Gå til innhold

Dere som ikke skjønner at vi tør

Anbefalte innlegg

Hei!

Syns innlegget ditt var veldig fint, men jeg har en liten kommentar:

Så at denne studien er hentet fra USA og Canada, og der er situasjonen litt annerledes enn i Norge.

I USA er det faktisk tryggere å føde hjemme enn på sykehus, fordi sykehusfødsler i USA er preget av stoooor andel medisinske inngrep og ikke minst keisersnitt. I deler av USA blir 1 av 3 babyer forløst ved keisersnitt, delvis fordi kvinnene vet for lite om naturlige fødsler til at de kan ta selvstendige valg, delvis fordi det er bedre økonomi for sykehusene med keisersnitt enn naturlige fødsler. USA ligger faktisk på verdenstoppen når det gjelder dødelighet ved fødsel, både når det gjelder mor og barn.

For interesserte: Se dokumentaren "The business of beeing born". (Den må bestilles fra USA) Kjempeinteressant, og ganske skremmende å se hvilken vei utviklingen har gått "over there"!

Ellers kan jeg jo nevne at jeg selv planlegger å føde hjemme denne gang, hvis alt er normalt og ligger til rette for det. Må nok innrømme at jeg kanskje er litt mer enn vanlig opptatt av naturlige fødsler og fødsel uten smerte. (Er akkurat i gang med et lettere studie av den psyko-profylaktiske metode av Dr. Lamaze.) Hadde en fantastisk fødsel sist, og skulle gjerne ønske at flere fikk oppleve det samme som meg! Gleder meg til neste fødsel, jeg!

Lykke til alle sammen, enten på sykehus, fødestuer eller hjemme! Velg det dere føler passer best for dere!

Fortsetter under...

• 1 måned senere...

Først og fremst; dere som har født hjemme med en god opplevelse er kjempeheldige! Det må rett og slett være veldig flott. Jeg hadde også så lyst første gangen og satte meg godt inn i forskning som tidligere referert til for å overtale min (lege)mann om at hjemmefødsel var noe for oss. Svangerskapet var normalt og jeg gledet meg veldig til å føde. Min mann satte (heldigvis) ned foten for hjemmefødsel. Fødselen endte med hastekeisersnitt. Vi ville helt sikkert rukket til sykehuset, men det ville ikke vært noen god opplevelse å måtte reise dit med visshet om det muligens ikke ville gå så bra for noen av oss. Statistisk sett tror jeg ikke det er store forskjellen hva angår dødlighet og skade på mor og barn, men statistikken hjelper så lite for akkurat de det ikke går så bra med. Er noe først galt ville vel de fleste av oss foretrukket om det var noen parat til å hjelpe oss? Mitt inntrykk er at en fin fødsel er fin uansett hvor den er - hjemme eller i sykehus! En dårlig fødselsopplevelse er dårlig uansett hvor du er.. Men da er det iallefall godt å vite at hjelpen er nær!

Lykke til uansett hvor du føder!

• 4 uker senere...

hadde jeg kunnet forutsi at jeg ikke trengte hastekeisersnitt så skulle jeg så gjerne født hjemme. virker jo kjempegreit og rolig og greier, men i likhet med de fleste er jeg ikke synsk og tar dermed ikke den sjangsen.

jeg vil kunne redde barnet dersom det skjer noe uforutsett. jeg har 3 venninner som har født i år. alle tre måtte ha hastekeisersnitt pga at fosterlyden forsvant, samt gjenopplivning av barnet. når ungen må ut på 3-4 minutter er det en fordel å være på sykehus for å si det sånn....

men som sagt:hadde jeg kunnet vite at ingenting skjedde hadde jeg absolutt født hjemme.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...