Gå til innhold

Alkohol svært tidlig i graviditeten..

Anbefalte innlegg

I slutten av uke tre og helt i begynnelsen av uke fire (mine uker), før jeg altså visste at jeg var gravid, nøt jeg alkohol. Drakk ett og et halvt glass første dag, et halvt glass dag to og et glass siste dag. Var på seminar med jobben, og tenkte at det kanskje ikke var bra å drikke alkohol da jeg jo kunne være gravid, men skjøv det bort, tenkte jeg var overhysterisk. Sjansene for at jeg var gravid var minimale, da jeg nettopp hadde sluttet på pillen, og det kan jo lett ta et år før man blir gravide også.. Etter at jeg testet positivt noen uker senere har jeg jo selvfølgelig litt dårlig samvittighet. Man vil jo selvfølgelig gi den lille de beste forutsetninger, og det er ingen morsom tanke at mitt barn skulle blitt mindre intelligent pga noen glass vin som jeg ikke engang nøt da jeg hadde mistanke om at det kanskje kunne være skadelig. Samtidig tenker jeg at jeg jo umulig kan være den eneste som har gjort dette. Syns kanskje myndighetene også burde gå ut å understreke at det også er farlig med alkohol når man kun planlegger.. Ellers prøver jeg å gjøre alt annet riktig, spiser sunt, tar folat, vitaminpille og omega, trener og går tur.. Herregud, man finner så mye som kan være skadelig for barnet når man setter seg litt inn i dette. Leste at kanskje stråling fra datamaskin ikke er bra (jobber hele dagen på dataen..) og at lange flyturer ikke er det beste i begynnelsen av gravidiitet pga surstoffmangel (har nettopp fløyet tur retur USA..). Når jeg leste det om dataen sluttet jeg ihvertfall å ha laptopen på fanget! Noen andre som har nytt alkohol tidlig i svangerskapet? Eller er bekymret for andre ting?

Fortsetter under...

Tror ikke dette er noe farlig nei. Med min nr 1 visste jeg ikke at jeg var gravid før i 16. uke, pga av at jeg hadde mensen.(Og at vi ikke prøvde i det hele tatt) Da var jeg ofte ut på festligheter, og da jeg var 17 år, ble det litt alkohol på den tiden. Slutta med en gang jeg fant ut at jegvar gravid da. Men ungen tok ingen skade av det. Men man BØR jo helst unngå, men er ikke så lett når man ikke vet det da:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...