Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet ikke helt om jeg er den rette til å svare siden jeg er førstegangs, men skriver det jeg vet allikevel..

Jeg er sveitisk, men bor i Norge. Har gjennom hele svangerskapet snakket mye med min mor som bor der nede. Ut ifra det jeg fortalte så fikk jeg vite at Norge følger gravide mye bedre under svangerskapet og etter enn Sveits. Norge har flere kontroll både under og etter. Tilbud om barselgruppe har begge. Her kan den fødende i mye større grad bestemme selv, faren kan være der i et døgn etterpå og det finnes ikke mer enn to mans rom (i alle fall her jeg bor).

Håper det kunne hjelpe deg litt. Hvorfor vet du ikke om du tør å få barn her i Norge?

Litt bekymret fotr å gå gravid og føde i Norge, da jeg ikke har hørt mange "solskinnshistorier" ang fødsel spesielt. Og skulle man av en grunn være litt ekstra bekymret under svangerskapet, ha en blødning etc, så blir man jo som jeg har forstått bare bedt om å vente til du får time hos gynekologen. Jeg er vant til å gå privat (privat helseforsikring i Sveits), og vet ett tilfelle under siste svangerskaps 5. mnd, fikk jeg en liten blødning søndag kveld, jeg ringte fødselslegen /gynekologen min (som også tar i mot barnet), og kom til undersøkelse 20 minutter senere. Full ultralyd etc. Og på nesten alle kontroller (1 hver mnd i 8 mnd og hver uke i 9.mnd), ble det brukt UL, jeg ble veid, magen målt, hjertelyd lyttet på, urin sjekket og blod sjekket.

Er det like god oppfølging av gravide her?

Jeg har aldri hatt noe problem å få time hos jm eller lege med en gang jeg trengte det... men jeg bor på et lite sted. Er kanskje noe annerledes i storbyer som Oslo.

Nå hadde jeg aldri noe blødning eller lignendes som krevde sjekk der og da men min vennine hadde det og hun fikk komme på føden med en gang. (Sørlands sykehus)

Jeg har vært til kontroll en gang i måned, jm og lege annenhver. Nå på slutten skal jeg inn hver uke. De sjekket blodtrykk, urin, symfysemål (fra 4. mnd), vekt og hevelser hver gang. Annenhver gang sjekket de blodet også. UL hadde jeg bare en gang for det var ikke nødvendig med flere. Ei på jobb har hatt annenhver måned.

Av de jeg kjenner har alle ros til fødeavdelingene...

Du velger selv om du bare går til jm eller lege eller annenhver som jeg gjorde.

Jeg er veldig fornøyd med oppfølging under svangerskapet mitt.

Fikk jeg svart på alt? Håper det... Hvor er det du bor henne?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...