Gå til innhold

Jeg har så ujevn og lite EL, kan jeg bruke pergotime uten oppfølging av legen...

Anbefalte innlegg

Jeg har så ujevn og lite EL, kan jeg bruke pergotime uten oppfølging av legen... NYTT 10:51 3.05.2007

.. og vil det skade meg ?`

Jeg orker ikke gå til lege å bli undersøkt, så jeg tenkte om jeg bare kjøper pergotime selv på nettet, og følger bruksanvisningen, om det kanskje vil hjelpe oss å bli gravide da ?

Fortsetter under...

Hei :-)

Ville bare si at jeg ville ikke ha brukt pergotime uten oppfølging av lege.

Jeg råder deg til å dra til legen og ta det opp med h*n. Jeg ble henvist til gynekolog, og på første time ble det tatt innvendig ultralyd. Vet ikke om du har tatt en slik undersøkelse før, men det gjør ikke vondt. Fikk også henvisning til en blodprøve en bestemt dag i syklusen.

Lykke til!

Det er ikke sikkert det er dette svaret du helst vil ha, men vær så snill og tenk deg om før du gjør noe sånt.

Jeg skjønner så veldig godt at du gjerne vil gjøre noe for å kunne bli gravid, men jeg skulle ønske du kunne prøve å ta en tur til en lege. Jeg veit godt at det ikke er det letteste, men tenk vertfall litt mer på det.

Kanskje er det ikke slik at du ikke har EL, men bare at du ikke merker mye til det? Jeg kan ikke si akkurat når jeg har EL, men blodprøvene mine viser uten tvil at jeg har.

Så er det slik at pergo er et hormonprepar

at, og det beste ville jo være om du slapp å ta det i det hele tatt! kanskje legen din veit noe annet som hjelper like bra, også slipper du hormonene.

Jeg kan ikke bestemme hva du skal gjøre, men håper du kan tenke deg om litt. Husk det er en risiko med pergo, eggstokkene kan bli overstimulert, og dette får du ikke kontrollert uten legehjelp. Det er også slik at man IKKE skal ta pergo flere sykluser på rad, man må minst ha en syklus opphold før neste kur.

Jeg ønsker deg lykke til, og håper du ikke oppfatter dette som et fy-fy-pekefinger-innlegg! (og hvis du gjør det kan du bare være sint på meg, det er helt i orden!!)

Nei jeg er ikke sint, jeg er bare OPPGITT ! Fastlegen min blir sur og fornærmet om jeg går til en annen lege. Fastlegen min vil ikke hjelpe meg, han sier at blir dere ikke gravide på naturmetoden, så får dere gi opp dette med barn. HVA skal jeg gjøre da ? Føler det ikke er hjelp i NOE HOS NOEN leger, gynekologer eller jordmødre...

Ingen finner ut noe som helst hos meg..

Da må du bytte lege!! jeg har også opplevd at ikek alle tar ønske om barn seriøst, og INGENTING er mer fortvilende enn å bli møtt med det når man er i en så vond situasjon.

Men du har RETT til å bli tatt på alvor og få hjelp! Du kan gå inn på www.trygdeetaten.no og bytte fastlege der. Det syns jeg du skal prøve, når du har slik en drittsekk til lege nå!

Stå på!!

Annonse

Du skal bare drite i (unskyld språket!!) om lege din blir sur og fornærma. Han kan ikke behandle pasienter slik!!!! Det er formange en stor psykisk påkjenning å ikke klare å bli gravid, og da skal man IKKE måtte oppleve å bli møtt på denne måten av leger. Du har rett på utredning og hjelp til å finne ut hva dere kan gjøre for å få barn.

Jeg veit ikke hvor du bor, men det må finnes andre leger i nærheten, i nabokommunen eller vertfall nærmeste by.

Hvis du har råd til å bruke litt penger på dette er sjølsagt en provat lege et godt alternativ, f.eks. Volvat er veldig bra -og du slipper lang ventetid.

Når jeg går til min lege og snakker om dette.. så får jeg høre, er du sikker på at det er så lurt å tenke på dette da.. du som har den psykiske helsen du har.. HALLO Jeg er frisk ! Men det vil ikke legen forstå. !!! Han henger bare fast i.. det var den psyken da, famileforholdene, tidligere problemer.. osv....

Trur du det er så lurt da ?

JEG vet hva jeg vil.. og det er å ha barn.

Begynner å bli ganske desperat og oppgitt.

Noen ganger så hører han ikke på meg i det hele tatt, han gir ikke informasjon til meg angående min helse, men til pappaen min, og det er brudd på taushetsplikten. Det er som han ser ned på meg fordi jeg EN GANG I TIDEN hadde psykiske problemer.

Jeg orker ikke gå til en lege som sier det samme om og om igjen.. jeg er ferdig med den tiden nå..

JEG ER FRISK..

og vil videre..

og vil ha barn.

MEN DEN JÆVLA LEGEN FORSTÅR IKKE DET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kjære deg. Forstår at du er oppgitt og ikke vil tilbake til denne legen!

Jeg ville helt klart å ha ringt å bedd om å få en ny lege.

Jeg må stikke nå, men jeg håper virkelig det ordner seg for dere, og at du får kommet deg til en lege som tar deg på alvor!

Masse lykke til!

Klem fra meg

Er det på lille pille du har tenkt å kjøpe pergotime? Da kan du likegreit gå på butikken, kjøpe deg en eske mentos og late som om det er hormoner.. Det gir lik effekt.Beklager, det er mye humbug med de liksompergotablettene.

Hvordan vet du at du har lite og ujevn el? Ved bruk av elstester?

De kan du heller ikke stole 100 % på.

Om legen din blir sur for at du bytter lege, det er jo bare tull og tøys. Hva er du redd for? At han skal komme etter deg og bite deg? hehe sorry meg altså.

Bytt lege på nettet og føler du ikke at du blir tatt seriøst, så gå til en privatist. Det koster bare noen få kroner mer og du får den hjelpen du trenger.

Dessuten er det farlig å bruke medikamenter uten tilstrekkelig oppfølging av lege. Det kan være andre grunner en manglende el som forårsaker manglende svangerskap og kanskje pergotimen vil gi mer skader enn den vil hjelpe. En vet aldri.

Og til sist. Pergotime er ingen tryllemedesin. Jeg har gått på 8 doble kurer, uten å ha lyktes. Så en blir ikke garantert gravid av pergotime, og en får ikke alltid el av den heller.

Hei

Denne fastlegen din høres jo ikke bra ut, mulig det er han som har psykiske problemer..

Du kan faktisk anmelde han for brudd på taushetsplikten, og det at du har hatt problemer tidligere skal ikke innvirke på ditt tilbud om behandling.

I følge statistikken kommer 3 av 4 til å oppleve psykiske problemer i løpet av livet, så det argumentet kan legen din stappe et visst sted for å si det på godt norsk.

Hvis jeg var deg ville jeg henvendt meg direkte til en gynekolog som jo er ekspert på området, du trenger ikke henvisning fra fastlege for å gjøre det hos de allers fleste, det blir bare litt dyrere men det er det jammen verdt.

Du har krav på utredning uansett hvor du bor i landet og hvem du har som lege.

Mistenker at denne legen din er en "venn eller nær bekjent av familien" og at du derfor frykter hva som vil skje hvis du bytter lege.

Har selv vært der, legen vår tok ingen på alvor og det holdt på å koste faren min livet, så nå har hele familen brutt med denne legen.

Har i dag en fastlege som er helt strålende.

Ikke gi opp å få hjelp, vær egoist og gjør det du ønsker mest.

Trenger du støtte så er vi her inne alle sammen.

Stor klem og lykke til.

Annonse

Hva har egentlig familien din med hvilken lege du bruker? Å trenger de å vite det egentlig? Det er jo bare du som kan fortelle dem at du ikke går dit lenger? Legen har jo taushetsplikt. Du bør få deg en ny leg som forstår deg litt bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...