Gå til innhold

Ang. røyking og overvekt...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser det er et innlegg på kranglesiden ang. røyking og overvakt, og at det kan være skadelig for fosteret. Dere må da være enig med meg i at det beste for barnet er en mor som ikke røyker eller er overvektig, eller har jeg misforstått hele poenget med å være så frisk og sunn som mulig gjennom svangerskapet?

 

Hva mener dere andre om røyking og overvekt? Bør ikke alle som prøve å bli gravide slanke seg og stumpe røyken først, sånn at babyen får den optimale starten på livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ganger kan man hverken for at man røyker eller er overvektig når et svangerskap intreffer!

Jeg er både overvektig (etter utallige hormoner pga endometriose), og røykte noe gjennom begge svangerskapene!

Det var aldri et problem at jeg var overvektig, ikke noen komplikasjoner med det.

Og røykte så lite at det heller ikke har så mye å si! Begge barna mine er friske!

 

Jeg mener: Ja, om man planlegger et svangerskap bør man kanskje tenke i de baner at en sunn kropp er det optimale! MEN, og det er stort men her...

Noen overvektige kvinner kan være i mye bedre form en mange som er normalvektige! De som blir gravide mens de er overvektige får som regel tett oppfølging, og er flinke til å legge om kosten sin, og går faktisk ned i vekt (i seg selv) under svangerskapet!

Og røyk er heller ikke optimalt, men klarer man ikke, så klarer man ikke!

 

Man kan jo ikke nekte diabetikere, folk som er glad i cola, og div andre sykdommer og livsstiler å bli gravide bare fordi de har et "problem!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil jo være mest mulig sunn under svangerskapet. Men det er ikke alltid like lett!! Jeg røyker, og jeg har dessverre ikke klart å slutte helt, men har kuttet ned masse. Det er kan da umulig være sunt at en stresser seg sinnsykt opp heller fordi jeg ikke klarer helt. Og når det gjelder overvekt (jeg er ikke overvektig, jeg er slank) så er det ikke lett å bare slanke seg!!!! Og ihvertfall ikke etter man har blitt gravid. De jeg kjenner som er overvektig og er gravid/ har fått barn, så har de fått beskjed om å vente til etter barnet har kommet med å slanke seg. Nettopp fordi det ikke er bra når man er gravid.

 

Jeg skal til legen neste uke ang røykeslutt. Jeg håper og jeg vil virkelig klare å slutte. For jeg vil jo ikke utsette barnet mitt for fare.

 

Til de som ser ned på de som røyker og er overvektig eller alt annet de gjør "feil". Det er ikke like lett for alle å stumpe røyke eller slanke seg på 123. Tenk litt før dere sier noe. Det blir ikke lettere når vi får dårlig samvittighet pga av andre skal belære oss og se stygt på oss for noe man allerede vet ikke er bra. Vi VET det allerede.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva julebaby, det minste DU må tåla fra omverden rundt deg er negative blikk og kanskje en og annen kommentar dersom du røyker undersvangerskapet.... Tenk hvor jævlig den lille har det under hvert trekk av røyk.. Tar man et valg om å ikke klare å slutte å røyke ( for det er faktisk et valg. Røykte selv, men sluttet noen dager etter positiv test), syns jeg man bør heller stå i de situasjonene hvor andre kommenterer det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir utrolig frustrert når jeg ser slike innlegg, jeg har selv røkt fast i mange år , men med en gang jeg fikk vite jeg er gravid sluttet jeg! Det er ikke snakk om våre (unødvedige) behov lengere, det er snakk om hva som er det beste for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterkyss!

 

Hvis du forsvarer å røyke under svangerskapet har du SERIØSE problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle som kan slutte på kommando. Noen kan slutte på dagen enten de er gravide eller ei. Noen klarer ikke å slutte, enten de er gravide, har fått diagnose fra lege om at nå må de stumpe røyken ellers er det ikke mer å gjøre, får operasjonsnekt inntil de har sluttet å røyke etc.

Forøvrig er det en god del kvinner som erstatter røyksuget med noe annet, som snop og mat og dermed får større barn enn "vanlig". Dette kan føre til komplikasjoner for spedbarn og fødsel...

 

Verden er dessverre ikke sort og hvit.

 

Det står større respekt av røykere som kutter ned fra 20 til en om dagen for kanskje å klare å kutte helt til slutt enn de som kutter helt og begynner på igjen så snart de kan, og kanskje ikke gidder å gå ut for å røyke for å unngå barns passive innhalering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener personlig at røykeslutt går på viljestyrke, og KUN viljestyrke!!

 

Da jeg ble gravid første gang (i 2003) røyka jeg 20 om dagen, og gikk tom med 40(!!) på fredager og lørdager hvis jeg var oppe lenge eller festet.

 

Jeg hadde allerede prøvd å slutte flere ganger, men klarte det ikke.... Tenkte inni meg som så at "hvis jeg bare slutter å røyke om 5 år, så vil lungene mine likevel være fine når jeg er 45...". Man lager altså unnskyldninger for seg selv som gjør at viljestyrken svikter... Alt i alt tror jeg det bunner ut i at man _egentlig_ ikke har så lyst til å slutte.

 

Da jeg ble gravid (uplanlagt) la jeg røyken på hylla tvert!! Fordi det er en prinsippsak for meg å ikke røyke med baby i magen, med små barn tilstede eller inne der det bor barn. Jeg tenkte på røyk nesten hver dag, og jeg fnyser av de som sier at man "glemmer" røyken etter noen uker. Bullshit sier jeg!!

 

Jeg tok meg heller ikke et trekk av røyk mens jeg ammet (ammet i ett år), men på en fest to måneder etter at datteren min var ett år røyka jeg... (Da hadde jeg vært utenrøyk i nesten to år) Har festrøyka siden den gang, men av prinsipp aldri røyka på dagtid, sammen med barn, mens jeg er hjemme +++. Nå er jeg gravid igjen og røyken ligger på hylla igjen;)

 

Hvem vet... Kanskje jeg ikke begynner å festrøyke engang etter denne ammeperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til anonym...

 

du burde tenke deg om før du sier at andre har problemer !!!

det er ikke de som har problemer.. DU HAR STORE PROBLEMER.. GJØR NOE MED DET !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TÅL Å HØR KOMMENTARER DERSOM EN VELGER Å RØYKE UNDER SVANGERSKAPET... DETTE VIL DU HØRE I 9 MND, TENK KONSEKVENSENE FOR BARNET SOM MÅ LEVE ET HELT LIV MED DINE DÅRLIGE VALG. DU MÅ TÅLE DET I 9 MND, ET BARN MÅ LEVE ET HELT LIV MED DET...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å krangle om dette temaet om og om igjen?!

Dere bedrevitere, tror dere virkelig at folk som sliter med å slutte å røyke kommer til å slutte bare fordi dere synes det er skam??

Jeg for min del blir bare så provosert at jeg får lyst til å tenne meg enda en røyk!

 

Vi lever da alle i samme århundre, og VET at det ikke er til det beste for barnet å røyke! MEN, det er ikke bare bare å slutte tvert på dagen.

Hvis JEG velger å røyke når jeg er gravid, er ikke det da MITT valg?! Og er det ikke da JEG som burde ta ansvaret hvis noe skulle skje med babyen min?

Det er iallefall ikke dere..

 

Har jeg lyst til å røyke, og spise godteri til tross for at jeg er litt overvektig fra før, så gjør nettopp det! Ingen skal få komme her å belære meg om hva som er best for meg.

 

Som sagt så VET jeg at røyk er skadelig, har da ikke hatt hodet begravd i sanden de siste årene heller, men jeg velger likevel å ta noen røyk innimellom, fordi det er det JEG som bestemmer! Ingen andre!

 

Synes folk heller burde bruke tiden sin på bedre ting enn å belære om ting som folk har visst lenge. Ser ikke noe poeng i det i det hele tatt!

 

Jeg er sikker på at det kommer ganger senere, tilogmed når barnet er født, hvor vi kan si "å herregud, jammen det er ikke bra for barnet ditt at du gjør sånn, for sånn gjør ikke JEG!"

men jeg velger iallefall å holde kjeft, jeg har ikke ansvar for noen andre enn meg selv, heldigvis!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

overvekt er en ting, det skader ikke barnet, men det kan bli vanskligere å bli gravid hvis man er veeeldig overvektig. når det gjelder røyking skjønner jeg ikke helt problemet. har selv røkt, og ja det er vanskelig å slutte men det sitter faktisk kun i hodet og viljen folkens.

og når folk sier de har fått friske barn selv om de har røyka i svangerskapet så vet de faktisk ikke om dette er noe barna kan ta skade av senere. om ting utvikler seg saktere enn normalt, lærevansker o.l. barnet må ikke bli sykt når det er født, men det kan som sagt ha tatt skade av det allikevel. men det må heller ikke ha gjort det. men er det virkelig en risk dere er villige til å ta? det er tross alt bare 9 mnd vi har denne lille skapningen i kroppen. men for all del, alle gjør jo som de selv vil da :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg slanket meg 12 kg før jeg ble gravid og sluttet og røyke da testen ble positiv...Jeg er med andre ord perfekt!..........jeeeeeses.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nå ble det pluteslig en debatt om røyking :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende å se hvor lite hensyn enkelte er villig til å ta, tenk å usette babyen sin for alle disse farene. Skummelt....! Jeg mister respekten for mange av dere her på 1. tri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, e' helt enig med anonym... Etter eg så den filmen om fosteret som kaste etter pusten for hvert nikotindrag mammaen tar, så klare eg ikke fatte å begripe korsn folk klare å utsette nurket for det. Greit at det e' vanskelig å slutte å røyke, ingen tvil om det. Men kanskje skulle man vente med å bli gravid da....Å til personen her oppe som blei mer trassig å fikk mer løst til å ta seg en røyk når ander sa meninga si, nåkka mer barnslig å egoistisk e' det lenge sia eg har hørt.... Synd å høre at sånne holdninge regjere enda. All honør til dåkker røykera som tar hensyn til beibissen!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...