Gå til innhold

Helsevesenet Norge kontra Sveits

Anbefalte innlegg

Har bodd noen år i Sveits og bl.a født 2 barn der. Har ennå ikke født barn her, men har jo alikevell fått smake på det norske helsevesenet og fått høre andres erfaringer spes. med tanke på svangerskapsoppfølging og fødsel. Skrekk og gru!

Og er det faktisk slik nå at man skal utskrives innen 48 timer etter fødsel om alt har gått "som normalt". ?? Vil ha flere barn, men tør ikke få de i Norge!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9157290-helsevesenet-norge-kontra-sveits/
Del på andre sider

• 1 år senere...

Fortsetter under...

Helsevesenet i dette landet har sine fordeler og ulemper, som med alt annet i verden. Her er vi spesialister på noe som ikke er like utbredt i Sveits, og selvfølgelig omvendt. Når det gjelder svangerskapskontroller og sykehusinnleggelse tror jeg dette avhenger av møtet mellom helsepersonell og den gravide kvinnen og hennes pårørende. Her er det mange faktorer en kan ta tak i. I dag har vi et lovverk som skal sikre at alle får den helsehjelp de trenger, og at dette skjer ved den helseinstitusjonen vi ønsker. Dermed har vi større valgfrihet i dag enn for noen år tilbake da helseinstitusjoner måtte avtale seg imellom dersom pasienter i deres region skulle motta behandling annet sted, dette spesielt med tanke på betaling for tjenesten da behandlende institusjon skulle få betalt av regionen. Derfor er det en stor overraskelse for meg å lese om kvinner som mener de ikke får god nok oppfølging, og som ikke ser etter alternativer annet sted. Rutiner ved helseinstitusjoner varier, og enkelte er flinkere til å skreddersy sine opplegg til den enkelte enn andre. Kanskje har en institusjon rutiner som stemmer mer overens med dine forventninger? Da står du i din rett til å velge denne (dog ikke Rikshospitalet, siden dette er et spesialisert sykehus).

Ellers tror vi på mobilisering i det norske helsevesenet, noe som gjelder for nybakte mødre så vel som opererte pasienter. Faren for trombosedannelse øker med lengre liggetid, og derfor er det viktig å få pasienter i bevegelse så fort som mulig. Ved tilstander der liggetid er påkrevd, skal pasientene selvfølgelig bli ivaretatt og få den behandling de trenger. Men, vi har gått bort fra å bruke sykehussengene som hvilehjem, til det er disse sengene for viktige.

Slik jeg ser det er det like trygt å føde både i Norge og i Sveits, men som med alt annet kan det være lurt å undersøke hvilken institusjon som kan gi deg det du trenger og forventer.

• 3 måneder senere...

Jeg fikk fiskebein i halsen ved to norske sykehus, og velger heretter å føde hjemme. Jeg gleder meg allerede til neste gang.

Institusjonsvalget passer for kvinner som ikke har egne meninger om helse/kropp. De som ikke stiller spørsmål, og de som er så redde eller underordnet at de ikke tør å stille krav til helsepersonell.

En jeg kjenner sa feks at hun ba til Gud om at legen skulle vaske seg på hendene før han undersøkte hennes nyfødte baby. Hun er smartere enn meg. Jeg ba nemlig legen vaske seg.

• 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Hahaha.. ja det er nok sykehuset sin feil at du ikke klarer å plukke ut fiskebeina dine når du spiser!

Jeg vil påstå at hjemmefødsel passer for de som har hatt ukompliserte fødsler og svangerskap, og som våger å krysse fingrene for at det går bra nokk en gang.

Har både meninger og er bestemt i forhold til egen kropp, tørr og stille spørsmål, men vet at dersom jeg igjen får en komplisert fødsel og ikke er på et sykehus dør både jeg og barnet!

Jeg er enig i at det er helt forferdelig i Norge. Skjønner jo at noen er fornøyde, så det kan jo hende at jeg har vært spesielt uheldig.

Men jeg har aldri i mitt liv blitt verre behandlet enn da jeg mistet en baby på et norsk sykehus. Jordmoren var helt utrolig slem, direkte ondsinnet, vil jeg si. Og da jeg søkte om keisersnitt med den neste, ble jeg igjen behandlet helt grusomt.

Har ikke erfaring med sykehus i Sveits, men har vært innlagt i Tyskland og i England i tillegg til i Norge. Både Tyskland og England var bedre enn mine opplevelser i Norge.

Med mitt 4. svangerskap (mistet de tre første) valgte jeg å investere alle mine sparepenger i å få barnet i utlandet. Endelig ble jeg behandlet med verdighet og respekt. Følte meg som et menneske, ikke som et stykke kjøtt på slaktebenken.

Er veldig fornøyd med min opplevelse på sykehus i London. Babyen min ble tatt med keisersnitt og ble mitt første overlevende barn. Jeg kommer aldri mer til å prøve å få noe så viktig gjort på et norsk sykehus. Min tillit til norsk helsevesen er knust for alltid og jeg går kun til lege i Norge hvis jeg på forhånd vet nøyaktig hva jeg skal ha resept på etc. Er det noe viktig, reiser jeg til et land hvor jeg blir behandlet som et menneske.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...