres med dette gjør meg delvis kvalm. Jeg vet jo ikke noe om denne mannen, dersom jeg hadde møtt han i virkeligheten så kan det jo hende at jeg synes at han har en dårlig humor , at han er stygg eller har andre karaktertrekk jeg aldri ville ønske å se igjen i mine barn...Vi kvinner pleier jo ikke gå til sengs med hvem som helst ..det samme burde vel gjelde mht hvilke menns sæd vi ønsker å innsemineres med

Hei.

Jeg blir inseminert i århus, på en klinikk som heter maigaard.

Jeg regner at vi bruker ca 6000 kr pr forsøk. 2500 for inseminering, 1000 for billett med color line, 1000 for overnatting, 500 i bensin og 1000 til mat og diverse.

Og så satser vi på å lykkes før vi har hatt 10 forsøk, men det er det jo ingen som vet om vi klarer.

I tillegg kommer medisiner og legetimer.

Vi har satt av endel på en konto, så vi slipper å ha det økonomiske presset.

Reiser nedover for 4 gang onsdag eller torsdag.

Hvis man bestiller åpen donor må man bestille utenom, da koster det litt mer. Anonym sæd trenger man ikke bestille i forkant. Donorsæd fra USA er mye dyrere pga frakten over atlantern i nitrogentank+retur av nitrogentanken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...