Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dersom du skulle klare å følge rehabiliteringsopplegget ditt og delta på all trening eller hva det enn er som er kravet for at du skal få støtte i ditt tilfelle (rehabilitering er jo støtte imens man er under aktiv behandling med tilsikt til bedring)... SÅ:.. Skal det ikke være noen grunn til at de stopper utbetalingen. Men rehab er jo en tidsbegrenset støtte, stort sett med et års grense og mulighet for forlengelse (men ikke hørt eller lest noe ang praksis her, er selv redd de vil nekte å godta mer støtte utover det første året dersom de vet at du er hjemme med barn.. men hva vet jeg.. noen med erfaring?????)

MEn, du skal samme hva ha krav på engangstødnad i tillegg til evnt rehab (muligens med unntak av de 3+6 ukene, men dette skulle jo i såfall forlenge rehab tiden i etterkant ville jeg tro..)

En mulighet er å selv følge rehab/attføring dersom du er på vei over til det snart, og la far ta permisjon (men da bør far visstnok ikke ha for høy inntekt da det er tak på utbetaling av foreldrepenger). Hørte noen andre si at man fortsatt skulle ha krav på engangsstødnad, men det høres jo litt spesielt ut, men jeg vet ikke..

Oi, det var mye info. Men har selv forsket litt rundt det samme og lett meg gal etter svar. Håper dette hjelper. Anbefaler deg å se tråden til attføring..-- der er vi inne på det samme..

Lykke til :)

Heisann.

Jeg har undersøkt med Nav trygd siden jeg er på attføring.

Jeg skal prøve å fortsette md attføringen og far skal ta gradert permisjon. (Han jobber i databransjen og kan jobbe hjemmfra)

Når far tar permisjon, får mor også engangsstønaden. Det bekreftet Nav trygd samt at det står på Nav sine sider.

"Morens rett til engangsstønad der far tar ut foreldrepenger

Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut foreldrepenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i forbindelse med innføring av selvstendig opptjeningsrett til fedre:

“De tre ukene før fødselen og de første seks ukene etter fødselen som etter ftrl § 14‑8 første ledd er forbeholdt mor, bør etter departementets mening komme til fradrag i fars totale stønadsperiode.

Ettersom det ikke er naturlig å snakke om en obligatorisk fedrekvote i situasjoner der bare far har rett til fødselspenger, kan det etter departementets mening forsvares å trekke fra disse 4 ukene. Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 29 uker med full lønn og 39 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 13 uker av stønadsperioden.”

Ble KJEMPEGLAD da jeg leste innelegget ditt Mor til en snart 2. Ser ut som det kan bli håp for oss også.. DA min kjære jobber i samme bransje og har gode muligheter for permisjon. JIPPPPIII!! Da trenger allikevel ikke fremtiden se så mørk ut økonomisk sett for oss..

DU kommer altså til å følge utdannelse/jobb med attføringstiltak og far jobber hjemmefra og strekker permisjonen utover? Jobber deltid han da eller fullt? Hvordan stilte NAV seg til det hele? Er redd for nedverdigende blikk og stopp av trygd.-.... :s

Håper du har mulighet til å svare!!! Har forsøkt å finne ut av alt men har hittil bare anntatt og dermed utsatt graviditet for å unngå økonomisk småkrise (ville klart oss men er litt for godt vant..)

Vi har det ikke helt klart for oss hvordan det vil bli, men jeg tror han skal ta ca. 20% permisjon utover 3 år.

Han kommer enten tidligere hjem fra jobb eller tar fri en dag. Han har noe fast lønn og noe resultatbasert, slik at han skal prøve å tape minst mulig på å være tilgjengelig hjemmefra.

Har ikke tatt dette opp med Nav Arbeid enda, men skal komme oss til en saksbehandler på Nav trygd ang hvordan vi skal gjøre det med permisjonen og at far skal tape minst mulig.

Man får jo ikke utbetalt over 6G, og det er betydelig mindre enn han tjener og det kan vi ikke leve på selv med min inntekt itillegg,så vi må komme frem til en løsning, men ser ikke svart på det :-)

Tror det ordner seg fint!!

Så jeg skal prøve å fortsette med skolen eller evt søke rehabilitering da jeg har blitt anbefalt å begynne med psykomotorisk fysioterapi og gå til psykolog pga min x har fucka opp mye for meg.....

Uansett så ser vi lysere på det nå som vi har undersøkt endel rundt temaet!

Råder dere til også å ta kontakt med saksbehandler på tk for å ordne med permisjonssøknad etc.... Få hjelp til å legge detvopp best mulig mtp økonomien.

Annonse

Tusen takk for kjempebra svar (igjen ;) VEldig kjekt å få høre andres løsning. Tror nok vi også kommer til å ende opp med noe mistenkelig likt dersom det blir et barn i heimen. Her kan vi heller ikke leve på de 6G dersom mannen skal stelle heime.. ;) Men nå kan jo han stort sett jobbe når han bil på døgnet så blir det ein råd.

Syns virkelig ikke NAV er så flinke til å svare for seg jeg.. Får stort sett diffuse svar og virker absolutt ikke som er intr i å gjøre det økonomisk best mulig for meg, kun følge sitt eget skjema for hva man gjør i gitte tilfeller... akk og ve..!

Masse lykke til med Psyk fysio :D Håper det hjelper for deg!

forsto ikke helt dette jeg... mener dere at faren kan ta permisjonen og få fødselspenger? men da må mor ha vært i arbeid 6 av de 10 siste mnd, er det ikke så? og går man på rehabiliteringspenger, er jo ikke dette grunnlag for fødselspenger! er litt nyskjerrig på deres erfaring, siden jeg også er i samme båt!!

Far kan ta permisjonen så lenge han har opparbeidet seg rett selv til å få foreldrepenger. Har ingenting med mors arbeid å gjøre når hun overhodet ikke har opparbeidet seg rett.

Det ville jo blitt litt rart om far ikke skulle få ta permisjon når mor selv ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger.....

Hva skal man gjøre da? Gå på sosialen og selge hus og bil for å få råd til at en er hjemme med barnet eller skaffe dagmamma til barnet?

Nei, heldigvis er det ikke slik :-)

mulig du har rett, men jeg siterer nav sin side:

Når har far rett til fedrekvote?

Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).

Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

betyr ikke dette at mor må ha opparbeidet rett til foreldrepenger, for at far også kan ta ut fedrekvote?

Dette står i Foketrygdloven §14-14:

Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger

Utarbeidet av NAV Drift og utvikling, Fag drift og utvikling, Pensjon og ytelser 18.12.2006

Gjelder fra 01.01.2007

§ 14-14 Første ledd - Fars stønadsperiode

Når mor ikke har opptjent rett til fødselspenger kan faren ta ut foreldrepenger i opptil 145 eller 195 dager (29 eller 39 uker). Departementet uttalte i forbindelse med innføring av selvstendig opptjeningsrett følgende i Ot. prp nr. 52 (1999-2000):

“De tre ukene før fødselen og de første seks ukene etter fødselen som etter ftrl § 14‑8 første ledd er forbeholdt mor, bør etter departementets mening komme til fradrag i fars totale stønadsperiode.

Ettersom det ikke er naturlig å snakke om en obligatorisk fedrekvote i situasjoner der bare far har rett til fødselspenger, kan det etter departementets mening forsvares å trekke fra disse 4 ukene. Dersom de ukene som er forbeholdt mor og fedrekvoteperioden kommer til fradrag, vil faren maksimalt kunne ta ut 29 uker med full lønn og 39 uker med 80 prosent lønn. Engangsstønaden kan etter dette resonnementet betraktes som en kompensasjon for at familien mister 13 uker av stønadsperioden.”

Faren må avvikle sin stønadsperiode innenfor den ordinære stønadsperioden på 205 eller 255 dager (41 eller 51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Dette medfører at faren må begynne sin stønadsperiode senest tolv uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, såfremt han ikke vil ”tape” stønadstid. Dersom faren påbegynner sin stønadsperiode senere enn tolv uker etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, vil antall dager påløpt etter de tolv ukene og fram til han starter sin periode, gå til fratrekk i hans maksimale stønadsperiode.

Dersom moren frasier seg retten til løpende foreldrepenger og i stedet velger engangsstønad, likestilles dette med tilfeller der moren ikke har rett til foreldrepenger.

Det er en forutsetning for farens uttak av foreldrepenger at vilkårene i § 14‑13 er oppfylt under hele farens stønadsperiode. Farens stønadsperiode reduseres dermed dersom vilkårene i § 14‑13 ikke er oppfylt.

Resten av loven kan du finne på høyresiden på samme side på Nav sine sider om foreldrepenger ved føsdel, under Regelverk.

skjønner det ikke likevel jeg..kanskje jeg er litt dum men;) har akkurat ringt nav og de sier at viss ikke jeg har opptjent fødselspenger (6 av de 10 siste mnd) har ikke far rett til fedrekvote med mindre jeg går ut i full jobb-studie eller er så syk at jeg ikke kan ta vare på babyen. rehabilitering var alene ikke bra nok grunnlag... dette fik jeg beskjed om av saksbehandlerer på nav!

Annonse

Du er nok det ja.

Fedrekvoten er bare 6 uker av permisjonen. Det de andre snakker om er de ukene som er igjen av permisjonen når de 3+6 ukene som er forbeholdt mor og de 6 ukene med fedrekvote er trukket fra. Altså kan far ta 29/39 uker om han har rett på foreldrepenger.

jeg håper så inderlig at dere har rett ang at pappa\n kan ta ut permisjon med lønn basert å sin egen opptjening! nå har jeg vært i kontakt med nav igjen og hun ble faktisk litt usikker når jeg nevnte hva jeg var blitt fortalt så hun skulle ringe meg opp igjen når hun hadde fått skjekket det nærmere. kan de virkelig så lite om sitt egent regelverk... takker så masse for hjelpen av dere, tenk om dette kunne klaffe, da ville jeg blitt glad da vel!!!!

det var nok sånn jeg var redd for:

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon.

Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel.

Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel.

Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen.

Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring.

Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen.

Endret ved lover 25 juni 1999 nr. 44 (i kraft 1 aug 1999), 27 juni 2003 nr. 60 (i kraft 1 juli 2003), 21 april 2006 nr. 10 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 21 april 2006 nr. 428).

§ 14-14. Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger

Hvis bare faren har opptjent rett til foreldrepenger, er stønadsperioden opptil 145 stønadsdager (29 uker) med full sats eller opptil 195 stønadsdager (39 uker) med redusert sats. Det er en forutsetning at vilkårene i § 14-13 er oppfylt under perioden og innenfor 205 stønadsdager (41 uker) eller 255 stønadsdager (51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, se § 14-9 første og annet ledd. Farens stønadsperiode reduseres løpende når vilkårene i § 14-13 ikke er oppfylt.

Faren kan bare ta ut foreldrepenger når vilkårene i § 14-13 er oppfylt.

Endret ved lover 19 juni 1997 nr. 63, 11 des 1998 nr. 70, 25 juni 1999 nr. 44 (i kraft 1 aug 1999), 30 juni 2000 nr. 58 (i kraft 1 juli 2000), 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 728), 21 april 2006 nr. 10 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 21 april 2006 nr. 428). som endret ved lov 16 juni 2006 nr. 21.

§ 14-13 må være oppfylt, og da var det som jeg trodde. har ikke vi mamma`r opptjent retten til foreldrepenger får heller ikke far foreldrepenger med mindre vi går ut i full jobb, utdanning eller er for syke til og ta oss av barnet!! kjipt regelverk, men sånn er det.

Hei Bomper'n¨

Dette var kjedelig lesning. Men for å si det slik: det er da stort sett en dypt veiende grunn til at mor går på rehabilitering og dermed ikke kan ta så godt vare på et barn døgnet rundt. Dette burde da være ganske greit å dokumentere overfor trygdekontoret? Er situasjonen en annen kan man kanskje ta en slags jobb for å tjene seg opp retten til permisjonspenger? Sykemeldingsperiode tas jo også med i regnestykket så vidt jeg har forstått?

Kan vel goså være mulig at du kan følge oppleggget legen har satt for deg MED et barn og far i jobb dersom han har en lkitt fleksibel jobb? Noen ting kan man jo ta med barnet på også?

Det er ialelfall mine tips.. Selv hadde jeg nok slitt max med fulltid mor uten hjelp fra far i allefall pga helsa.. Har derfor valgt å vente og håper jeg kan klare meg tilbake i jobb snart..

Lykke til!

(og anbefaler alle som leser dette og er i samme situasjon å gå til likestillingsombudet å påklagae urettferdigheten man møter som eneste uten rettigheter til foreldrepenger.. OG at far skal miste sin rett også...) www.ldo.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...