Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan dere være så snille og lese denne:

http://www.bmj.com/cgi/content/full/330/7505/1416?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=home+birth&searchid=1&FIRSTINDEX=0&resourcetype=HWCIT

Dette er en svært stor studie som sammenlikner planlagte jordmorassisterte hjemmefødsler med normale sykehusfødsler. Dødelighet for mor og barn er like stor (eller liten) i de to gruppene, mens inngrepsfrekvensen (klipping, tang og såmt tror jeg) er større i sykehusgruppa (naturlig nok).

Oversettelse:

PLANLAGT HJEMMEFØDSEL ER TRYGT ELLER TRYGGERE ENN SYKEHUSFØDSEL!

Og før dere begynner å kverulere:

Denne studien sammenlikner normalt med normalt, altså er ikke de unormale sykehusfødslene med!

Hvis man er syk eller det er noen risikofaktorer til stede (overvekt, røyking, tidligere dårlige fødselssituasjoner) så føder man ikke hjemme! Ved en hjemmefødsel er oppfølgingen mye tettere enn ved et sykehus, og småting som trenger oppfølging eller innleggelse vil fanges opp lett!

Og til slutt:alle dere som har blitt fortalt av leger osv at "hvis dere hadde født hjemme så hadde det gått galt": jeg er sjokkert over at leger går rundt og skremmer dere på den måten - det er utrolig useriøst!

Fortsetter under...

Hei

Hvis noen vil føde hjemme er det deres sak. Jeg kan forstå at noen slapper mer av ved å være hjemme og føler det som en trygghet. Men for min del syntes jeg at fødselen kan bli noe mer risikofylt. Jeg har ikke snakket med noen lege om dette.

Tenk om det skjer noe med babyen eller deg selv? Selv om du er frisk og alt har gått bra før, både fødsler og svangerskap, kan det skje noe galt. Tenk om noe gjør at en av dere eller begge trenger kirurgisk hjelp? Det vil uansett ta noe tid å komme seg til sykehuset. Da syntes jeg det er "tryggere" å allerede være på sykehuset, i tilfelle det skulle skje noe. Man vet jo aldri hva som kan skje, selv om man har født 10 ganger hvor alt har gått perfekt.

Men dette er en sak mange føler forskjellig og har forskjellige meninger. Noe som føles rett for noen, kan føles urett for en annen. Så ingen blir vel noen gang enig når det gjelder dette. Jeg kan bare snakke for meg selv, og føler at det er riktig for meg å føde på sykehus.

Du kan ikke si at det er utrolig useriøst at leger faktisk forteller at det ikke hadde gått bra hvis man ikke hadde vært på sykehus. Min sønn hadde faktisk ikke overlevd ved en hjemmefødsel, for han måtte ut fort som bare det. Vi hadde sikkert kommet oss til sykehuset på et kvarter med amulanse, men det hadde ikke vært nok...

Hei lille hønemor!

Poenget med innlegget mitt var å få litt flere til å lese seg opp på fakta i denne saken. Man skal føde der man selv føler seg tryggest - og noen føler seg trygge med skinnende instrumenter og hvitkledde profesjonelle rundt seg. Det har jeg ingenting i mot. Men det hadde vært fint om enkelte som kritiserer hjemmefødsler (jeg sier ikke at du gjør det) kunne forstå at det faktisk, objektivt, er trygt!

Les også http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1228697

Men var du og barnet helt lavrisiko i utgangspunket da? Hadde du og dine fødselshjelpere forberedt dere på fødselen? Ble du overvåket på en slik måte at problemene ble oppdaget tidlig? Hjemmefødere tar faktisk ikke sjanser på slike ting, tro det eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...