Gå til innhold

Kan melka ha for lite næring?

Anbefalte innlegg

Som om det ikke er nok å bekymre seg for om man har nok melk til barnet, har jeg nå fått høre at man kan ha for lite næring i melka. Søstra mi sier nemlig at hun måtte slutte å amme ganske tidlig fordi det ikke var næring i melka, hvordan kan man vite om melka er for "tynn"? eller har hun kanskje misforstått eller husker feil, er noen år siden hun hadde små.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9157981-kan-melka-ha-for-lite-n%C3%A6ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer så godt som aldr i at en har for lite næring i melka. Før trodde de det, siden mye av melka ser tynn ut og kan være litt blålig i fargen (omtrent som skummamelk). I tillegg så ammet de ikke etter selvreguleringsprinsippet før, så da fikk de ofte ikke opp produksjonen godt nok. Tilbud - etterspørsel styrer jo hvor mye melk en produserer, og om en da nekter babyen mat, fordi det er for kort tid siden sist, så vil jo ikke produksjonen øke... En annen ting er at noen tror de ikke har nok næring i melka siden babyen gråter mye om kvelden, noen prøver da mme og får en roligere baby og da er det jo lett å tro at melka ikke har nok næring. Det som skjer om kvelden er at melkepsoduksjonen er lavere om kvelden, sånn at babyen skal die mer om kvelden. Da får h*n i seg mer av den feite melka og når babyen da først er ordentlig mett, så holder den seg mett lenger og sover bedre om natta :-)

Grunnen til at de har relativt hyppige kontroller i begynnelsen er for å følge med på vekt/lengde utviklingen. Skulle du av en eller annen grunn ha for lite næring i melka (noe som er veldig lite sannsynlig), så vil de på hs oppdage dette på kontrollene. Da er det bare å begynne med mme eller grøt i tillegg til amminga :-) Om du da skal begynne med det ene eller det andre, kommer an på alderen til lille. Dette skal de vite en del om på helsestasjonen.

Lykke til videre med ammingen av din lille! Det går sikkert kjempebra :-D

Hei. Hvorfor lurer du på dette? Er vektoppgangen fin så er det ikke noe problem. Her har vi for dårlig vektoppgang selv om jeg har masse melk. Det er ikke for lite næring i melka, men snuppa mi vil ikke spise skikkelig, og får i seg for små mengder. Jeg måtte derfor begynne å supplere med velling fra 3,5 mnd, og grøt fra 4 mnd, i tillegg til ammingen. Nå legger hun fint på seg.

Mm er jo tilpasset babyen og er helt ideell ernæringsmessig. Så lenge babyen legger godt på seg kan du være trygg på at han/hun får den næringen han trenger. Legger han ikke på seg så er det mest sansynlig andre årsaker (for lite melk/han spiser for små mengder el.l.).

Takk for svar begge to:) Amminga går egentlig veldig greit, men er førstegangs med en ganske fersk baby så bekymrer meg kanskje litt for fort, grunnen til at jeg lurte var at søstra mi mente at dette var arvelig og at jeg burde gå mye oftere på helsestasjonen for å få oppfølging. Men hvis det er så sjeldent som dere sier så orker jeg ikke stresse, for babyen er egentlig ganske rolig, hadde en dag i forrige uke der hun var helt vill og skulle ha mat, men regner med at det bare var en økedag da:)

Økedager må du nok regne med i tide og utide ja. Vekten kan også gå litt i rykk og napp, så det er ingen grunn til panikk dersom hun varierer litt der heller. For lite næring i melka er i utgangspunktet veldig skjelden, og det er ikke arvelig dersom det skulle dukke opp heller. Ikke er du i arverekken etter søstra di heller. Du kan nok ta det helt med ro. Meka di er helt perfekt til babyen din. :-)

Jeg har hørt at maten vi voksne spiser nå i forhold til før, mister mye av mineralene og vitaminene på grunn av at maten vi får i oss er behandlet - ikke frisk og "nyplukket" som før i tiden.

Jeg fikk tips å ta bl a ekstra mineraler pga dette. I tillegg til de vanlige vitaminene og Omega'n.Ikke at man skal bli helt hysterisk, men maten vi spiser er nok ikke den freshe som den engang var.

Annonse

Omega er faktisk den eneste tingen som gjør forskjell på melka (bra å ta det!). Alt det andre er bra for mors kropp, for melken blir prioritert!

Dette med at melken har for lite næring har stort sett med en misforståelse ang at man ikke har nok mengde.

Har barnet 5-6 våte bleier og går fint opp i vekt er alt fint.

Har barnet ikke nok våte bleier og ikke går opp, så er det nok for lite melk og man må forsøke å øke mengden.

Har barnet mange mange våte bleier, og ikke går opp i vekt nok, kan det være den sjeldne tilstanden hvor mor har for mye melk og barnet ikke kommer til fløtemelken. Bleiene er da ofte spinatgrønne og aldri gule. Er det slik ville jeg ringt ammehjelper om å få hjelp med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...