Gå til innhold

Vært hos gyn i dag -det føles som om livet mitt er over!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har vi vært hos gyn/lege og fått svar på mine blodprøver og hans sædprøve.

Mine prøver var helt fine, påviste EL og undersøkelsen etterpå viste også mange fine egg og alt normalt.

MEN når det gjelder sædprøven sa gyn følgende: "denne viser normal mengde, men de beveger seg ikke helt som de skal. Har dere tenkt hvor dere vil henvises for prøverør??"

Vi prøvde og prøvde å spørre om hun ikke kunne forklare litt mer, om det ikke var noe han kunne gjøre, om det ikke var sjans for at vi kan bli gravid på egen hånd likevel, og dama ble skikkelig sur! Hvis ikke vi kunne bestemme oss for hvor vi ville henvises for prøverør var det liksom ikke vits at vi satt der lenger!

Jeg føler meg fullstendig tom og ødelagt. Prøvinga har gått veldig veldig hardt inn på meg siste halve året, har ikke noe håp eller livsmot igjen, og bare tanken på å gå gjennom prøverør fikk meg til å hikstegråte, og jeg måtte nesten rope "kan jeg ikke få slippe det??"

Til slutt måtte mannen min si til hun legen at vi gjerne ville diskutere dette litt og evt. ringe henne seinere. Da vi gikk sa hun bare "ring meg når dere har bestemt hvor dere vil henvises da!"

Nå er jeg virkelig heeelt nede, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Er på jobb, men klarer ikke å tenke klart eller få gjort noe.

Det er tydeligvis ikke noe håp for oss mer...........

Skrevet

Hei Agnes

Det er fortsatt håp! Er ikke lenge siden jeg var i din situasjon, og nå sitter jeg her med ett egg i magen.

Mannen min hadde også ekstremt dårlig kvalitet, men han gikk til Purvis som fant ut at det var en årsak (infeksjon). Han ble behandlet for infeksjonen og fikk også hormoner, og kvaliteten ble veldig bra - bortsett fra det fortsatt var veldig få celler.

Vi hadde heldigvis økonomi til å gjøre dette privat, så nå 2 månedere senere er jeg allerede ruger.

Dere har sikkert gode muligheter hvis alt er i orden med deg. Søk etter mer informasjon og mer kvalifisert utredning.

Hvor i landet holder du til?

Skrevet

Tusen takk for svar!!

Jeg vil gjerne prøve å finne ut om det ikke er noe annet vi kan prøve for å forbedre sædkvaliteten. Har jo lest mye om sink ig vitaminer her inne, men kanskje det er andre ting. Prøvde å spørre legen om det, men hun svarte bare kjempetvert; nei DET er det jo ikke no å gjøre med, sånn er det bare.

Jeg skulle så gjerne snakka med noen andre, som kunne forklart meg litt mer! Vi bor på Østlandet, et par timer nord for Oslo. Å dra inn dit er ikke problem.

Skrevet

Hei Agnes

Forstår veldig godt hvordan du føler det, har hatt det akkurat på samme måte.

Jeg er frisk som en fisk, mens min mann har både lavt antall sædceller og en del som ikke beveger seg som de skal.

Vi holder nå på med vårt første prøverørsforsøk og har fått beskjed om at sjansene våres for å lykkes er gode.

Anbefaler deg å be en androlog sjekke din mann på nytt, iom at du ikke var særlig fornøyd med din gyn.

Dr Ken Purvis på Andrologisk Senter i Oslo kan jeg anbefale på det sterkeste, han er kjempeflink og tar folk på alvor.

Han kan rette opp eventuelle ubalanser i hormonene og fikse infeksjoner som mann kan ha gått med lenge uten å vite noe om det.

I mange tilfeller er det mye som kan gjøres for å forbedre sædkvaliteten, mannen bør ta vitamintilskudd; Omega3,6,9, B og E vitaminer og sink og selen.

I tillegg er det mange som har fått god hjelp av akupunktur.

Hvis han røyker er det en god ide å prøve å slutte.

Håper at du etter å ha tenkt litt på det ikke gir opp , og skjønner at det er masse god hjelp å få. Du er så absolutt ikke den eneste med dette problemet, det er mange av oss bare inne på denne siden.

Stor klem og lykke til.

Skrevet

Takk igjen for gode ord!!

Det ENESTE som gjør at jeg klarer å holde ut nå føler jeg, er å skrive litt her inne og lese svar fra dere snille jenter.

Jeg tar visst dette fryktelig tungt.....

Jeg skulle ønske vi kunne blitt forklart litt mer om problemet, om det virkelig ikke er mulighet for at vi kan klare dette på egenhånd, og om det ikke finnes andre ting som kan hjelpe.

Det høres sikkert helt uforståelig ut, men sjøl om det ENESTE jeg ønsker meg noen gang her i verden er å få en baby, så orker jeg ikke tanken på å gå gjennom prøverør.

Hun legen sa også at det var minst 1 års ventetid på det, at vi måtte regen med å ikke lykkes på 1 eller 2 forsøk for det var vanskelig å få egg til å feste seg, OG at bare medisinene kostet rundt 18.000, så kom behandlinga i tillegg.

Jeg begynner å gråte igjen bare jeg tenker på det nå. Vi kommer jo ALDRI til å få barn!!!!!!!!!!!

Skrevet

Herregud, den gyn`en din høres ut som den heksa, snakk om å svartmale prøverørsbehandling.

Ja, det stemmer at man bør ta høyde for 3 forsøk, statistikken viser det, men gjelder jo ikke alle. Noen klarer seg med ett eller 2 også.

Jeg er på første forsøk og regner med at medisinene tilknyttet dette forsøket kommer på ca 10.000, det er noen som kommer opp mot 15.000,- men det offentlige dekker utgifter til medisiner over dette i løpet av tre forsøk.( Du legger ut, og de betaler tilbake)

Skal du ta det offentlig må du regne inntil ett års ventetid, men det kan gå raskere også, kommer litt ann på hvor du vil søke. Riksen har nok lengst ventetid i landet og sier ca 9 måneder venting om dagen.

Det koster 1.500,- pr forsøk å ta det offentlig, så totalt på 3 forsøk betaler du 1.500,- x 3 + 15.000,- i medisiner.

Privat er der dyrere, men da slipper du som regel noe særlig venting.

Det er ingen som ønsker å bli gravid ved prøverørsmetoden, det er liksom ikke den mest romantiske settingen, men jeg er forløpig positivt overrasket over hvor greit det går med medisiner osv. Har ikke noe særlig bivirkninger og er ved godt mot fortsatt.

Ser ingen grunn til at du ikke skal bli gravid, for det første er du i perfekt alder( ser du står inne som 1980 modell) og for det andre så er ikke dårlig sædkvalitet det værste å få hjelp til å lykkes med mhp prøverør.

Ikke gi opp, du skal se det blir din tur en dag også.

Skrevet

Hei Agnes!

Jeg kjenner også for meg hvordan du har det nå! Det er to år siden at mannen min fikk svar på sædprøven nå, og livet falt i grus. Vi kom ikke gang med prøverør før i vår, og jeg er så gla for det. Mistet i første runde, men nå er vi i gang igjen :-)

Jeg bestilte time til sædeksperten Purvis i dag, kanskje han kan gjøre noe for oss :-) Du kan ta en titt på nettsiden deres på http://www.andrologisksenter.no/index.html og se hva de har og tilby. Kan være greit med en slik utredning også!!

KLEM

Skrevet

hei det finnes masse å prøve......snakk med alf andreassen (homeopat) han jobber med fertilitet, regner med også hos menn, spør i allefall......

ta kontakt med arena klinikk i oslo, dem har tlf nr hans......dems nr er 22028060

Skrevet

Hei på deg!

Gi for all del ikke opp håpet! Det er hjelp å få for de aller fleste. Min kjære hadde elendige svømmere og selv ikke kong Purvis kunne hjelpe. (Fint å lese at andre har hatt bedre lykke der.) Den godeste doktoren ga oss heller ikke særlige gode prognoser med prøverør og ønsket ikke å anbefale oss til noen norske klinikker. Vi dro til Danmark og for øyeblikket ligger resultatet ute i vårsola og sover sin søteste søvn. Så det er håp!!

Klem fra

Skrevet

Hei

Jeg har et vennepar som var hos Purvis og i Porsgrunn. De ble gravide på første forsøk og har fått verdens nydeligste datter.

Dette trenger ikke å være så dramatisk :o) Jeg skjønner at du føler det sånn nå altså, men jeg tror nok du kommer over det og blir veldig ivrig i det nye prosjektet.

HMS - Kan jeg spørre hvilken klinikk i Danmark du var?

Skrevet

Hei Agnes:)

Det er NÅ livet begynner!!!!;)

Nå skal vi se fram til en spennende tid med spay,sprøyter og masse hormoner!!;)

Jeg gleder meg,for har hatt så mange slag i trynet..

Så prøverør-forsøk er bare barnemat for meg:)

Husk: I motgang blir man sterk!!

Klem;)

Skrevet

Takk for alle svar!

Dere syns sikkert jeg er helt idiot, men jeg klarer ikke å se på prøverør som en mulighet. For meg er dette ensbetydende med at vi aldri kommer til å få barn -og den tanken tar nesten livet av meg!!

Jeg klarer ikke akkurat å forklare hvorfor jeg ser så mørkt på prøverør, men det er jo for det første evig lenge å vente, det er masse usikkerhet, opp og nedturer -og jeg leste akkurat nå at bare 25% lykkes, og det var de med best utgangspunkt. Om f.eks. mannen har dårlig sædkvalitet er det enda mindre sjans. det vil jo si at for oss er det nesten ingen vits å prøve.

Jeg er glad for at så mange gidder å svare, og det hjelper på en måte litt å lese alle de oppmuntrende ordene deres, men akkurat nå syns jeg ikke jeg har noe mer å leve for. Jeg bare griner og griner, klarer ikke å stoppe, og det gjør så vondt inni meg at jeg veit ikke hvordan jeg skal holde ut!!

Skrevet

Huff for en lege du har! Ufølsomt å snakke sånn, man er jo tross alt i en vanskelig og sår situasjon.

Men det går bra for de fleste.Selv om alt ser svart ut for deg nå.Mannen min hadde testikkel-kreft og vi trodde virkelig alt var dødt der inne.Men det var det ikke, og dessuten er det jo nok med et søtt lite rompetroll ;-)

Fatt mot! Snart skal du bli mamma! Ting tar bare litt lengre tid enn antatt noen ganger.Og da er det godt å ha BIM.Her har jeg skrevet meg støl i fingrene, grått bitre tårer og fått gode venninner.

Stor klem fra gamle hønemor med 1 AIH, 1 IVH og 2 ICSI! Og en hjerteknuser på 4 mnd.

Skrevet

Kjære Agnes!

Det er naturlig å føle en voldsom sorg over dette så klart, men jeg håper etterhvert at du klarer å se et lys. Det er mye som kan gjøres for å forbedre kvalitetten som du jo nå har hørt fra mange av jentene her.

OG PRØV å se på prøverør som en fin mulighet, ikke som noe grusomme greier. Heldigvis klarte jeg ganske raskt å se på det som en fantastisk hjelp når det var umulig å få til å naturmetoden (tette eggledere kommer man liksom ikke så langt med nei). tenk på alle barna som har blitt til på denne måten. Statestikken viser at 70 prosent av de som har gjennomført tre forsøk lykkes i løpet av den tiden. Og du er ung, det er et digert pluss! Håper du på sikt kan se lysere på dette. Om det er slik at dere prøver IVf etterhvert er det en veldig spennende tid og du lærer masse om kroppen. Medisinene er ikke så ille, det varierer selvsagt fra person til peson, men jeg hadde det iallefall helt fint.Tiden går også ganske fort faktisk, vi stod i kø i ni måneder på Riksen og det gikk fort. Når din tyngste sorg har lagt seg har du blitt sterkere og klarer å være positiv. Å tenke positivt er uhyre viktig i alt dette!!!!!

Klem

Skrevet

Forstår veldig godt hvordan du har det. Jeg var helt knust da legen sa at pga to tette eggledere, var eneste muligheten for å bli gravid var med prøverør.

I dag er dette ett år siden og nå er jeg endelig på 12 uker på vei etter første forsøk :-)). Den lange ventetiden var tøff, og jeg må si jeg misunte dere som hadde håp om å bli gravid i venteperioden. Du og mannen din kan få behandling som kan hjelpe dere mens dere venter. Det er veldig store sjanser for at det går bra!! Søk litt på nettet, dr Purvis kan hjelpe og akupunktur har hjulpet mange.

Hvis dere kommer så langt som til IVF-behandling, er dette stort sett veldig greit uten særlige problemer. I mellomtiden kos med hverandre uten tanker om riktig "tid" o.l.

Lykke til!!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Haugesund sykehus har ventetid på ca 3 mnd, så det trenger ikke bety lang venting.

Og dere har gode muligheter for å lykkes, de tar ofte icsi i stedet for ivf hvis kvaliteten er dårlig.

En kollega tok icsi og ble gravid på 1. forsøk (dårlige svømmere var feilen hos dem). Når barnet var 6 mnd gammelt ble hun gravid på egenhånd enda det ikke skulle være mulig.

Så, ikke gi opp, men prøv å aksepter at dere trenger hjelp til å lage barn. Det blir flotte barn av icsi/ivf også vet du.

Skrevet

Hei Agnes!

Nesten akkurat som du følte det i dag følte jeg også.

En nedtur at det naturligste i verden fungerte ikke hos oss, til å bli deprimert av.

Vi har samme problem som dere, min mann sædkvalitet var ikke optimal og svømte ikke riktig.

Jeg husker tårene trillet da vikar gyn. skrev søknad til Fertilitetsavdelingen i Porsgrunn(i oktober). Vikargyn. var ikke noe særlig støttende.

Vi var heldige som fikk samtale i Porsgrunn før jul. Legen der fant ut at min mann hadde åreknute i den ene testiklen. Det var det ingen som hadde nevnt tidligere.

Jeg startet opp behandlingen med hormoner (slapp spray, var med på prøveprosjekt på ny medisinering) i begynnelsen av februar.

Da jeg startet opp med hormonene kontaktet jeg akupunktør i byen hvor vi bor. Min mann var hos akupunktøren noen dager etterpå, og fikk homeopatmidler for åreknuten. Det tok han i 5 dager før han skulle levere sæd og de hentet ut egg av meg. Åreknuten ble borte, han hadde aldri levert så mange sæd på tester som den dagen det virkelig gjalt.

Jeg fortsatte med timer hos akupunktøren, ikke så ofte, og har fremdeles timer der.

I begynnelsen av mars viste graviditetstesten +. Yes, vi hadde fått det til!

JA, så for oss var det 1 forsøk som skulle til. Nå har jeg kommet til 15. uke, og vi har vært på 3 UL.

Ikke gi opp, verden raser IKKE sammen. Det er godt vi lever i 2007, mange muligheter til å få god hjelp.

Jeg kan anbefalle at deres gyn. sender søknad til Porsgrunn, de er veldig flinke og bruker metoder etter Danmark der. Be gyn. sende inn søknad nå, så kan det hende at dere har fått det til på andre måter innen dere får komme til samtale. De har normalt ca 7 mnd ventetid.

Lykke til og mange Bamseklemmer fra meg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...