Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #1 Skrevet 3. mai 2007 Har en 7 mnd gammel gutt som sliter med atopisk eksem. Har fått tips om å bruke pattesalve.( Dette er egentlig til veterinær bruk, salve til kujur) Skal visst ha hjelp flere... Jeg har nå kjøpt agrysan pattesalve m/ bivoks og lurer på om noen har erfaringer med dette?
Fiskebollen Skrevet 3. mai 2007 #2 Skrevet 3. mai 2007 glemte å få med nick mitt.... Noen tips, erfaringer med dette??
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #4 Skrevet 3. mai 2007 Har ingen erfaring med dette. Men det hørtes intresant ut.Har både eksem og kyr, så det skulle vel gå ann å teste.
Gjest Skrevet 3. mai 2007 #5 Skrevet 3. mai 2007 Har ikke erfaring med salven du nevner, men har erfaring i fleng når det gjelder smøring og atopisk eksem på barn. Sønnen min på snart 6 har atopisk eksem og har hatt det siden han var baby. Det aller viktigste er å tilføre huden fuktighet ofte. Vi smører hele kroppen 3-4 ganger om dagen. Hvilken krem du bør bruke er veldig individuelt. Vi har best erfaring med å veksle mellom forskjellige. Decubal og Spenol (apropos spener/jur) er "trygge" fukrighetskremer for de fleste. Aderma har også gode kremer, men noen reagerer på de. For sønnen min er det viktig at det ikke innholder parfyme. Vi har prøvd bivoks salve på eksemflekkene, og det lindret litt på kløen. Ringblomstekstrakt har vi også brukt mye (calendulabalm, heter den). Ellers har vi tydd til hydrokortison på de verste flekkene, og det er det eneste vi har kommet i mål med på det mest ekstreme.
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 3. mai 2007 #6 Skrevet 3. mai 2007 heihei!!gutten min på 10 måneder har atopisk eksem!! å æ har selv vært gjennom heile regla m kremer!! ei venninne av min mor sin unge var kraftig ramet av atopisk eksem å ingenting funket i den grad ønskelig hvertfall!!de brukte den pattesalva å han ble helt eksem fri!! riktig nok m jevnlig smøring!! har selv brukt decubal å locobase, men han ble ikke kvitt eksemen selv om æ smørte han 4-5ganger om dagen!! måtte ty til hydrokortison salve æ oxo, men d som er veldig viktig med bruk av dette er å smøre m fuktighetskrem 15min etter du har brukt hydrkortisonen!!ellers tørker huden helt ut å begynner å flasse!! var en "smart" lege som hadde glemt si d til mæ, å ungen flassa som en gal!! men så prøvde æ vitpan salve(den gule) å gud som d funka!! smørte han over heile kroppen 4-5ganger til å begynne med, å nå har han ingen eksem på kroppen lengre, bare litt i ansiktet!! er viktig at du bader han m olje å ikke natusan produkter!! å så er det å unngå måten som trigger eksemen
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #7 Skrevet 3. mai 2007 Takk for svar! Skal prøve den pattesalven. Jeg har en som heter agrysan pattesalve med bivoks. Det finnes også en som heter helosan pattesalve. Vet ikke helt forskjellen? Hvis ikke dette går får jeg se om vitapan (gul) funker. Har prøvd det meste av kremer, apobase, locobase, aderma..olje i badevannet osv.. Bruker også hydrokortison (mildison) når det blir altfor gale. Det skjer jo ganske ofte synes jeg. Behandler i 1-2 uker med mildison, da blir han ganske fin i huden. Men etter 1-2 uker er det gale igjen.. Noen andre som har erfaringer med denne pattesalven? Det er vel ikke noe "farlig" å bruke den på barn (baby)?
Gjest Skrevet 4. mai 2007 #9 Skrevet 4. mai 2007 Helosan er desinfiserende. Jeg vil tro den svir ganske kraftig dersom du bruker den på eksem. Der er huden veldig tynn og ofte er det også sår i huden. Jeg ville aldri brukt den på et barn med eksem. Kremer med ullfett er også effektivt, men svir også noe veldig. Helosan har jeg selv brukt når jeg har barbert leggene, og det svir om jeg har kuttet meg eller har tynn hud noen plasser, så junior har sluppet å prøve den ;-) Mildison er en veldig mild hydrokortison, så den kan du bruke med god samvittighet ofte. 1-2 uker mellom hver behandling er langt fra mye. Du er heldig dersom du ikke trenger bruke det oftere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå