Gå til innhold

Spørsmål om "reiving"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

For en tid tilbake var lillegutt svært urolig om kveldene, og da ble jeg anbefalt å "reive" han. Jeg fikk instruksjoner på hvordan det skulle gjøres, og merkelig nok virket det utrolig bra. Nå pleier jeg å "reive" han en sjelden gang hvis han er urolig. Selv om han ikke synes å føle ubehag med det (heller tvert i mot), synes jeg det er litt ekkelt å gjøre det da jeg får assosiasjoner til tvangstrøyen. Er det flere som har erfaring med dette, og kan barn ta skade av det. Hva tror dere????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Da jeg var på sykehuset fortalte en jordmor at babyer liker å ligge kompakt. Hun viste meg hvordan jeg kunne "surre" helseteppet rundt babyen, slik at han ikke kan røre armene.

"Reiving" ligger i samme gate, men her surres babyen på en bestemt måte. Man tar et pledd (litt større enn et helseteppe), og legger babyen på midten med hodet over kanten på pleddet. Så plasserer man den venstre armen over magen, og strammer teppekanten fra venstre skulder og over brystet mot høyre side. Kanten brettes under ryggen slik at babyen blir liggende på denne. Den andre armen skal ligge rett ned ved siden av kroppen hvor man så tar teppekanten på denne (høyre) siden og strammer på tvers over brystet mot ryggsiden. Reivingen holdes stram ved at babyen ligger på rygg hvor brettekantene er.

Selv om denne sammensurringen virker noe "tvangstrøyeaktig" ut, stilner gråten med det samme jeg har foretatt reiving. Han sovner nokså umiddelbart etterpå. Dette tolker jeg som at han fortsatt liker å ligge kompakt. Også i kveld var lillegutt urolig, og da jeg hadde nesten ikke reivet han ferdig før han falt i søvn.

Sånnsett er dette å anbefale..

Skrevet

Mannen min insisterte på reiving etter utallige våkenetter hvor jeg ikke kunne legge meg før 5 og eldstegutten på 2 år våknet kl. 6. Selv om det ikke løste alle problemene kan jeg med hånden på hjertet si at jeg tror barnet kan ta skade av at man IKKE prøver det. Snuppa roet seg med en gang. Vi fikk henne inn i et gunstig mønster, men nå har hun tannproblemer og øyekatarr + forkjølelse, og hun er snart 11 måneder. Vi kaller henne Houdini. Hun kommer seg løs nå uansett hva vi gjør, så det vi får henne til å sove på nå er å tviholde henne i et par minutter, og da er øynene igjen. Jeg er likevel inne på denne debatten fordi jeg mener hun burde klare å sovne selv nå til tross for at hun er syk. Kanskje det ikke er å forvente av alle barn i denne alderen enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...