Gå til innhold

Fy faen..(ang å ta andres navn..)

Anbefalte innlegg

velger å være anonym nå fordi jeg kommer til å være barnslig;)

dere får bære over med meg og mine hormoner..

saken er at jeg har hatt mitt jentenavn klart i flere år, og har sagt dette til venninner i håp om å forebygge at dette navnet ble tatt. men neida, hu ene skal ha det navnet:(

men kan jo ikke vente annet av henne, for hun har aldri hatt egen fantasi og alltid kjøpt ting andre har sagt at de syns er fint og ønsker seg. så det der jo bare en rød tråd i hennes liv. hun skal ikke få se i mitt hus før hennes er ferdig ellers får vi det likt..

verst er det at hun bli min nærmeste nabo, så jeg komme jo til å bli påmint om dette navnet 'mitt' hele tiden..at jeg ikke fikk det

jeg skjønner ikke at folk klarer å gjøre sånn jeg..

eller er det bare jeg som går rundt og tenker på å ikke såre andre??

faen meg lei..vet ikke om jeg kommer til å komme over dette jeg.

kommer sikkert til å være dritsur på henne for ever..

snakk om å være bitter ha ha ha

men da trenger jeg jentenavn tips fra dere..sånn litt spes, gammeldagse..takk takk

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9173652-fy-faenang-%C3%A5-ta-andres-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du er barnslig.

For det første er det ingen som eier et navn

For det andre virker det definitivt ikke som om det er ei venninne du beskriver. Hvis hun hadde vært ei venninne, ville du vel heller vært glad på hennes vegne over at hun har funnet navn til barnet sitt, og ikke slengt dritt om henne på denne måten.

Men, siden det tydeligvis er lov å være barnslig i dag, så gidder jeg ikke å hjelpe deg med navn når du oppfører deg sånn.

andres navn? ja du har kanskje sagt at du vill ha dette navnet på ev barn som kommer, men kan jo være at dette navnet var det enenste de ble enig om til sitt barn, eller de hadde dette navnet som sitt favoritt navn, men ikke har turd å si noe om det, for du høres ut som kan være en meget bestemt frøken. har du ikke noe andre navn som du liker da?er jo såååå mange flotte jentenavn. lykke til med navne valg, er jo litt kjekt det og å kunne leite etter nye navn.....

Jeg synes ikke det er barnslig og jeg forstår deg veldig godt! Hadde blitt sint og opprørt jeg også. Det med navn er såpass spesielt og personlig at jeg ikke synes at det ville være rett å ta en god venninnes navn. Jeg synes du skal fortelle henne hvordan du føler det, ikke irriter deg i stillhet!

Annonse

takk for støtten;)

jeg syns hvertfall det er dårlig. om hun hadde sagt at hun likte det navnet også, så hadde det vært greit. da måtte den første som fikk jente få det. men når hun ikke sa noe da jeg sa at det navnet skal jeg ha om jeg får datter, så syns jeg det er dårlig gjort. men som sagt, så er hun av typen som 'stjeler' andres ideer etc

noen folk asså..

Vet dere at dere får jenter begge to da? Ellers er det jo godt mulig at en av dere aldri får oppleve å få ei jente også da.. Tenk hvis du aldri får oppleve det og hun ikke velger det navnet av eneste grunnen er at du skal spare dette i tilfelle du en gang får ei jente...

Hvis jeg var deg ville jeg svart henne da hun sa hun skulle bruke dette navnet at det vil jo bli litt kjedelig med to jenter som heter det samme i samme gate da...

Siden du har bestemt deg for dette navnet for mange år siden vil jo ikke det komme som noen overraskelse på henne..

Uansett så er det ofte slik at vi begynner å like navn vi hører ofte. Derfor kan det å snakke om navn ha motsatt virkning enn å forebygge at andre bruker det..

det er jo en gyllen regel at man ikke "stjeler" barnenavn fra venner. jeg stoler på venninnene mine, men allikevel har jeg ikke fortalt dem om navnet vi har bestemt oss for ennå, kun i den frykt for at noen andre skal ta det. det finnes da så ufattelig mange navn å velge mellom, at man trenger ikke på død å liv å bruke det ENE navnet som venninnen har bestemt seg for....

jeg synes ikke du er barnslig, jeg er helt enig!!

Jeg skjønner deg veldig godt! og dette er utrolig dårlig gjort av henne! Dette må du fortelle henne! og du bruk det navnet du har bestemt! si det til henne også, at det navnet skal ditt barn hete, at du har bestemt det siden du var liten! bare brukt det, det syns jeg du SKAL gjøre!

huff ja, jeg tenker tanken..å bruke det uansett..men vi er jo naboer liksom..kanskje ikke på dette barnet men på et evt neste om det blir jente.

ja, det burde da være navn nok, så man unngikk sånne her ufine problemer.

men så var det det med mangel på egen fantasi da..

nei, jeg får legge meg i selen og finne et überspes jentenavn!!

eller gjøre som ei annen venninen sa; vi kaller døtrene våre for det navnet alle sammen hi hi

Jeg skjønner deg kjempegodt! Har faktisk droppet en god vennenne helt og holdetnt pga dette.

Hun tok "mitt" navn, som og er min fars navn. Hun har visst så og si så lenge vi har kjent hverandre ( 6år da gutten kom) at jeg ønsket å kalle opp min far.

Det verste var og at hun holdt det hemmelig til etter fødselen, men fortalte det til en tredje venninne mens hun gikk gravid, som fikk streng beskjed om at hun ikke måtte si noe til meg.

Nei slike venninner har ikke jeg bruk for, så nå har vi ingen kontakt.

Litt verre for deg da som har henne som nabo.

Men du kan jo tenke at du er heldig som har slik god smak og en venninne som ser veldig opp til deg.

Annonse

Siden du sier det selv, så kan jeg jo bare underskrive... Dette er en meget barnslig innstilling! Det er ingen som eier et navn i dette landet. Jeg eier ikke mitt eget navn, og du eier heller ikke ditt navn. Tviler på at du er eneste bærer av det fornavnet du har. Dette er altså ikke vanskeligere enn at du enten velger samme navn - dersom du får jente, da, eller velger et annet. Himmel og hav - har du sett i navneboka, eller? Det finnes litt mer enn to navn i den, for å si det sånn!

Det du gjorde "feil" fra starten av her, var å fortelle andre om at du ønsket dette spesielle navnet til et evt. barn i framtiden.

å jada, jeg har sett i navnboka mange ganger..men jeg liker kun det jeg hadde..noe pga oppkalling etter fam.medlem og at ingen andre i nærheten hadde det.

jeg var nok naiv da, og trodde at folk holdt seg unna navn som andre har sagt at de skal bruke, spes venninner.

jeg hadde hvertfall aldri tatt noen andres navn. men hadde hun sagt at hun også tenkte på det, da jeg sa det, hadde saken stilt seg annerledes. men hun har alltid vært en liten hermegås, så ja, akkurat med henne gjorde jeg muligens feil.

Det er ikke alle som har hjerne til å tenke selv.. mange hermer. Ingen har copywright på navn, men mellom venninner er det en uskreven regel at man respekterer hverandres favoritter. Men i virkeligheten blir det praktisert annerledes og nesten som et kappløp mot den store twistposen for å sikre seg sine favoritter først.

Håper du finner andre navn å like, HI. Start gjerne en ny tråd der du spør etter inspirasjon- så begynner vi på blanke ark og så håper jeg å kunne inspirere deg med navn jeg sitter inne med og gjerne vil dele;)

Du er veldig barnlslig og tåpelig. Hvordan kan du si at navnet er ditt? Det er umulig å eie et navn.

De kan ha akkurat like gode grunner for å velge det navnet som du har. Hva om de har tenkt på det navnet lenge? Bare fordi du åpner kjeften, så skal du bruke det???

Ei venninne av meg kalte sønnen sin for Kristian. Litt senere fikk ei veldig nær venninne av henne en sønn og de hadde også tenkt å bruke det navnet. Selvfølgelig kalte de ham for Kristian. Ingen sure miner for det.

Om barna til noen av mine foreldres venner hadde hett det samme som meg, ville jeg brydd meg katten om det. Sannsynligvis kommer ikke barna deres til å bli bestevenner i oppveksten heller. Hva er det du er redd for?

Det er bare helt patetisk som du surmuler.

greia er at hun ikke nevnte at det var et aktuelt navn for dem da jeg nevnte det. hadde det vært meg, hadde jeg holdt meg langt unna navnet venninna mi skulle ha på sitt barn.selv om jeg syns det var aldri så fint.

hvertfall når man bor 200 meter fra hverandre...

men men jeg er absolutt ingen 'superkvinne' som syns alt er greit, så jeg får heller surmule og være dritsur og barnslig en stund.

Ærlig talt!

Ok, så er hun usikker på seg selv, men det kan da virkelig hende at hun har tenkt på dette navnet uten at hun har sagt det!.

Du høres ut som en utrolig dominerende, og svært lite hyggelig venninne. Går det an å snakke slik om folk man respekterer og er glad i??? Det kan hende det ikke faller henne naturlig å buse ut med alt hun tenker på.

Selv er jeg veldig tilbakeholden med navnene jeg tenker på. Og hvis noen andre snakker om navn de vil bruke, sier jeg ikke noe om hva jeg har tenkt, for jeg vil nettopp ikke risikere at noen skal "rappe" dem. Men hvis de kommer på dem selv, får det heller være, og da finner jeg selv et annet navn.

Men jeg har snakket med noen som har nevnt navn som jeg har tenkt på, og da har jeg blitt helt perpleks og stille, og ikke sagt noe om at jeg har tenkt på det samme...

Jeg vil holde navnene jeg tenker på hemmelig til barnet er født og har fått navnet sitt.

Du får jammen gi deg, altså! Den som får barn først, må da vel få ta det navnet de vil ha. Tenk hvis du aldri får ei datter, så skal hun ligge unna det navnet hun har blitt glad i, fordi du en gang har sagt at du liker det?????

Når det gjelder navnevalg er det førstemann til mølla som gjelder. For alt du vet kan venninna di helt ha glemt at du nevnte det navnet, eller kanskje noen andre venninner har foreslått det for henne. Det virker skikkelig umodent å ikke snakke med henne om det engang, så dere kan ikke ha vært særlig nære i utganspunktet.

Tror HI har skjønt poenget deres. Hjelp henne heller til å få inspirasjon til nye navn å like. Når man er rasende må man få trasse litt- få raseriet ut og det var nok viktig for henne og få begravd dette navnet som var spesielt for henne.. Legge det bak seg for så å finne inspirasjon til å bla videre i navnejungelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...