Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg blir så provosert av å lese om de som ikke får sykemelding av legen sin fordi de er slitne eller på vei til å bli utslitt, og må "tvinges" på jobb. Er man sliten,så er man sliten og det ABSOLUTT ikke bra for verken mor eller barn og presse kroppen.

Noen leger i dette landet har ingenting på et legekontor å gjøre, og mange av dem fortjener ikke lønna si!!!!!!!!!!

For å få slutt på udugelige fastleger MÅ folk melde i fra når legen ikke vil ta tak i problemer, det holder ikke med "dulleprat" og å "prøve å se om det går over"

BYTT FASTLEGE, det er ikke bare deg som pasient som får dårlig oppfølging, også andre pasienter til samme lege.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9180947-provosert-av-udugelige-leger/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg provocert mest av gravide kvinner,som tror at hele verden skylder dem noe pga de er gravide.Å bli gravid-fritt valg.Velger du det så må du ta konsekvenser for valget ditt!!!!

Litt må du tåle og hvis ikke du er SYK så kan du ikke SYKemeldes.

Prøv å gjøre noe med arbeidsmoralen din.

Jeg tror ikke du skjønte poenget mitt. For å si det sånn, jeg har revmatisme og er gravid i 5 mnd, har ikke vært sykemeldt EN ENESTE DAG i løpet av perioden, så min arbeidsmoral er det ikke noe galt med. Jeg er absolutt ikke for "skulkesyken"

Men har vært borti leger som ikke vil ta pasientene sine på alvor, noe som faktisk kan ende veldig galt, bla svangerskapsforgiftning som går for langt, for tidlig bekkenløsning, graviditet sammen med udiagnosert sykdom( har venninner som har opplevd begge deler)

Det er et eget valg å bli gravid, men man velger faktisk ikke konsekvensene av å være gravid, for det er ganske forskjellig fra person til person.

Regner med du ikke er gravid selv, eller i værste fall er en usympatisk mann, for ellers kunne du ikke kommet med et sånt argument.

Jeg er gravid i 30 uke og har ikke vart sykemeld en eneste dag.Alle sliter med kvalme og tretthet.Dette er NORMALT under graviditet og er ikke grunn til å sykemelde seg!

Svangerskapforgiftning kommer iikke av arbeid.Legene tar urinprøver og måler blodtrykket ditt for å følge med.Mer kan de ikke gjøre.

Har 3 gravide veninner.Alle er "skulkesykemeld".

Halv Norge er sykemeld eller ufør uten grunn.Forstår legene godt,det er ikke lett å takle alle som vil ha sykemelding.

Svangerskapsforgiftning kommer ikke av arbeid nei, og det vises på urinprøver. Men det finnes faktisk de legene som er såpass udugelige at de IKKE TAR DE NØDVENDIGE PRØVENE, fordi de har en innstiling om at "alle" er hypokondere og skulkesyke, derfor sender folk rett hjem igjen.

Har nemlig en bekjent som DØDE av av netopp en slik årsak. (babyen overlevde)

Og jeg kan fortelle deg en ting, at alt for mange i norge er sykemeldte over lengere perioder, ikke uten grunn, men fordi FASTLEGENE ikke henviser folk videre til rette spesialister slik at man faktisk kan finne ut hva som er galt.

Sier ikke at alle leger er sånn, men altfor mange. Og det går utover pasientes liv,helse og ikke minst karrierer.

Sier heller ikke at det ikke finnes skulkesyke mennesker her i landet heller, som synes det er behagelig å få utbetalt penger uten å gjøre noe for dem.

Men når man kjenner på kroppen at her er det noe galt, skal man ikke ta for god fisk hva en fastlege sier, da tar man saken videre, og evt bytter lege.

Jeg er enig med det du skriver nå,men se på det det du skrev i utgangspunktet:

"Jeg blir så provosert av å lese om de som ikke får sykemelding av legen sin fordi de er slitne eller på vei til å bli utslitt, og må "tvinges" på jobb"

Slkiten er ikke syk!Man kan ikke sykemeldes pga tretthet eller pga man føler seg sliten.Når du velger å bli gravid måp du regne med at det blir litt vanskeligere enn vanlige i arbeidslivet,men du kan ikke kreve sykemelding for det! Det er bortkastat skattepengene mine!

• 1 måned senere...

Annonse

Hva er det som feiler enkelte folk når de sier at man ikke bør bli sykmeldt i svangerskapet hvis man er sliten eller kvalm??

Bare fordi der er vanlig å være kvalm så skal man liksom klare å gjøre det samme som en gjorde da man ikke var gravid?

Hvis mannfolka våkna hver morgen med å måtte kaste opp, og dette fortsatte utover dagen og var så trøtt at de sovna bare de lukket øynene, så hadde de pokker meg sykmeldt seg de også!

En graviditet er ingen sykdom men MAN KAN BLI SYK AV Å VÆRE GRAVID.

Skjerp dere usympatiske tullinger!

Forstår at det må være frustrerende å føle at en ikke blir tatt på alvor av legen. Men det å være sliten er vell egentlig ikke en diagnose som gir rett til sykemelding.

Jeg tror det er veldig mange som har en alt for travel hverdag som gjør at når en blir gravid tappes energien alt for fort.

Jeg har også vært sliten i graviditeten, og har funnet ut for å fungere på jobb må jeg kutte ut aktiviteter på kvelden og komme meg tidlig i seng.

Hvorfor er ikke det å være utslitt som gravid god nok grunn til å sykemeldes på lik linje som bekkenløsning?

Begge deler kan jo gjøre at man ikke klarer å fungere i hverdagen i jobbsammenheng.

En kan fint være gravid og ikke ha noen som helst aktiviteter på kveldstid, legge seg tidlig og fremdeles være fullstendig utslitt dagen etter - pga HORMONER.

Andre gravide er utslitt pga søvnmangel over lang tid.

Hjelper ikke å legge seg tidlig dersom man ikke klarer å få kvalitet over søvnen vet du.

Jeg ville spurt legen om det var mulighet for delvis sykemelding. Det er sikker ikke like strengt. Jeg var 50 % sykemeldt de siste ukene av graviditet og jobbet halve dager. ( fra ca 10 til 14 ) Det fungerte veldig bra og så gikk tiden litt fortere.

Til deg som mener at det å være utslitt og trett ikke er grunn til å være sykemeldt. Først må jeg si at det ikke bare er for sin egen del man bør holde seg hjemme i enkelte tilfeller. F.eks mestrer du ikke jobben slik som før går det ut over andre og i noen jobber er det rett og slett farlig å ikke være opplagt. Du kan sette deg selv og andre i fare. F.eks i helsevesenet (leger, sykepleiere mm), industrien, arbeid med små barn krever 100% våkenhet. Ville du ha sendt barnet ditt til noen som går i halvsvime av trøtthet, svimmel og må springe i det uendelige på do for å spy. Jeg vil bare si at man bør tenke seg om før man kommer med bombastiske uttallelser. Jeg vil med set samme si at jeg har vært i yrkeslivet i 15 år og har ikke vært borte fra jobb en dag, men det kan godt hende jeg blir det i dette svangerskapet hvis jeg mener at det ikke er forsvarlig å gå på jobb, både i forhold til meg selv og andre. Dette gjør meg ikke til an arbeidssky person, for jeg elsker jobben min og håper at jeg skal mestre den til jeg går i permisjon.

Hva med oss som har familie fra før da...??? Når jeg kom hjem fra jobb var jeg så sliten og trøtt at jeg sovnet på sofaen. Jeg hadde ingen energi til å ta meg av de andre i hjemmet. Mannen min har gjort en super innsats dette svangerskapet, men jeg har jo lyst til leke litt med datteren min og legge henne og i det hele tatt ha energi til å tilbringe tid sammen med henne. Jeg bad ikke om sykemelding jeg fikk det av legen min. Først hadde jeg to uker tidlig i svangerskapet pga kvalme, så senere pga. lavt blodtrykk. Og nå har jeg vært sykemeldt i ca 2 mnd pga. bekkenløsning med gangvansker. Jeg er i uke 37 og til fredag går jeg ut i permisjon.

• 1 måned senere...

Det kommer MYE ann på hvilken jobb man har da!!!!! eg jobber 60-70% i dagligvare bransjen...har ingen tidligvakter,er gravid i snart 4mnd har ikke sakt det til noen der...sliter med hodepine så det synger etter og vondt i ryggen...jobber fra fire til halv ti på kvelden,må gå hjem når eg er ferdig på jobb..og det tar 30min må spise og roe ned litt før sengetid...skulle ønske eg kunne legge meg før 11-12 på kvelden før eg så skal påå kl 06,30 for at 3åringen skal opp...og han er eg men kver dag før eg skal p jobb....dette blir man sliten av og eg orker snart ikke mere!!! ja det er så mangen SYKE leger her i landet at eg gruer meg til den dagen eg må ned for og KLAGE som noen kaller det:(

Annonse

til dere som sier at å være sliten ikke er grunn nok til sjukmelding: Det kommer faktisk også an på hvilken jobb du har...jobber som er veldig mentalt og fysisk krevende, er ikke alltid like lett når du holder på og sovne og kvalmen ligger i halsen på deg...bedre å sjukmelde seg og få hvilt slik at man kan komme seg på jobb senere, frisk og rask, og med overskudd til å kunne glede seg over graviditeten. Det er forskjell på mennesker...man har ulike behov. slutt å vær så bedømmende!

Man er jo hellere ikke syk om man brekker en arm eller et ben, men de fleste blir likevel SYKEMELDT. Er fx vanskeligt å kjøre lastebil med et brekket ben. Kanskje det er feil å kalde det sykemelding. Er vel mer en "ikke frisk melding" som man bør ta/få når man ikke klarer å jobbe normalt.

Som du sier er det valgfritt å bli gravid, men om du ikke klarer å presterer mer enn 80% på jobben må dine kollegaer jobbe fortere/ekstra for at jobben blir gjort og de har ikke valgt at du skal bli gravid. Da er det bedre for alle at en vikar jobber det du ikke orker.

Husk også på at folks smerteterskel er forskjellig. Noen synes det et ok å gå på jobb men halskatar, mens andre blir hjemme.

Ja, graviditet er ikke en sykdom, men mange plager følger med en graviditet og noen blir ramt hårdere og ofter enn andre.

• 3 uker senere...

Jeg blir mer provosert over mange av disse innleggene her enn av udugelige leger. Hva er det med enkelte folk egentlig? Vi har alle forskjellig livssituasjon og vi kan ikke tråkke ned på andre, dømme de og si at de er sykemeldt uten grunn. Er du for sliten til å gå på jobb så bør du være hjemme. Jeg tror ikke noen er sykemeldt fordi det er så kjekt å gå hjemme. Jeg har leddgikt og har vært mye sykemeldt, og jeg har fått min del av fordommer. Når jeg er på det dårligeste så "gjemmer" jeg meg inne, men så får jeg kanskje en overraskende god dag, midt i sykemeldingen og kan faktisk ta meg en tur ut og kanske gjøre noe hagearbeid eller bare gå på tur. Og det er da jeg kan møte disse uvettige menneskene som lurer på om ikke jeg er sykemeldt?

Dere som så lett dømmer andre og deres grunner til å vere sykemeldt, gå litt i dere selv!!!

Kanskje jeg er litt heldig som har en kronisk sykdom og ikke bare er trøtt og sliten, jeg har iallefall forståelse fra legene, om ikke fra alle medmennesker.

Jeg er ikke gravid enda men prøver.

• 2 uker senere...

Må bare si at det å vere sliten, burde vere en god nok grunn til å ta det med ro. det er en grunn til at man blir sliten. kroppen ber deg ta det med ro. jeg personlig er veldig sliten, er oppe halv seks hver morgen, jobber 8 timer, med litt tungt arbeid. kommer rett hjem og sover etter middag, er oppe et par timer (ser på tv, slapper av, så lite som mulig egentlig) før jeg går å legger meg for kvelden. noen ganger er jeg så sliten at jeg griner når jeg kommer fra jobb.

Dette er ikkje noe behagelig, og skal snakke med legen og arbeidsgiveren min om dette. er bare 19 uker, men klarer ikke fortsette på denne måten.

Alle svangerskap er ulike, noen sliten og noen ikkje.

• 1 måned senere...

Syns alle skal vere forsiktige med å dømme kvarandre, ingen har like svangerskap. Er 28+2 i dg, og er nett no blitt 100% sm.. Kjenner på kroppen at eg er heilt utslitt. Men det var ikkje noko kjekt å måtte gå til lege og be om sm, prøvde 1 mnd med 50% sm, men fekk det ikkje tiil å fungere. Jobber turnus, så det blir ein del seine kveldsvakter, og når arb.økta starter er eg egentlig klar for ei kvila. Har kraftige kynnarar, sover dårlig på natta og ryggen verker.

Har fra før 2 barn som og krever sitt, og ein snill mann som tar annsvar, men blir sliten han og. Familien min er tross alt viktigast for meg!!!!!!!

No kan eg kvile på dagtid når barna er på skule/barnehage, og ettermiddag når dei er heime. Men det var ikkje enkelt å måtte gå å klage meg til sm, legen min er litt anti å sm folk. men jm rådet meg til å gjere det.. No er det herlig å ha litt overskudd til dei eg har rundt meg. På min sm står det trøtthet i svangerskapet, og det syns eg skal vere lov. Ingen kan vel vel forutsjå korleis svangerskapet blir....

Det er faktisk yrker som gjør at man til enhver tid MÅ være 100% skjerpet. Jeg har en slik jobb og dersom jeg ikke er oppegående nok kan dette føre til at mange mennesker kommer til skade.

DA ER DET FAKTISK SLLIK AT MIN ARBEIDSGIVER PÅLEGGER MEG Å HOLDE MEG HJEMME!!!!!!

Før du Anonyme over her uttaler deg så bør du VITE hva du uttaler deg om!

Så enig med anonym over. Jeg har en jobb som krever 100% av meg. Jeg er anestsisykepleier.Ikke mulighet for avlastning/gå ut særlig ofte, ikke mulihet til å gå fra dersom jeg må kaste opp. (Man kaster bare ikke opp innepå en operasjonsstue!) Ikke er det særlig lurt å sovne eller være generellt uoppmerksom heller..... Så at jeg får være hjemme mens jeg er slik er ikke bare til mitt beste, men til mange andres beste også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...