Gå til innhold

En ting er røyking. Men overvekt???


Alenemor til 2prinsesser

Anbefalte innlegg

Hvor har dere fra at dette skader barnet??? Kan dere i det minste sette frem dokumentasjon?? Det blir jp så usakelig at det er helt skremmende.

 

Ja røyk er ikke sunst for barnet, d vet ALLE. De som røyker tror da ikke at barnet har godt av det. Hallo. Men samma d

 

 

Men overvekt?? Problemet med og være overvektig er at man kan slite veldig med og bli gravid. Men det er da søren ikke farlig for barnet.

 

Hvorfor kommer dere med sånne usakeligheter??

 

Er dere overvektige selv og har dårlig selvtillit så da må dere rakke ned på andre som er d å? Sånn at de får d like jævli selv??? Eller er dere rett og slett bare dumme og uvitende???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler du deg tråkket på tærn? Tror nok det er du dom veier for mye, jeg...

 

"Overvekt like skadelig som røyking"

Overvekt er like skadelig for gravide som røyking. Overvekt øker risikoen for at fosteret dør i mors liv, og gir større sjanse for å få diabetes og høyt blodtrykk.

 

Overlege på Nyfødtavdelingen på Rikshospitalet, Tor Henriksen, mener at gravide får for lite informasjon om dette.

 

"Det må utvikles brosjyrer og kursing for helsepersonell på dette feltet. Jeg tror helsepersonell rett og slett ikke vet nok, og dersom de vet at det er en sammenheng er de redde for å gi råd. De er redde for å forstyrre i mors kosthold og at dette kan komme til å skade barnet eller forstyrre svangerskapet. Det er en angst for å gi råd i denne sammenheng til overvektige kvinner", sier Henriksen.

 

Kilde: NRK

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sagt at jeg er slank, men d er da for søren ikke porblemstillingen her heller.

 

Har du link til d???

 

Er det bare en som har sagt dette eller er det dokumentert??

 

Mange leger sier noe, men d er da søren ikke dokumentert???

 

Er det jeg spør etter, dokumentasjone på dette. Ikke en eller annen lege oppi trondheim som MENER dette. Og at han har rett og alle andre vet for lite....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ringe overlegen på Nyfødtavdelingen på Rikshospitalet, Tor Henriksen, og spørre ham selv?!

 

Tlf: 23 07 00 00

 

PS: Rikshospitalet ligger IKKE i Trondheim...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym ... dette er snakk om veldig overvekt.. ikke noen kilo ekstra... men uansett så bærer folk på kiloene sine selv og ingen har rett til å rakke ned på dem uansett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ikke link til denne kilden din??

 

Og ja d kan godt henne at han har sagt dette. D gir jeg faktisk blanke i.

 

Om EN lege sier at og drikke melk når man er gravid er helsefarlig og ungen vil dø av d innen den blir 1 år. Tror du på d da???? Helt seriøst, d er EN eneste lege. Eller kanskje to eller tre. Jeg vet ikke. Men det er jo uansett ikke dokuumnetert og da velgerjeg og ikke bry meg med d.

 

 

Og uansett, så kommer man til den delen, hva tror du at du er??? Som tror t du har rett til og rakke ned på de som er overvektig??? Hva tror du at du er???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym er bare ute etter å provosere og være hurpete. Ikke bry deg om det Husmusa=).. uansett bedre å ha noen kilo ekstra enn å ha en sånn personlighet at man ikke kan glede seg på andres vegne og er bitter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 170 høy og veier 90 kg har du en BMI på 31,1:

 

BMI på 30 eller over klassifiseres som helseskadelig overvekt eller fedme. Helseplager som kan oppstå er for eksempel belastningslidelser, diabetes og hjerte- og karsykdommer.

 

www.dagbladet.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa skjønner d :D Jeg gir egentlig blanke...

 

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor ikke de kan passe sineegne saker. Istedenfor og sitte på sine høye hester og rakke ned på andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI er egentlig en feil måte og egne på.

 

Fordi at en person kan ha tung ben byggning mens en annen kan ha lett.

 

Så det der blir også feil

 

 

PLUSS at det har virkelig INGENITNG og gjøre med at det er farlig for barnet og være overvektig...

 

Du har ingen sakligheter og komme med, og da skjønner jeg ikke hvorfor du gidder????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skjønner ikke jeg heller... men det er derfor VI er bedre enn Dem =) for vi har noe som heter samvittighet... de må leve med sin egen bitterhet og manglende epati for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Professor Tore Henriksen ved Kvinneklinikken på Rikshospitalet har liten sans for de liberale alkoholrådene:

 

"Overvekt vers

 

- Dette synes jeg er altfor mye! Jeg vil selvsagt ikke nekte gravide kvinner å ta et glass vin til maten i godt selskap, men det bør ikke bli oftere enn et par ganger i løpet av svangerskapet, sier Henriksen til VG.

 

Ost, eller ikke ost. Vitamintabletter eller ekstra kalsium: Ifølge Henriksen er det ikke bakterier og mangel på næringsstoffer som er det største problemet for gravide norske kvinner.

 

- Dette blir bare detaljer i forhold til det virkelig store problemet, nemlig at norske gravide kvinner spiser for mye kalorier. De er overvektige og i elendig fysisk form, sier Henriksen til VG.

 

(VG 04.11.2003 kl. 08:33)

 

Les hele artikkelen på: http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=200142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut med å referere til VG og Dagbladet! Kom ihvertfall med en vitenskapelig artikkel fra en skikkelig medisink tidsskrift,ikke det svadaet som avisjournalister rabler ned i blekka si! dtte gjelder det meste av påstander. Noen sov visst i timene om vitenskapelig forskning og statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer der klarte du og dra opp ett 4år gammelt vg oppslag, som handler om alkohol...

 

 

Siterer :

" Dette blir bare detaljer i forhold til det virkelig store problemet, nemlig at norske gravide kvinner spiser for mye kalorier. De er overvektige og i elendig fysisk form, sier Henriksen til VG. "

 

Hvor står d at overvekt er farlig for barnet??? Er jo d som var saken her nå.

 

At vi mennesker generelt blir feitere og feitere er jo søren ikke noen hemmelighet.

 

Men hva har den saken med overvekt og farlig for barnet da????

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt er like skadelig for gravide som røyking. Overvekt øker risikoen for at fosteret dør i mors liv!

 

Hvis du vil ta sjansen på dette så gjerne for meg... Men hvis du veier for mye, og mister, så skyld ikke på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra????

 

Du må jo være lite innteligent. Du kan ikke bare finne på ting også flott er d liksom. Også skal alle høre på deg.

 

 

Du har jo ingen dokumentasjon. Du bør jo i d minste ha d når du slenger ut sånt som dette.... D er jo du som sitter igjen og taper diskusjonen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du begynner å bli en smule hissig her nå, Husmusa;p

 

I GRAVID juli/august 2005 står det en artikkel om overvekt og svangerskap:

 

"Mellom 10 og 12 % av den norske befolkningen har en BMI på over 30. De er altså kraftig overvektige. Nyere forskning viser at rundt hvert femte keisersnitt i Norge gjøres på grunn av overvekt hos mor. En operasjon som keisersnitt, er risikofylt siden overvektige har større sjanse for blodpropp og sårinfeksjoner. Kvinner som lider av fedme, har over 20 ganger så stor risiko for å få barn med fødselsvekt på over 5 kilo som kvinner med normal vekt."

 

"Her er noen av komplikasjonene som kan oppstå hvis man er overvektige i svangerskapet.

* Svangerskapsdiabetes

* Høyt blodtrykk

* Svangerskapsforgiftning

* Store barn

* Komplikasjoner ved fødselen"

 

Jeg tror at svangerskap der mor lider av fedme kvalifiseres som risikosvangerskap,og blir fulgt nøye opp. Men dette betyr ikke at nødvendigvis fosteret lider inni mammas mage;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, joa kanskje.... Men blir irritert når personen ikke kan svare på spm, og bare kommer med masse svada....

 

 

Jo store barn osv osv er greit nok det. Men overvekt er da søren ikke like skadelig for barnet som røyking.

 

Hvordna klarer de som er overvektige OG røyker får friske barn da???

 

Skjønner jo den med storebarn og blodtrykk og d andre du sier. Men er fortsatt ingenting som sier at det faktisk er FARLIG for barnet at mor er overvektig.

 

Og som anonym så pent sa, hvis barnet ditt dør ikke skyld på meg.

 

Tror vel da ikke at det er noe større sjangse for at ungen dør hvis mor er overvektig. Er jo ikke noe mer sundt og være ekstremt tynn heller.

 

Så er jo den alt med måte man skal ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Hvordna klarer de som er overvektige OG røyker får friske barn da???"

 

Dette sier seg vel selv, Husmusa;) hehe.. Dette går på statistikk og sannsynlighet. Man kan få undervektige barn med astma selv om man ikke røyker, og det er heller ikke en umulighet å få en baby på over 5 kg selv om man er normalvektig. Poenget er jo at SANNSYNLIGHETEN øker;) Ikke at det MÅ bli slik eller sånn...

 

Hvis noe "går galt" med noen av mine barn (det være seg at de får astma, er undervektige/overvektige ved fødsel e.l.) vil jeg gjerne vite at jeg gjorde alt i min makt for å senke sannsynligheten for at det skulle skje.

 

Dersom man er overvektig, men spiser sunt gjennom hele svangerskapet vil nok ikke babyen bli stor heller;) Dette går jo på inntak av kalorier per dag. Poenget er at det er mer SANNSYNLIG at ei som lider av fedme inntar flere kalorier per dag enn ei som er normalvektig. Detbetyr ikke at det ALLTID er sånn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er selv lege, men ingen gynekolog. Her er noen referanser som omhandler overvekt og graviditet.

 

Prepregnancy Weight and the Risk of Adverse Pregnancy Outcomes:

N Engl J Med 1998; 338:147-152, Jan 15, 1998. Original Articles

 

High Prepregnancy Body-Mass Index — A Maternal–Fetal Risk Factor

N Engl J Med 1998; 338:191-192, Jan 15, 1998

(disse er fra New England Journal of Medicine, et av verdens mest annerkjente medisinske tidsskrift, internettadressen er www.nejm.com, også er det bare å søke på feks overweight pregnancy..., en kan også søke på smoking pregnant så kommer det flere artikler her også. Det finnes en hel drøss av slike artikler, også i gynekologiske tidsskrift)

 

Når alt kommer til alt er det vel ingen tvil om at det beste er å være en slank mor som ikke røyker. (men selv om man er det kan det jo hende man har andre vaner som ikke er sunne..) Men det finnes mange overvektige røykere som blir gravide og får friske barn. Det blir en litt dumt å diskutere hva som er verst, det er nok medisinsk enighet om at ingen av delene er å foretrekke. Når en først er overvektig og har blitt gravid, er det nok best å ikke tenkte så mye på om det kommer til å gå galt pga overvekten, det gjør jo som regel ikke det. Røyking kan man slutte med når man blir gravid selv om en har røyket lenge, men dersom man er overvektig blir det jo litt vanskelig å forandre det sånn over natta. Man kan jo alikevel spise sundt og mosjonere litt, og dette gjelder jo for alle, overvektig eller ikke.

 

Leger har nok ulike meninger når en spør om røyking osv under svangerskap, så en skjønner jo at det fort blir forvirring når en snakker sammen og sier at "min lege sa ditt men en annen sier datt.."

 

Så lykke til til dere alle, håper dere begraver stridsøksen og nyter graviditeten, overvektig eller sylfide, røyker eller ikke-røyker. Og husk at det er farlig å slanke seg for mye under en graviditet.

 

Dette er ikke ment som et hønemor-innlegg fra noen som tror de vet mer enn andre, ville bare komme med et synspunkt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å ta dette på krangle da musa..

Stort problem med fedme hos grvide og store babyer..d vet vi..Jaja, anyway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husmusa d er jo ikke bare du som har de riktige svarene..du legger d frem som om at iiiingen andre enn du vet hva som er farlig og ikke... Jeg spyyyyyr!! Og jeg er ikke anonym en gang....æsj......blæOvervekt er skadelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei på deg husmusa:)

 

tror du klarer å bære fram babyen uten problemer jeg!! babyene våre klarer seg gjennom utrolig mye de ni månedene vi bærer på de.... tror ikke noen kan skylde på mor visst det blir spontanabort. tenker visst jeg mister at det er noe galt med barnet, ikke med meg, eller noe jeg har gjort.

 

Lykke til med svangerskapet ;) ;)

vær glad i den kroppen du har, jeg er glad i min, selv om jeg ikke er noen sylfide.

 

hilsen meg...

ps. aner ingenting om vitenskapelige svar på den opprinnelige diskusjonen- ville bare heie på deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...