Gå til innhold

rubella?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei og Hopp=)

Lurer på om det er flere her inne som ikke har fått påvist antistoff mot rubella? Jeg er nå gravid med nr2 og føler meg jo litt dum som ikke tok det på alvor og vaksinerte meg!

Har en liten en som skal i barnehagen snart, men jeg mener alle unger er vaskinert mot røde hunder? eller var ikke det før i 6kl?

 

Begynner bli litt urolig.. er forresten 9 uker på vei, og kvalm:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste får jo vaksine som barn, mener jeg. Røde hunder er vel hovedsak en barnesykdom. Men jeg husker å ha hørt at siden de vaksinerte så godt, var sykdommen bortimot forsvunnet...?

Er slettes ikke sikker, og det er jo ved graviditet den er skummel. Men jeg vil tro at dersom det oppstår i bhg, vil dere som foreldre få beskjed slik at barnet kan holdes hjemme i smittetiden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får vaksine mot rubella/røde hunder når man er 15 måneder, og når man går i 6.klasse på barneskolen=)

(mmr vaksinen)

dersom en som gravid får røde hunder i løpet av de 3 første svangerskaps månedene kan fosteret få arlvorlige misdannelser.

har nylig hatt en oppgave om dette på skolen å vi fikk beskjed om at dersom et barn var blitt smittet i barnehagen bør h*n holdes hjemme til feberen har gått ned å smittefaren er over.

barn som er blitt smittet bør heller ikke være nær gravide som ikke er imun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vaksinert (vokste opp i Spania ) , og de glemte å vaksinere meg i barselseng forrige gang . Men , men . Rubella ikke så vanlig i Norge lenger . Bekymrer meg ikke veldig , men holdt meg i Norge de tre første mnd av svangerskapet .

Tillhører egentlig 2.termin , men må jo inn her å kikke litt : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...